Wspólnota tekstu, różnorodność muzyki czyli sto lat Pasji Metastasia to program przygotowany na zamówienie festiwalu

Lech Klimek
Lech Klimek
W podróż przez style, epoki i najważniejsze ośrodki muzyczne Włoch, Niemiec i Austrii zabrał słuchaczy wybitny, obdarzony niezwykłą ekspresją kontratenor Filippo Mineccia
W podróż przez style, epoki i najważniejsze ośrodki muzyczne Włoch, Niemiec i Austrii zabrał słuchaczy wybitny, obdarzony niezwykłą ekspresją kontratenor Filippo Mineccia Lech Klimek
Dzisiejszy koncert tak naprawę był tym otwierającym 7. Kromer Festival Biecz. Festiwalowa scena, w Kolegiacie Bożego Ciała, ponownie gościła kontratenora Filippo Mineccii i orkiestrę Arte dei Suonatori. Ten zestaw artystów w ubiegłym roku, zaprezentował się w przedpremierowym, acz dającym ledwie przedsmak arcydzieła, programie quasi-Passione. Ubiegłoroczny występ był z powodów pandemii tylko internetową transmisją. Dzisiaj widzowie mogli zobaczyć wspaniałego śpiewaka i towarzyszący mu zespół na żywo w Bieczu

FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

W 2021 artyści przywieżli do Biecza pełny program koncertu zbudowany wokół jednego tekstu – słynnej, poetyckiej i niezwykle popularnej w dawnych wiekach Pasji Chrystusowej autorstwa jednego z największych librecistów XVIII-wiecznych – Pietra Metastasia. Idea stojąca za repertuarem odsłoniła przed publicznością ewolucję muzyki na przestrzeni ponad ośmiu dekad, począwszy od roku 1730 i napisanej w Wiedniu przez Antonia Caldarę Passione di Gesù Cristo, aż po rok 1812 i drezdeńską Pasję Francesca Morlacchiego.

W tę podróż przez style, epoki i najważniejsze ośrodki muzyczne Włoch, Niemiec i Austrii zabrał słuchaczy wybitny, obdarzony niezwykłą ekspresją kontratenor Filippo Mineccia (także autor części rekonstrukcji, dotychczas nieprezentowanych współcześnie!) oraz świetny polski zespół instrumentów dawnych, czyli Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Aureliusza Golińskiego.

Wspólnota tekstu, różnorodność muzyki – sto lat Pasji Metastasia

zamówienie festiwalu

  • Antonio Caldara (Passione di Gesù Cristo, Wiedeń 1730)
    Ouverture
    Recitativo: Ove son dove corro?
    Aria (św. Piotr): Giacchè mi tremi in seno
  • Nicolò Conti (Passione di Gesù Cristo, Neapol 1739)
    Recitativo: Ove son dove corro? *
    Aria (św. Piotr): Giacchè mi tremi in seno *
  • Nicolò Jommelli (Passione di Gesù Cristo, Rzym 1749)
    Ouverture
    Aria (Jan Ewangelista): Come a vista di pene si Fiere
  • Nicolò Conti (Passione di Gesù Cristo, Neapol 1739)
    Aria (św. Piotr): Se la pupilla inferma *
  • Josef Mysliveček (Passione di Gesù Cristo, Florencja 1773)
    Aria (Jan Ewangelista): Ritornerà fra voi
  • Francesco Antonio Baldassare Uttini (Passione di Gesù Cristo, Sztokholm 1776)
    Ouverture *
  • Diego Naselli (Passione di Gesù Cristo, Londyn 1772?)
    Aria (Jan Ewangelista): Come a vista di pene *
  • Antonio Salieri (Passione di Gesù Cristo, Wiedeń 1776)
    Aria (Jan Ewangelista): Ritornerà fra voi
  • Pietro Maria Crispi (Passione di Gesù Cristo, Rzym 1775)
    Ouverture *
  • Stanislao Mattei (Passione di Gesù Cristo, Bolonia 1792)
    Recitativo: Giovanni anch’io lo so *
    Aria (Maria Magdalena): Ai passi erranti *
  • Francesco Morlacchi (Passione di Gesù Cristo, Drezno 1812)
    Aria (Maria Magdalena): Potea quel pianto *

* współczesne prawykonanie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie