https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wybrano dwa warianty Sądeczanki, czyli trasy łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem

Nad rondem łączącym ul. Tarnowską, Witosa i obwodnicę północną może powstać estakada, którą prowadzić będzie nowa ekspresówka
Nad rondem łączącym ul. Tarnowską, Witosa i obwodnicę północną może powstać estakada, którą prowadzić będzie nowa ekspresówka Arch. GDDKiA w Krakowie
Po przeanalizowaniu 26 tras szybkiego połączenia Nowego Sącza z Brzeskiem wybrano dwie najlepsze. Droga będzie mieć około 50 km, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a pod górą Just powstanie tunel.

Do dalszych prac nad dokumentacją nowego przebiegu DK 75 z Nowego Sącza do Brzeska, zwanej Sądeczanką, wybrano dwa warianty. Oba zakładają przebicie tunelu pod Jusem oraz dwupasmowe jezdnie w obu kierunkach drogi.

- Nowa droga ma mieć szerokość 80 metrów. To ogromny koszt, biorąc pod uwagę, że jej długość to około 50 km - ocenia Bernard Stawiarski, wójt gminy Chełmiec. Był on jednym z uczestników dzisiejszego spotkania samorządowców i parlamentarzystów w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, gdzie przedstawiono wybrane ostatecznie warianty.

Za droga inwestycja?

Bernard Stawiarski ma wątpliwości, czy Sądeczanka w ogóle powstanie, choć podkreśla, że jest jej zwolennikiem.

- Wydaje mi się, że budowa Sądeczanki w jednym, czy drugim wariancie jest niemożliwa. To miliardowa inwestycja, a takich w Polsce się nie realizuje.

GDDKiA w Krakowie na razie nie chce mówić o kosztach inwestycji, która może zostać zrealizowana w 2026 roku. Wiadomo jednak, że pierwsze szacunkowe koszty to od 1,5 do ponad 2 mld zł. Te kwoty mogą się zmienić. Wszystko będzie zależeć od tego, który wariant zostanie wybrany oraz od cen materiałów i robocizny w czasie, gdy ogłoszony zostanie przetarg na projekt budowlany i wykonanie.

Zdaniem wójta Chełmca zarówno wariant oznaczony kolorem brązowym (po lewej stronie Dunajca patrząc w kierunku Krakowa), jak i zielony (po prawej stronie rzeki) ma swoje minusy.

- Pierwszy ma biec koroną wałów do mostu w Kurowie. Tymczasem tam wał ma szerokość dwóch merów. Do tego PKP zapowiada budowę nowej nitki torów dla linii kolejowej Piekiełko-Podłęże - wskazuje Stawiarski. - Po drugiej stronie również widzę problem. Niedaleko Dunajca jest nasza oczyszczalnia ścieków oraz tereny firmy Wiśniowski. Nie wiem, czy da się to ominąć.

Będzie tunel pod Justem

Z optymizmem na oba wybrane do dalszych prac warianty Sądeczanki patrzy natomiast Wojciech Piech, wiceprezydent Nowego Sącza.

- Popieramy oba rozwiązania i nie będziemy wnosić do nich żadnych uwag - zaznacza Piech. - Otwierają dostęp nie tylko mieszkańcom Nowego Sącza do Krakowa i dalej w kierunku północnym, ale także pozwalają na poszerzenie oferty turystycznej regionu sądeckiego, tym samym poprawiając jego atrakcyjność.

Wiceprezydent Nowego Sącza podkreśla, że Sądeczanka ważna jest nie tylko dla Nowego Sącza ale całego regionu, bo pozwoli na jeszcze szybsze dotarcie do granicy polsko-słowackiej.

- Nie brakuje determinacji w dążeniu do realizacji tej inwestycji. Wierzę, że droga powstanie - dodaje Piech.

Optymistą jest również Stanisław Golonka, wójt gminy Łososina Dolna. Tym bardziej, że oba warianty zakładają budowę tunelu pod Justem.

