- Zrównoważenie mobilność w Metropolii Krakowskiej jest dla nas bardzo ważne. Do stolicy Małopolski dojeżdżają mieszkańcy z różnych części naszego regionu. Ważne jest to, by transport był dostępny nie tylko tam, gdzie są tory kolejowe, tam gdzie jeździ tramwaj, ale w całej metropolii - podkreślił marszałek Małopolski Łukasz Smółka.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski skomentował: - Wyrażenie wspólnej woli przez Kraków i gminy ościenne, by promować zrównoważony rozwój wspólnie planować inwestycje w zakresie transportu publicznego, wspólnie przyjmować kryteria jakości powietrza ma gigantyczną wagę. Musimy dbać o naszą mobilność i tak ją reformować, by była sprawna, ekologiczna i przyjazna dla mieszkańców. Codziennie do Krakowa wjeżdża 250 tys. pojazdów spoza Krakowa. Każdego dnia następują przepływy ludzi zarówno samochodami, jak i busami, między Krakowem a obszarem metropolitalnym. To są ludzie, którzy posyłają swoje dzieci do szkół, na basen, do teatru i właśnie dla nich działamy dla lepszego transportu.
Nowe pociągi, parkingi, linie autobusowe, kolejowe i tramwajowe
Kraków z problemami transportowymi boryka się od lat. Wystarczy, że pogorszy się pogoda, albo mamy natłok remontów i korkuje się całe miasto. W wakacje, w sezonie urlopowym ruch jest mniejszy, ale od września zaczynają się problemy. A jeszcze gorzej będzie od października, kiedy do krakowskich uczelni powrócą studenci.
W ostatnich latach rozbudowywał się nie tylko Kraków, ale także okoliczne gminy. Wielu krakowian przeprowadziło się tam, budując jednorodzinne domy. W gminach tzw. obwarzanka zaczęły też powstawać osiedla z blokami. Ruch zwiększa się więc nie tylko w samym Krakowie, ale też na drogach dojazdowych.
Coraz więcej osób korzysta z komunikacji zbiorowej i z ościennych gmin do Krakowa dojeżdża pociągami. Po pandemii z każdym rokiem rośnie liczba kursów pociągów w Małopolsce. Władze województwa planują zwiększenie taboru i kursów.
Potrzebne są jednak wspólne, nowe i uporządkowane działania dotyczące organizacji transportu w aglomeracji.
- Kluczowe jest, by podsystemy kolejowe i autobusowe, które Małopolska rozwija w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Małopolskich Linii Dowozowych, współgrały z komunikacją miejską w Krakowie oraz liniami uruchamianymi przez gminy i powiaty. Bardzo się cieszę, że projekt wprowadzenia biletu metropolitalnego został sfinalizowany. Szczególnie istotne jest to, że mieszkańcy korzystają z tego rozwiązania poprzez wybór na co dzień tramwaju, pociągu czy autobusu jako środka lokomocji – zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.
Zwrócił uwagę na to, że w 2024 roku koleje w regionie przewiozą ok. 22 miliony pasażerów. Przypomniał, że na początku tygodnia Województwo Małopolskie podpisało umowę na dostawę 25 nowych pociągów. W ramach rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) od grudnia br. planowane jest uruchomienie połączeń na kolejnej, czwartej już linii SKA Kraków – Podłęże przez Nową Hutę.
Władze regionu liczą też na dalszą współpracę z PKP i realizację przez państwowego przewoźnika nowych połączeń kolejowych, chociażby takich jak z Krakowa do Niepołomic i Myślenic.
Wzrasta też liczba połączeń i pasażerów przewożonych autobusami.
- Cieszę się, że dogadujemy się wspólnie jako Metropolia Krakowska i Powiat Krakowski. Ważne są nie tylko połączenia Krakowa z sąsiednimi gminami, ale też wewnątrz pomiędzy tymi gminami. Mamy nadzieję, że takie połączenia będą rozwijane. Mieszkańcy proszą o to od wielu lat - skomentowała starosta krakowski Elżbieta Burtan.
Jednym z głównych zadań związanych z równoważonym transportem w regionie ma być także budowa parkingów park&ride oraz park&bike. To ma spowodować, że do Krakowa będzie wjeżdżać mniej samochodów.
- Na przykładzie Krzeszowic, Zabierzowa, Miechowa, widzimy, że takie parkingi są wypełnione. To oznacza, że kierowcy nie dojeżdżają autami do Krakowa, tylko przesiadają się na pociągi. W ramach środków unijnych przygotowujemy się do tego, aby samorządy miały możliwość realizowania kolejnych parkingów park&ride - poinformował marszałek Łukasz Smółka.
Reprezentanci metropolii przyznawali też, że wspólne działania w przyszłości mogłyby doprowadzić również do rozwoju linii tramwajowych nie tylko w Krakowie, ale też takich, które dochodziłyby do sąsiednich gmin. Takie plany już pojawiły się w przypadku takich gmin, jak Zielonki, Zabierzów, Wielka Wieś, Wieliczka, czy Skawina.
Zbliża się Europejski Tydzień Mobilności
i
W ramach działań związanych z promowaniem ekologicznych środków transportu 14 września rozpocznie się Europejski Tydzień Mobilności. Motywem przewodnim tegorocznej kampanii jest hasło „Współdzielenie przestrzeni publicznej”.
Podczas wydarzenia, trwającego do 22 września, przygotowano szereg atrakcji i wydarzeń, które mają na celu promowanie ekologicznych form transportu oraz edukację na temat zrównoważonej mobilności.
Europejski Tydzień Mobilności to coroczna inicjatywa organizowana w krajach Unii Europejskiej, mająca na celu promowanie zrównoważonego transportu oraz zachęcanie do korzystania z bardziej ekologicznych środków komunikacji, takich jak rowery, komunikacja miejska czy piesze wycieczki.
Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem: „Shared Public Space”, w polskiej wersji językowej przetłumaczone jako „Współdzielenie przestrzeni publicznej”. Hasło to podkreśla potrzebę współdzielenia miejskiej przestrzeni przez różne grupy użytkowników, z naciskiem na zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia w miastach.
Gminy Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego: Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Kraków, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skawina, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki; Alwernia, Brzeźnica, Dobczyce, Drwinia, Gdów, Iwanowice, Jerzmanowice-Przeginia, Kalwaria Zebrzydowska, Kłaj, Koniusza, Krzeszowice, Lanckorona, Myślenice, Nowe Brzesko, Proszowice, Siepraw, Skała, Słomniki, Spytkowice, Sułkowice, Sułoszowa.
W sklepach jest coraz drożej i nadchodzą kolejne podwyżki
