9 z 15
"W ciągu kilkudziesięciu lat, jakie potem nastąpiły,...
fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

"W ciągu kilkudziesięciu lat, jakie potem nastąpiły, zrobiono w
Krakowie — za sprawą energicznych prezydentów (Józefa Dietla,
Mikołaja Zybłifciewicza i ich następców) oraz władz samorządowych bardzo wiele.

Uporządkowano ulice, pokrywając je z biegiem lat trwałą nawierzchnią, wyburzono rudery i niechlujne przybudówki. Zasypano koryto Starej Wisły, tworząc na jej miejscu szeroką ulicę Dietla; zasklepiono też koryto Rudawy, a na jego miejscu powstała ul. Retoryka i piękna aleja spacerowa (al. 3 Maja).

Przez Wisłę przerzucano mosty, łącząc w ten sposób z Krakowem i ożywiając jego prawobrzeżne przedmieścia: Dębniki, Ludwinów i miasto Podgórze.

Obok nowego mostu Podgórskiego (u wylotu ul. Mostowej), działał unowocześniony most kolejowy, pod
Wawelem przez kilka lat istniał drewniany most zbudowany przez
władze wojskowe" - czytamy u Małeckiego.


Na zdjęciu:
Rynek Główny z fragmentem kościoła św. Wojciecha i kościoła Mariackiego, zdjęcie wykonano między 1890, a 1900 rokiem.

10 z 15
Rewolucję przyniosły w Krakowie tramwaje. Po nieudanych...
fot. Domena publiczna

Rewolucję przyniosły w Krakowie tramwaje. Po nieudanych próbach z omnibusem konnym w 1875 roku otwarto w 1882 roku pierwszą linię tramwajową, czyli tak zwany tramwaj konny.

Na zdjęciu: tramwaj konny na Rynku Głównym

11 z 15
Podróż tramwajem konnym podlegała określonym zasadom, a...
fot. domena publiczna

Podróż tramwajem konnym podlegała określonym zasadom, a linie były podzielone na sekcje (odcinki). Np. trasę między mostem Podgórskim a dworcem kolejowym podzielono na trzy sekcje:

sekcja I – od mostu do Wawelu (przystanki: 1. Most Podgórski; 2. Kazimierz, Ratusz; 3. Kazimierz, ul. Józefa; 4. Stradom, ul. Dietlowska; 5. Stradom, kościół XX. Misjonarzy; 6. Wawel),
sekcja II – od Wawelu do Rynku Gł (przystanki: 7. ul. Grodzka, kościół św. Piotra; 8. ul. Grodzka, Magistrat; 9. Rynek, ul. Sienna, Sukiennice),
sekcja III – od Rynku Gł. do dworca (przystanki: 10. ul. Floriańska, Hotel „Pod Różą”; 11. Rondel Floriański /Barbakan/, Kleparz; 12. Dworzec kolejowy).

Na zdjęciu: tramwaj konny przed Barbakanem

12 z 15
Według austriackiego spisu ludności z 1900 r. w 2099...
fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Według austriackiego spisu ludności z 1900 r. w 2099 budynkach w Krakowie na obszarze 832 hektarów mieszkały 91 323 osoby, z czego 64 209 (70,3%) było katolikami, 25 670 (28,1%) wyznawcami judaizmu, 727 (0,8%) grekokatolikami, a 717 (0,8%) innej religii lub wyznania, 78 563 (86%) było polsko-, 6576 (7,2%) niemiecko-, 219 (0,2%) rusko-, a 1092 (1,2%) innojęzycznymi.

Jak pisał Małecki:
"Z czasem, w wyniku długotrwałych starań, udało się wyjść poza granice pierwszego pierścienia fortyfikacji. Idea ,,wielkiego Krakowa”, uparcie realizowana przez prezydenta Juliusza Leo, urzeczywistniła się w latach 1910—1915, gdy włączono do Krakowa sąsiednie gminy wiejskie i, na końcu, miasto Podgórze. Powierzchnia Krakowa wzrosła z niecałych 6 do 47 km2. Otworzyły się wielkie możliwości budowlane, na przykład w sąsiedztwie wytyczonych teraz alei Trzech Wieszczów. Rodziła się idea przekształcenia miasta-twierdzy w miasto-ogród".

Na zdjęciu:
Fragment Rynku Głównego z kościołem Mariackim, zdjęcie wykonane między 1890, a 1900 rokiem.


Pozostały jeszcze 2 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Całoroczny kalendarz alergika. Masz te objawy? Sprawdź, co i kiedy pyli

Całoroczny kalendarz alergika. Masz te objawy? Sprawdź, co i kiedy pyli

Wielka wyprzedaż leżaków pod hotelem Forum. Tak żegnają się popularne miejscówki

Wielka wyprzedaż leżaków pod hotelem Forum. Tak żegnają się popularne miejscówki

Remont plaży na Bagrach. Więcej betonu. Utrudnienia dla plażowiczów i spacerowiczów

Remont plaży na Bagrach. Więcej betonu. Utrudnienia dla plażowiczów i spacerowiczów

Zobacz również

Te antyki są poszukiwane. To prawdziwe perełki. Mogą kosztować krocie

Te antyki są poszukiwane. To prawdziwe perełki. Mogą kosztować krocie

Jest! Zupełnie nowy przystanek tramwajowy w Nowej Hucie

Jest! Zupełnie nowy przystanek tramwajowy w Nowej Hucie