- Widać, że Generalna Dyrekcja, jak i firma projektowa słucha głosów mieszkańców i samorządowców. Cieszę się, bo w 60 procentach nasze wnioski zostały ujęte - mówi Golonka. - Oba rozwiązania są drogie, ale najważniejszy w tej inwestycji nie jest jej koszt, a wzrost bezpieczeństwa kierowców i mieszkańców poszczególnych gmin, jak również skrócenie dojazdu z i do stolicy Małopolski na Sądecczyznę.

Natomiast samorządowcy z Gnojnika, Czchowa i Iwkowej zgodnie przyznają, że akceptuję jedynie wariant brązowy nowej trasy. - Wariant zielony jest nie do przyjęcia. Przebiega przez centrum Tymowej i Czchowa. I nie ma nad czym dyskutować w tym temacie - podkreśla Marek Chudoba, burmistrz Czchowa.

To rozwiązanie mogą jednak oprotestować mieszkańcy gminy Nowy Wiśnicz oraz Lipnicy Murowanej. Wytypowana trasa przebiegać będzie m.in. 50 m od winnicy w Chronowie oraz blisko zabudowań w Lipnicy Dolnej oraz Borównej.

- Nad ostatecznym kształtem trasy musimy podyskutować - zaznacza Tomasz Gromala, wójt Lipnicy Murowanej.

Długa droga realizacji

Jak podkreśla GDDKiA w Krakowie w toku konsultacji 26 wariantów przebiegu korytarzy Sądeczanki wpłynęło 10 655 głosów mieszkańców i samorządowców. Wybrano dwie optymalne trasy. Do marca firma Halcrow Group z Wielkiej Brytanii ma czas na przedstawienie papierowych map wybranych dwóch wariantów oraz szczegółowych wyliczeń kosztów.

- Do wykonania są jeszcze m.in. badania geologiczne, inwentaryzacja przyrodnicza, analizy ekonomiczne i społeczne, po wykonaniu których przygotowana zostanie dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej - podkreśla Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Krakowie.

Halcrow Group na pozyskanie prawomocnej decyzji środowiskowej ma czas do czerwca 2019 r. Potem ogłoszony zostanie przetarg na budowę.

WIDEO: Mówimy po krakosku 2 - odc. 2

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2018-01-16T10:19:18 01:00, KRK:

Jeżeli w procesie konsultacji będą uczestniczyć osobnicy pokroju Burmistrza Czchowa, to..."nie ma nad czym dyskutować w tym temacie...". Po Klinowskim w Wadowicach mamy kolejnego oszołoma?

