Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035 roku. Jak Kraków przygotowuje się do elektrycznej rewolucji?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Andrzej Banaś
Zgodnie z unijnymi przepisami od 2035 r. ma w Europie obowiązywać zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Niedawno Prokurator Generalny zaskarżył proponowane zmiany, zwracając uwagę, że ich wprowadzenie miałoby katastrofalny wpływ na polską gospodarkę. Przyszłością mają być auta elektryczne. Sprawdziliśmy jak do tej strategii przygotowuje się Kraków. Okazuje się, że pod Wawelem zarejestrowanych jest ponad 670 tys. aut, a wśród nich tylko ponad 3 tys. to pojazdy elektryczne.

- Przepisy dotyczące zakazu rejestracji samochodów spalinowych to podejście całkowicie sprzeczne z korzeniami wolności, liberalizmu, o których mówi Unia Europejska. Pojazdy elektryczne nie są też w pełni ekologiczne. Dla środowiska nie jest neutralne wytwarzanie prądu elektrycznego, czy utylizacja baterii. Natomiast szkodliwość pojazdów spalinowych z roku na rok staje się coraz mniejsza. Pojawiają się nowe rozwiązania techniczne, które temu sprzyjają - komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Trudno mu sobie wyobrazić, by wszyscy krakowianie w najbliższej dekadzie mogli przesiąść się do kosztownych aut elektrycznych. Przybywa ich z każdym rokiem, ale wciąż stanowią niewielki procent ogółu pojazdów. Według stanu na koniec czerwca tego roku, ogólna liczba pojazdów samochodowych (bez motocykli, motorowerów i ciągników rolniczych) zarejestrowanych jako aktywne w Krakowie to 670 084 (w tym 586 105 aut osobowych). Tylko 3 158 spośród nich, to pojazdy zasilane energią elektryczną jako paliwem podstawowym.

- Uważamy, że trzeba wprowadzać ekologiczne rozwiązania, zrównoważoną politykę transportową, ograniczać ruch samochodowy, ale wszystko prowadzić w granicach rozsądku - przekonuje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Jako jeden z kierunków wskazuje rozwój komunikacji zbiorowej: - Niedawno uruchomiliśmy linię tramwajową do Górki Narodowej. Bardzo dużo liczba pasażerów korzystających z tego rozwiązania jest najlepszą rekomendacją. Mamy nadzieję, że podobnie będzie w przypadku budowanej linii tramwajowej do Mistrzejowic. W planach są kolejne trasy tramwajowe. Myślę, że także u nas coraz bardziej widoczny będzie trend z Europy Zachodniej, dotyczący tego, iż z samochodów korzysta się w pilnych potrzebach, a na co dzień jeździ się komunikacją zbiorową.

W Krakowie w ramach walki o czyste powietrze od połowy przyszłego roku ma obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która ma ograniczać wjazd do miasta dla aut, które produkują najwięcej spalin. - Będzie to dotyczyć około 2 procent najstarszych pojazdów, liczących powyżej 30 lat. Jeżeliby Unia Europejska poszła w kierunku dotowania zakupu samochodów z wyśrubowanymi normami dotyczącymi emisji spalin, to myślę, że byłby to dobry kierunek - mówi wiceprezydent Andrzej Kulig.

Przypomnijmy, że 23 marca 2023 r. Rada Unii Europejskiej zmieniła przepisy dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla z samochodów. Akt ten wszedł w życie 15 maja 2023 r., uniemożliwiając rejestrowanie nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych o napędzie spalinowym na terytorium całej Unii Europejskiej po 31 grudnia 2034 r. W Radzie UE 23 państwa zagłosowały za przyjęciem nowych norm, przy trzech głosach wstrzymujących się - Polska jako jedyna się sprzeciwiła.

Prokurator Generalny, minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro, skierował niedawno wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o sprawdzenie czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z polską Konstytucją.

Zdaniem Prokuratora Generalnego wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych i nieopłacalność napraw elektrycznych pojazdów używanych - m.in. ze względu na wysoką cenę baterii, przy równoczesnym zanikaniu rynku używanych pojazdów spalinowych, przyczynią się do pogłębienia rozwarstwienia społecznego oraz powiększenia skali ubóstwa i wykluczenia komunikacyjnego - w szczególności na terenach pozamiejskich, gdzie pojazdy spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.

W ocenie Prokuratora Generalnego zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych będzie miał radykalny wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego. Dlatego jego zdaniem przyjmowanie takich przepisów powinno się odbywać w realiach jednomyślnego głosowania w Radzie UE.

Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska