Koszmar Olkuszan właśnie się rozpoczyna
Przez kolejne dwa lata mieszkańcy Olkusza będą musieli się liczyć z ogromnymi utrudnianiami nie tylko na przebudowywanej drodze krajowej numer 94, ale także na drogach lokalnych.
- Zakres prac podczas modernizacji DK 94 przyniesie utrudnienia w ruchu ulicami miasta. To pierwsze tak duże i nie ostatnie zmiany w organizacji ruchu. Prosimy o zwracanie uwagi na informacje o objazdach, które pojawią się na olkuskich drogach – zaznaczył Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Dziś (tj. poniedziałek, 19 sierpnia) wykonawca wielkiej przebudowy olkuskiej krajówki wprowadził „Etap I tymczasowej organizacji ruchu”. Już podczas prac przygotowawczych mieszkańcy niemal wszystkich olkuskich osiedli mogli zaobserwować wzrost natężenia ruchu pod swoimi blokami i domami. W ten sposób kierowcy omijali korki. W całej sytuacji nie pomagały popularne aplikacje z nawigacją, które sugerowały przejazdy przez osiedla Wschód, Centrum, Glinianki, Słowiki i Pomorzany.
- Mieszkam w spokojnej części miasta. Do tej pory samochody przejeżdżały przed moją bramą raz, góra dwa razy na godzinę. Odkąd trasa zaczęła się korkować mam tu ruch jak na Wszystkich Świętych. Na co dzień jakoś idzie sobie poradzić, bo wystarczy wyjechać wcześniej, ale co w nagłych przypadkach? Do szpitala rowerem? - grzmi pani Małgorzata z Olkusza.
Warto wspomnieć, że dotychczasowe problemy w ruchu w najbliższych dniach najprawdopodobniej się pogłębią. Objazdy, które zostały wyznaczone w ramach czasowej organizacji ruchu wiodą między innymi przez: Sławkowską, Budowlanych, Powstańców Śląskich, Górniczą czy 29 Listopada – a to wszystko wąskie drogi gminne.

Ogromne zmiany w organizacji ruchu na drodze krajowej numer 94 w Olkuszu
Przez najbliższy rok południowa część około 4,5-kilometrowego odcinka starej czwórki będzie całkowicie wyłączona z ruchu.
Warto także zwrócić uwagę na zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniach dróg lokalnych z krajówką. Przy Rabsztyńskiej i Kościuszki nie można już ani skręcać w lewo ani przejechać na wprost miedzy drogami gminnymi. Nie możliwy jest także zjazd w ulicę Kruszcową. Ponadto przy 20 Straconych i Mickiewicza dotychczasową sygnalizację świetlną zastąpiło rondo.
Warto przypomnieć, że kolejny etap, który wprowadzony zostanie za około rok będzie polegał na wyłączeniu północnej części drogi i przeniesieniu całego ruchu na już wyremontowaną część południową. W tym przypadku nie wiadomo jak będzie wyglądała organizacja ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach. Zostanie ona bowiem przygotowana w późniejszym terminie.
Tak zostanie zreorganizowany ruch pieszych podczas pierwszego etapu robót
Czasowa organizacja ruchu na drodze krajowej w Olkuszu wiąże się także ze zmianami w ruchu pieszych.
Największe zmiany dotyczą lokalizacji przejść dla pieszych. W rejonie skrzyżowania DK 94 z 20 Straconych i Mickiewicza przejście od strony Katowic zostało zlikwidowane. Przejście na 20 Straconych z kolei zostało przesunięte w kierunku Jaśminowej. Pozostałe dwa przejścia pozostały w tym samym miejscu.
Przy Rabsztyńskiej i Kościuszki przejścia w kierunku Katowic i Krakowa zostały zlikwidowane. W ich miejsce wykonano nową przeprawę w rejonie Wiejskiej. Istniejące przejścia na Rabsztyńskiej i Kościuszki pozostały w tym samym miejscu.

W związku z całkowitą przebudową przejścia podziemne przy hali MOSiR i LO I zostały zamknięte. Ruch pieszych został skierowany na zaprojektowane przejścia dla pieszych na poziomie drogi.
Roboty ingerują także w lokalizacje przystanków autobusowych w rejonach: Wspólnej oraz stacji paliw przy Sławkowskiej. Te zostały przeniesione na pas rozdziału. Przeniesione zostały także przystanki przy supermarkecie na Kościuszki i przy Sienkiewicza. Teraz znajdują się one w rejonie Wiejskiej.
Przebudowa DK 94 w Olkuszu. Co się zmieni?
Wielka przebudowa drogi krajowej 94 w Olkuszu obejmuje około 4,3 kilometra trasy. Pracami, których wartość wynosi około 217,5 miliona złotych zajmuje się konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex. Po zakończeniu robót, olkuski odcinek drogi krajowej ulegnie całkowitej przemianie.
Na skrzyżowaniu z Rabsztyńską i Kościuszki powstanie skrzyżowanie dwupoziomowe. Ruch lokalny będzie odbywał się na poziomie gruntu, natomiast droga krajowa zostanie poprowadzona pod nim. Istotne modyfikacje dotkną również skrzyżowania DK 94 z ulicami Spółdzielczą i Kruszcową, gdzie zostanie wybudowane rondo turbinowe. Przy Wspólnej z kolei zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna.

Zmiany obejmą także inne elementy DK 94. Powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, chodniki i oświetlenie. Przebudowane zostaną również dwa przejścia podziemne dla pieszych a niebezpieczne przejście przy Szkolnej zostanie zastąpione kładką. Przewidywany termin zakończenia prac to wrzesień 2026 roku.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Leśny Dwór w Bukownie. To był kiedyś ośrodek wypoczynkowy
- Z ruiny w piękny dworek. Tak zmienił się Pałac Dietla w Kluczach na przestrzeni lat
- Dolina Wodącej to mało znana, ale jedna z najciekawszych na jurze
- Piknik Rodzinno-Charytatywny w Krzykawce. Zbierali środki na rehabilitację Stasia
- Potężna konstrukcja stanęła w Bukownie. Wiadukt nad torami będzie gotowy w tym roku
- „Pojezierze Olkuskie” zostanie atrakcją turystyczną? Teraz jest dzikim kąpieliskiem
