- Miasto w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży pokrywało jedynie te wydatki, które zgodnie z prawem są wyłącznie zadaniami gminy i dzięki nim miasto może normalnie funkcjonować zarówno na co dzień, jak i podczas tak olbrzymich wydarzeń – zaznacza Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta. Dokładne rozliczenia prezentują się następująco.
Utrzymanie czystości i porządku na terenie miasta w czasie ŚDM kosztowały 10,5 mln zł. Wojewoda na ten cel przekazał niecałe 8,5 mln zł, co oznacza, że miasto zapłaciło ze swojego budżetu niewiele ponad 2 mln zł.
Zmiany w organizacji ruchu i organizacja dodatkowych parkingów kosztowała 5 mln 320 tys. zł, z czego miasto otrzymało ponad 3,5 mln zł. Dołożyło więc niecałe 1 ml 800 tys. zł.
Wzmocnienie komunikacji miejskiej kosztowało niecałe 4,5 mln zł. Miasto otrzymało na ten cel 3, 1 mln zł, a dopłaciło niecałe 1,4 mln.
Wynajem i utrzymanie toalet kosztowało 2,6 mln zł, z czego miasto otrzymało ponad 2 miliony, a zapłaciło ze swojego budżetu niecałe 600 tys. zł.
Koszt oznaczenia ruchu pieszego i dekoracji miasta wyniósł 1 mln 460 tys. zł i ta kwotę miasto zapłaciło po połowie z Urzędem Marszałkowskim, a więc po 730 tys. zł.
Zwiększone koszty działania Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego oraz Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej wyliczono na milion złotych i taką kwotą otrzymał Kraków w całości ze pośrednictwem wojewody. Dodatkowe patrole strażników miejskich zabezpieczających wydarzenia ŚDM kosztowały 129 tys. zł. Z tego budżet państwa opłacił 103 tys. zł, a 26 tys. zł zapłaciło miasto.
W całości miasto zapłaciło za przygotowanie lądowiska na parkingu przy stadionie Wisły, opracowanie, druk i dystrybucję map dla pielgrzymów, obsługę informacyjną pielgrzymów, realizację koncertów w ramach festiwalu Młodych na Rynku Głównym oraz rozszerzenie działalności Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej – w sumie 1 mln 650 ty. zł.
- Podsumowując – tym razem już co do grosza, bez zaokrągleń – wszystkie wymienione powyżej zadania kosztowały 27 mln 286 tys. 355 zł i 93 gr. Otrzymaliśmy na ich realizację ze środków zewnętrznych 19 mln 30 tys. 704 zł 98 gr, co oznacza, że wkład własny z budżetu miasta wyniósł 8 mln 255 tys. 650 zł 95 gr. - tłumaczy Monika Chylaszek.
Od tej kwoty trzeba odjąć wpływy ze specjalnych biletów za 15 zł na komunikację miejską na cały tydzień ŚDM.
- Ze sprzedaży biletów i po rozliczeniach z Komitetem Organizacyjnym ŚDM do kasy miasta wpłynęło 3 mln 162 tys. 148 zł 76 gr. Oznacza to, że Kraków za zadania związane z utrzymaniem prawidłowego funkcjonowania miasta w okresie ŚDM zapłacił 5 mln 93 tys. 502 zł i 19 gr. - dodaje Chylaszek.
Miasto otrzymało dodatkowo 1mln 100 tys. zł na zakup radiowozów i środków łączności dla straży miejskiej oraz 7 mln 814 tys. zł w ramach subwencji oświatowej co pokrywa koszt zakwaterowanie pielgrzymów w budynkach szkół w Krakowie oraz wykonane przed ŚDM remonty tych placówek. Koszty zakwaterowania miała początkowo pokryć Kuria Krakowska, w wysokości 1,2 mln zł, ale ostatecznie koszty te pokryło MEN. Było to możliwe dzięki zapisom specustawy o ŚDM.
Świąteczne iluminacje Krakowa. Miasto niczym z bajki [ZDJĘCIA]