H jci w d. E

t
typ
znalazł się szlachcic, liczy się tylko moje prawda?
t
typ
Dostaniesz odszkodowanie i tyle w temacie,
T
Twardowski
Siedzialem 15 lat zagranicą zeby zarobic nq dach nad glowa a wy mi go chcecie zborzyc lub wybudowac pod nosem?
Bede blokowal ta budowe.
G
Gosc
To jest dla mnie nie normalne zeby wyburzac tyle domow dla jakiej drogi!!!
Ludzie sie latami dorabiali!
Pozdro
o
obywatel
Obstawiam, że większość innych tras zburzy 3 razy więcej domów. Witamy w Małopolsce, w miejscu samowolki budowlanej, jednym z najbardziej zesprzeconych regionów przez zabudowę jednorodzinną gdzie popadnie. Takie życie, albo 300 tys. mieszkańców ma mieć lepiej albo trzeba wyburzyć 80 domów.
K
Kornelia
Tiaaa optymalna trasa kiedy trzeba wyburzyć ponad 80 domów pozdro
T
Turysta
Wasz pan bez trybu z UE jest na bakier. U was socjal to 60% i odjechało wam się tak daleko od rzeczywistości, że nawet gdyby slajduś wam zmieniał projekt co tydzień to strach do was jechać. Okolice piękne ale poglądy, wiara i wartości skorumpowane. Dla was liczy się tylko mamona, niezależnie czy w uczciwy sposób zdobyta lub nie. Tylko pieniądz zarobiony w pocie czoła przynosi owoc obfity i tylko słowo Boże mieszka w takim sercu, które dostrzega bliźniego.
o
olek
Szkoda bo na najnowszej prezentacji na stronie dk75 tunel pod Justem wygląda na wyraźnie krótszy niż na mapie z grudnia
k
keisyr
Oczywiśćie wybieramy wariant drogi A !!! Prowadzi wprost do Nowego Sącza. Jest to trasa najkrótsza I najbardziej wyprostowana. Poza tym nie trzeba budować dodatkowego mostu nad rzeką Dunajec !!!
Wariant drogi B jest możliwy pod warunkiem przyłączenia wsi Chełmiec do Nowego Sącza !!!
KRK
Jeżeli w procesie konsultacji będą uczestniczyć osobnicy pokroju Burmistrza Czchowa, to..."nie ma nad czym dyskutować w tym temacie...". Po Klinowskim w Wadowicach mamy kolejnego oszołoma?
r
realista
Szkoda że nie zapytano czy projekt ma dofinansowanie z UE bo jak nie to będą musieli robić etapami czyli wcześniej niż w 2030-35 drogi nie zobaczymy bo zarezerwowane 1,5 mld to wystarczy na odcinek od Łososiny przez tunel pod Justem i do Sącza. Dodatkowo na oficjalne stanowiska gmin poczekajmy. Jeśli wciąż są przeciwni to na pewno z pomocą mieszkańców znajdą argumenty żeby droga została uwalona na etapie decyzji środowiskowej. W kwietniu ubiegłego roku też dziennikarzyny ogłosiły że każda gmina chce drogi u siebie a potem okazało się że jest trochę inaczej. I wreszcie cytaty są mało wiarygodne i dziennikarzyny nie raczyły dokonać elementarnej weryfikacji tego co napisali bo z ich cytatu wyglądałoby że burmistrz Czchowa nie wie gdzie leży centrum jego miasta. Jedyny wiarygodny przekaz to jest taki że dziennikarze mają jakieś prywatne powiązania z winnicą w Chronowie
k
kibic
Wpis jest tak idiotyczny, że nie wiadomo czego tak naprawdę dotyczy. A pis to na razie niech wyjdzie z wariantów i przejdzie do konkretów, bo jak na razie to nawet nie wybrano przebiegu drogi, a takie ynteligenty jak ty już krzyczą o aglomeracji. Napisz mi jeszcze w którym roku zobaczysz tę aglomerację i zacznij się dobrze odżywiać żeby tego doczekać!
g
gniewko_syn_ryba
z estakadami i tunelem, to drogo ??? Tyle samo ma kosztować Trasa Łagiewnicka w Krakowie o długości... 3,4 km (!!!) No ale Kraków jest bogatym miastem...
k
keisyr
Brawo Prawo i Sprawiedliwość !!!
Za to że droga będzie dwujezdniowa, że będzie tunel pod Justem i że bedzie prowadzić tylko do Nowego Sącza !!! Powstanie tej drogi to szybki rozwój miasta !!! Widać że PiS stawia na zrobienie z Nowego Sacza dużej aglomeracji miejskiej !!!
Dobrze że radni Prawa i Sprawiedliwości zablokowali powstanie pseudomiasta Chełmca !!!
Jeżeli mieszkańcy Chełmca chcą aby przyszła do nich cywilizacja na przykład drogą ekspresową Nowy Sącz - autostrada A4 to niech przenoszą sie do wielkiego Nowego Sacza lub przyłączą całą wieś do Nowego Sacza !!! Wtedy nie beda wieśniakami a mieszkańcami aglomeracji Nowy Sącz !!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska