Przebudowa ronda Armii Krajowej – w rejonie dworców kolejowego i autobusowego rozpoczęła się jeszcze w wakacje. Pod koniec września zmieniona została jednak organizacja ruchu w związku z pracami. Ulica Jagiellońska stała się ślepa – nie da się nią wjechać na rondo Armii Krajowej. Z kolei górna część ulicy Sienkiewicza – dotąd jednokierunkowa – stała się duktem dwukierunkowym. Tym samym zniknęły miejsca parkingowe wzdłuż ulicy, co mocno skomplikowało życie mieszkańcom. Zmiana organizacji ruchu weszła w życie 23 września. Zgodnie z zapowiedziami, utrudnienia w ruchu miały być przez ok. trzy tygodnie. Teraz już jednak wiadomo, że potrwają znacznie dłużej.
- Niestety, roboty są tak złożone, tak skomplikowane, że wymagają dłuższego czasu. Na pewno do końca listopada, te kolejne 3-4 tygodnie będą objazdy w związku z tymi pracami – mówi Andrzej Haładyna z Urzędu Miasta w Zakopanem.
Dodaje jednak, że na święta Bożego Narodzenia rondo zostanie udostępnione dla kierowców. - Zakładamy, że do świąt uda się przygotować pierścień nowego ronda. Będą nowe wloty na rondo od ulic Kościuszki i Jagiellońskiej. Mają zostać zaasfaltowane dwie pierwsze warstwy ronda, by można było po rondzie jeździć – zapowiada urzędnik.
To jednak nie będzie koniec prac przy rondzie. Do zrobienia pozostanie wierzchnia warstwa bitumiczna, a także wszystko wokół ronda – wysepki, chodniki, oświetlenie, a także zieleń. To wszystko pozostanie do zrobienia na wiosnę 2022 roku.
Jak zaznacza Andrzej Haładyna, cały poślizg spowodowany jest m.in. „niespodziankami” jakie znajdowały się pod powierzchnią ronda. - Przekładanie instalacji podziemnych jest za każdym razem najtrudniejsze. Trzeba to robić precyzyjnie, ale i bezpiecznie, z myślą o pieszych i innych pojazdach poruszających się w sąsiedztwie placu budowy – zaznacza. I dodaje, że pojawiały się nawet instalacje podziemne, których nie było w ogóle w mapach.
Kierowcy w Zakopanem mówią tylko jedno. - Byleby tylko zdążyli do sylwestra z tymi pracami. Bo jak się im nie uda, będziemy mieli katastrofę w mieście. Wtedy jest zawsze najwięcej ludzi, największy ruch turystyczny. A rejon dworców zawsze jest jednym z bardziej ruchliwych rejonów miasta. Ja osobiście nie wyobrażam sobie, co może się dziać, gdy nie uda się otworzyć normalnego ruchu na ten czas – mówi pan Bronisław, kierowca busa pasażerskiego z Zakopanego.
Równolegle z budową ronda – co na szczęście nie będzie przeszkadzało w puszczeniu ruchu samochodowego na rondo – trwa budowa parkingu wielopoziomowego przy dworcu kolejowym. W tym roku wykonawca prac chce wykonać fundamenty nowego parkingu, a jeśli pogoda pozwoli – ściany pierwszej kondygnacji, a być może także pierwszy strop. Cała konstrukcja ma być gotowa koło maja przyszłego roku.
Modernizacja ronda Armii Krajowej powiązana jest z budową nowego centrum komunikacyjnego w rejonie dworców kolejowego i autobusowego. Na nowe centrum składa się budowa nowoczesnego dworca dla komunikacji dalekobieżnej i lokalnej, wielopoziomowego parkingu oraz przebudowa ronda. Wartość całej inwestycji szacowana jest na ok. 40 mln złotych.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
