W sieci szukamy pomysłów na świąteczne prezenty i dekoracje wnętrz oraz sprawdzonych przepisów na bożonarodzeniowe potrawy. Życzenia składamy przy pomocy elektronicznych kartek rozsyłanych e-mailem. A przebieg wydarzeń przy wigilijnym stole dokumentujemy zdjęciami zamieszczanymi w mediach społecznościowych.
- Taki trend jest wyraźnie widoczny. Internet coraz bardziej wkracza w nasze życie codzienne i odciska swoje piętno również na świętach Bożego Narodzenia, które powinny być przecież momentem niecodziennym - mówi prof. Zbigniew Nęcki, psycholog społeczny z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Z badania ankietowego „Jak współczesne technologie zmieniają świąteczne zwyczaje Polaków”, zrealizowanego przez internetowy serwis Prezent Marzeń, wynika, że ponad 90 proc. zapytanych osób aktywnie korzysta z urządzeń mobilnych w okresie przygotowań do Bożego Narodzenia. 19 proc. uważa, że bez ich pomocy świąt w ogóle nie udałoby się zorganizować!
Komputery i telefony z dostępem do internetu w przedświątecznej gorączce służą przede wszystkim do wyszukiwania przepisów kulinarnych, kolęd i gotowych życzeń. 5 proc. badanych osób korzysta z nich do pobierania przydatnych aplikacji mobilnych. W bogatej ofercie można znaleźć m.in. proste programy odliczające dni, które pozostały jeszcze na domowe porządki i zakupy, ułatwiające przerobienie własnych zdjęć na bożonarodzeniowe kartki elektroniczne czy oferujące świąteczne audycje radiowe z całego świata.
Internetowe inspiracje decydują także o tym, co znajdujemy pod choinką. Z pomysłów na prezenty dostępnych online korzysta już 40 proc. Polaków. Duża część z nich wymarzone podarunki od razu kupuje w wirtualnych sklepach. - Nie lubię stać w kolejkach, a w internecie mogę spokojnie przejrzeć wybrane produkty i podjąć decyzję. Poza tym ceny są niższe niż w sklepach - wyjaśnia pani Beata Kowalska, która wszystkie świąteczne prezenty dla swoich bliskich kupiła w sieci.
Drudzy w Europie, po Niemcach
Analiza firmy badawczej Deloitte przeprowadzona w dziewięciu państwach Europy pokazuje, że w sklepach inter-netowych Polacy zostawią w tym roku aż 37 proc. całego budżetu przeznaczonego na bożonarodzeniowe podarunki. - To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc,. uzyskały jedynie Niemcy - mówi Wojciech Górniak, dyrektor w Deloitte Digital.
Bez internetu coraz więcej z nas nie wyobraża sobie również samego świętowania Bożego Narodzenia. Połowa osób przebadanych przez Prezent Marzeń przyznała, że relację z wydarzeń przy wigilijnym stole zamieszcza w różnego rodzaju mediach społecznościowych, np. Facebooku czy Instagramie.
Za ich pomocą najczęściej kontaktujemy się też z rodziną i składamy życzenia. Osobiście robi to już tylko 21 proc. osób, 13 proc. korzysta z kartek elektronicznych albo e-maili, 19 proc. wysyła wiadomość SMS.
- Decyduje o tym przede wszystkim wygoda emocjonalna. Składanie życzeń osobiście może być krępujące, wymaga przełamania dystansu, czasu, angażuje uczucia - tłumaczy prof. Nęcki. - Ale tylko osobiste życzenia budują poczucie wspólnoty, którego tak nam brakuje. Wysłanie elektronicznej kartki to jedynie rytualne wypełnienie świątecznego obowiązku - dodaje.
