Wokół Plant w jedną stronę?

Piotr Tymczak, Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
Wojciech Matusik
Urzędnicy przygotowali zmiany w organizacji ruchu w śródmieściu i na Kazimierzu. Propozycja miasta ma się spodobać pieszym i rowerzystom, wywołuje jednak konsternację radnych, którzy nic o takich planach nie wiedzieli.

Szczegóły zmian ruchu w centrum miasta są na razie trzymane w tajemnicy. Udało nam się jednak ustalić, że urzędnicy chcą wprowadzić jazdę wokół Plant w jednym kierunku - przeciwnym do wskazówek zegara. Zaplanowali ponadto zmianę organizacji ruchu na niektórych skrzyżowaniach, wyłączenie w niektórych miejscach sygnalizacji świetlnej i wyznaczenie kontrapasów dla rowerów na wybranych ulicach.

Celem zmian ma być ograniczenie tranzytu przez centrum, a co za tym idzie, emisji spalin. Szczegóły projektu zostaną przedstawione w tym tygodniu. - Zmiany mają być korzystne dla pieszych, promować transport rowerowy i zbiorowy, czyli komunikację miejską, a jednocześnie będą utrudnieniem dla transportu samochodowego - tłumaczył Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu podczas ubiegłotygodniowego Forum Turystyki. - Pomysł jest taki, aby wokół Plant obowiązywał dla samochodów ruch jednokierunkowy, po jednym pasie. Samochody jeździłyby w kierunku od Poczty Głównej w stronę dworca. Na pasie bliżej Plant powstałaby dwukierunkowa ścieżka rowerowa - mówi nasz informator.

Kraków w budowie - zobacz galerię krakowskich inwestycji

O koncepcji zmian nic nie wiedzą ani radni miejscy, ani dzielnicowi. - To nieodpowiedzialne. Jeżeli przygotowuje się takie zmiany, to wypada, aby urząd konsultował je z mieszkańcami i radnymi - uważa Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury w Radzie Miasta Krakowa. - Jest taki dobry zwyczaj: nic o nas, bez nas - komentuje Olgierd Sęczek, przewodniczący Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej w Radzie Dzielnicy I Stare Miasto.

Stanisławowi Albrichtowi z Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans pomysł urzędników miejskich się podoba. - Oczywiście, trzeba poznać szczegóły całej organizacji ruchu, aby pewnymi zmianami nie wylać dziecka z kąpielą. Lecz powinniśmy dążyć do tego, żeby w centrum miasta ograniczać ruch samochodów, a dawać większą swobodę poruszania rowerzystom i komunikacji zbiorowej - mówi Albricht. Przekonuje, że każde rozwiązanie, które pozwoli płynnie prowadzić ruch tramwajów i autobusów, jest dobre. - Oczywiście, pojawią się protesty kierowców, bo dla wielu osób wydłuży się czas przejazdu, gdy nie będzie np. możliwości skręcenia w daną ulicę albo zawrócenia. Trzeba jednak przyjąć jakąś zasadę, a ta mówiąca, że w ścisłym centrum ma być mniej samochodów, jest dobra.

I rzeczywiście, np. Stanisław Korzeniowski, były krakowski taksówkarz, który jeździ samochodem po mieście od pół wieku, uważa, że zmiany organizacji ruchu w centrum Krakowa powinny iść... dokładnie w odwrotnym kierunku. - Poza sezonem turystycznym od wieczora do rana wpuściłbym nawet samochody na niektóre fragmenty Rynku, z wyłączeniem sobót i niedziel. Centrum bardzo blokuje miasto. Można byłoby przez nie zrobić korytarze przejazdowe. Współczesne samochody są przecież bardzo ekologiczne - mówi Korzeniowski.

Planowane zmiany:

- Jazda wokół Plant w jedną stronę, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (od Poczty Gł. do dworca).
- Więcej kontrapasów dla rowerów w centrum miasta i na Kazimierzu.
- Ulica Grodzka wyłączona z ruchu rowerowego.
- Zmiana organizacji ruchu na niektórych skrzyżowaniach.
- Wyłączenie w kilku miejscach sygnalizacji świetlnej.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 30

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał

Myślę że mieszkańcom Krakowa powinno się w ogóle zakazać posiadania samochodów i będzie po bólu. A tak na poważnie ja wiem że jak ktoś nie ma potrzeby to nie pcha się do centrum samochodem. A co zrobić z dostawcami śmieciarkami itp. Następnym krokiem może być likwidacja knajp i sklepów w obrębie starego miasta bo ktoś wpadnie na genialny pomysł że i tak ruch jest za duży.

m
mikaangelo

"nie da" to się wywinąć hełmu na lewą stronę.

J
Ja

moim zdaniem jest to głupi pomysł. Jeśli sie wprowadzi taki zakaz to już w ogóle będą korki na alejach dłuższy czas przejazdu i to nie tylko dla samochodów ale też np. dla MPK bo nie wszedzie są bus pasy. A np. jeśli bym potrzebowałabym przejechać z okolic pl.matejki na kopernika na ostry dyżur to co zostaje mi zadzwonić po karetkę która nie przyjedzie albo za ileś godzin to co na nóżki zostają albo płacić taksówce krocie. Myslisz ze jesli nie bedzie w centrum krakowa samochodów to tramwaje bedą szybciej jeździć no co ty mieszkam w centrum w to nic nie zmieni i tak w ogół plant jeżdżą szybko. A np jeśli ktoś mieszka w centrum to z dojazdem do domu mam zapylać na około np. grzegórzeckie które jest zakorkowane i wydłuża sie droga ale to podobno ma zmiejszyć emisje spalin gówno prawda bo DŁUZSZA DROGA TO ZNACZY WIECEJ SPALONEGO PALIWA WIEKSZA EMISJA CZY TYLKO JA TO WIDZĘ chyba ze sie myle. A co im przeszkadzają rowery na grodzkiej jest tam pas dla rowerów to niech turysci kurde uważają bo pewnie o to chodzi ze się jeździ miedzy nimi !!!! A obstawiam ze wiekszośc osób które sa za tym pomysłem nie mają auta !

30 latek

najpierw niech zlikwidują wszystkie urzędy, zakłady, instytucje do których ludzie jeżdżą do centrum i przeniosą to na przedmieścia. Nikt tam nie jeździ, bo lubi, tylko ma sprawę do załatwienia i z różnych względów nie każdy może jechać MPK. Jak tego nie rozumiesz to znaczy, że mało rozumiesz i tyle. Dorośniesz, założysz rodzinę, będziesz miał dzieci i zobaczysz ile spraw nie da się załatwić bez samochodu.

y
yhy

1. Likwidacja zakazu skrętu w lewo z ul. Pawiej w ul. Lubicz
2. Likwidacja strefy B (zakazu ruchu) na odcinku pl. Matejki - Straszewskiego

Inaczej to nie ma sensu i wszystko się zakorkuje w pizdu, w szczególności tunel pod dworcem, Mogilskie, Grzegórzeckie, Dietla (tu będzie KOSMOS), Grunwaldzkie, Aleje - wszystko ucierpi i stanie.

K
Krakowianin

doskonałe rozwiązanie !

D
DarkVolfer

Dotyczy to szczególnie pisania bzdur o "prondzie". Torowiska może się kojarzą z Oświęcimiem... ale tylko tobie, a to samo dotyczy "autobuso-komór". Na Rynku trakcję byś sobie podpiął ale chyba do własnej... Ekologiczne? Co to za róznica dla planety czy dymek leci z rury autobusu czy rury komina? I co to jest "ekologoia"?

h
haga

i bardzo dobre posuniecie w centrum powinna byc tylko komunikacja miejska ktora szybciej by sie poruszala droga dla rowerzystow i szerokie chodniki dla pieszych a nie ze na westeplatte nie da sie pzejsc

k
kuzynKitaszeski

Niech w ogóle wyrzucą samochody z I obwodnicy i nie będzie gadania o korkach wokół plant. Lepsze to niż robienie jakis dziadowskich kombinacji z kierunkami, pasami i zmianami organizacji. Pierwsza obwodnica powinna być tylko dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Wszystkim nam to wyjdzie na zdrowie.
A ten cały taksówkarz z tego artykułu to dopiero ma pomysły, to pewnie typ samochodziarza co nawet do kiosku po gazete musi jechać autem, a jakby mógł to by zaparkował pod sukiennicami.

d
dzoana

ale dlaczego zaklada sie wylaczanie ul. grodzkiej z ruchu rowerowego? dla osob mieszkajacych w podgorzu najkrotsza droga zeby dojechac na rynek wiedzie do ronda grunwaldzkiego, przez most grunwaldzki pod wawel i stamtad grodzka na rynek!

z
z(a)miennik

Jako dziekan Katedry Komunikacji Trolejbusowej na Uniwersytecie w Uppsali... PROND ?

Dziecko weź się za odrabianie lekcji

M
Maciek

Wokoło Plant - I Obwodnicy ruch samochodowy powinien być całkowicie wyeliminowany - znaki strefa zamieszkania - likwidacja wszystkich sygnalizacji świetlnych, szerokie chodniki - aż do torów tram z obu stron. Samochody są dla miasta olbrzymim problemem - generują gigantyczne koszty i zanieczyszczają powietrze. Miasto z nich nic nie ma więc powinno je eliminować zwłaszcza w centrum. Dziękuję.

m
masa kałowa

pyclika-zwolnić i to natychmiast, cały zikit rozwiązać w trybie natychmiastowym!. te kmioty są DLA NAS a nie MY dla nich, chyba o tym zapomnieli. no cisnie mi sie jedno slowo na usta.. debile.. na zbity ryj ich wszystkich

K
Krakus.

I bardzo dobrze - ograniczac ruch samochodowy na wszystkie sposoby. W centrum miasta powinien być ruch pieszy ,rowerowy,elektryczny -słowem ekologiczny i cichy .

k
ktośtam

We Wiedniu mają jednokierunkowy Ring. Sprawdza sie... ale oni mają sieć autostrad, obwodnice... może i by się to sprawdziło... pożyjemy zobaczymy :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3