Z Krakowa do Rzeszowa pojedziemy z pełną prędkością

Artykuł sponsorowany

Dobiegają końca ostatnie prace związane z kompleksową modernizacją linii kolejowej E30 z Krakowa (Podłęża) do Rzeszowa. Nowy, obowiązujący od 10 grudnia rozkład jazdy 2017/2018 zakłada już prędkość maksymalną 160 km/h dla najszybszych pociągów pasażerskich na całym, ponad 138-kilometrowym odcinku szlaku. Dlatego też będzie możliwe zwiększenie ilości połączeń na tej trasie. Całkowity koszt prac modernizacyjnych wyniesie 4,1 mld zł, z czego 2,5 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Modernizacja linii kolejowej E30 jest częścią Krajowego Programu Kolejowego na lata 2014-2023. Jest to największy program inwestycyjny w historii polskiej kolei. Obejmuje realizację ponad 220 projektów, w ramach których zmodernizowanych będzie ponad 9 tysięcy kilometrów torów. Wartość wszystkich inwestycji wyniesie ponad 66 miliardów złotych.
Głównymi założeniami modernizacji linii kolejowej E30 z Krakowa (Podłęża) do Rzeszowa była przebudowa infrastruktury kolejowej w celu umożliwienia przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h i pociągów towarowych do 120 km/h, a także zwiększenie przepustowości linii oraz bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.
– Należy podkreślić, iż linia kolejowa E30 stanowi fragment paneuropejskiego korytarza transportowego, łączącego kraje Europy Zachodniej przez Europę Centralną z krajami Europy Wschodniej. Ma olbrzymie znaczenie zarówno dla transportu pasażerskiego, jak i towarowego w ruchu międzynarodowym i krajowym – mówi Piotr Jendrzejczyk, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Modernizacja odcinka z Podłęża do Rzeszowa stanowi największą inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w południowo-wschodniej Polsce.

Finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt został podzielony na dwie fazy. Faza I ukończona została w grudniu 2015 roku. Dobiegająca właśnie końca faza II obejmuje między innymi prace modernizacyjne na stacjach Tarnów Mościce, Tarnów, Ropczyce, Sędziszów Małopolski oraz na szlaku między Ropczycami a Sędziszowem Małopolskim. Aby uświadomić sobie rozmiary i złożoność inwestycji, warto podkreślić, iż w ramach modernizacji linii na odcinku Podłęże – Rzeszów ułożonych zostało ponad 333 km nowych torów (wraz z przebudową podtorza) i 302 rozjazdy. Wymieniono również ponad 320 km sieci trakcyjnej.

– Większość osób infrastrukturę kolejową utożsamia tylko z tym, co widać – z torami i siecią trakcyjną. A trzeba mieć świadomość, iż jej istotnym składnikiem jest również to, co nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. Chodzi na przykład o całą automatykę, sieć światłowodową umożliwiającą transmisję danych do sterowania ruchem czy urządzenia łączności radiowej – zwraca uwagę dyrektor Piotr Jendrzejczyk. – W ogromnej mierze od tych elementów zależy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Dlatego kompleksowa modernizacja odcinka z Podłęża do Rzeszowa obejmowała także te systemy.
Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na linii kolejowej E30 ma zastosowanie najnowocześniejszych, cyfrowych systemów sterowania ruchem kolejowym. W Tarnowie powstało pierwsze w Małopolsce Lokalne Centrum Sterowania, które umożliwi ciągły nadzór nad ruchem pociągów na 89-kilometrowym odcinku linii między Podłężem a Dębicą i zdalne sterowanie na siedmiu podległych stacjach. Podobne Lokalne Centrum Sterowania uruchomione w Rzeszowie usprawni kontrolę nad ruchem pociągów na 46 kilometrach linii pomiędzy Dębicą a Rzeszowem i zdalne sterowanie na trzech stacjach.
W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym przebudowano (lub zbudowano od podstaw) 82 wiadukty kolejowe, 10 wiaduktów drogowych i jedną estakadę drogową, 16 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 26 przejść podziemnych dla pieszych.

Z myślą o wygodzie podróżujących przebudowano infrastrukturę stacji i przystanków kolejowych leżących na trasie. Zbudowano 60 nowych peronów w pełni przystosowanych do wymagań osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Podobnie wykonano również wszystkie przejścia podziemne. Na stacjach podróżni będą mogli skorzystać z nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Natomiast w trosce o mieszkańców posesji w pobliżu przebiegu linii kolejowej, wzdłuż torowisk w obszarach zabudowanych zamontowano łącznie 59 km ekranów akustycznych. Dzięki ekranom oraz nowym materiałom nawierzchniowym znacznie poprawi się klimat akustyczny.

Ruch na odcinku Kraków – Rzeszów niewątpliwie się zintensyfikuje. Sprzyjać temu ma między innymi zwiększenie maksymalnej prędkości dla pociągów. W przypadku pociągów pasażerskich sięgnie ona 160 km/h, a towarowych – 120 km/h.
– Nowe parametry pozwolą z powodzeniem realizować ideę zawartą w haśle „TIR-y na tory”. Większa prędkość i przepustowość szlaku poskutkuje wzrostem potencjału przewozów cargo najbardziej ekologicznym środkiem transportu, którym jest kolej. Przetransferowanie części potoków z ruchu drogowego na tory zmniejszy stopień zanieczyszczenia naszych miast spalinami oraz zahamuje proces dewastacji dróg – zauważa Piotr Jendrzejczyk. – Dla pasażerów efektem modernizacji będzie wzrost liczby komfortowych i szybkich połączeń kolejowych zarówno w ruchu krajowym, jak i regionalnym oraz aglomeracyjnym.
Podróż pociągiem po zmodernizowanej linii kolejowej pomiędzy Krakowem a Rzeszowem będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza niż do tej pory. Przejazd najszybszym pociągiem na zmodernizowanym odcinku od Podłęża do Tarnowa zajmie 30 minut, a na odcinku od Tarnowa do Rzeszowa – 39 minut. W rozkładzie jazdy 2017/2018 całkowity czas przejazdu najszybszego pociągu pomiędzy Krakowem a Rzeszowem wynosi 91 minut. Czas ten ulegnie skróceniu po zakończeniu trwającej w ramach odrębnego projektu modernizacji odcinka pomiędzy Krakowem a Podłężem.

W związku z tym pasażerowie podróżujący pociągiem po tej trasie mogą – w porównaniu z transportem drogowym – zaoszczędzić nawet do 90 minut. Kolej jest zatem alternatywą nie tylko bardziej przyjazną środowisku i komfortową, ale również szybszą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Z Krakowa do Rzeszowa pojedziemy z pełną prędkością - Nowiny

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska