https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakorkowany Kraków i okolice. 36 gmin z metropolii podpisało porozumienie w sprawie planowania lepszego transportu

Piotr Tymczak
Rozwój połączeń kolejowych i autobusowych, nowe ścieżki rowerowe, parkingi park&ride, planowanie linii tramwajowych - to wyzwania, przed którymi stoi Kraków wraz z okolicznymi gminami w ramach poprawy rozwiązań komunikacyjnych. We wtorek, 10 września, włodarze 36 gmin obszaru funkcjonalnego Metropolii Krakowskiej podpisali deklarację poparcia idei zrównoważonego rozwoju. Dokument ten stanowi m.in. wyraz woli działań na rzecz rozwoju transportu poprzez lepsze skomunikowanie regionu.

- Zrównoważenie mobilność w Metropolii Krakowskiej jest dla nas bardzo ważne. Do stolicy Małopolski dojeżdżają mieszkańcy z różnych części naszego regionu. Ważne jest to, by transport był dostępny nie tylko tam, gdzie są tory kolejowe, tam gdzie jeździ tramwaj, ale w całej metropolii - podkreślił marszałek Małopolski Łukasz Smółka.

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski skomentował: - Wyrażenie wspólnej woli przez Kraków i gminy ościenne, by promować zrównoważony rozwój wspólnie planować inwestycje w zakresie transportu publicznego, wspólnie przyjmować kryteria jakości powietrza ma gigantyczną wagę. Musimy dbać o naszą mobilność i tak ją reformować, by była sprawna, ekologiczna i przyjazna dla mieszkańców. Codziennie do Krakowa wjeżdża 250 tys. pojazdów spoza Krakowa. Każdego dnia następują przepływy ludzi zarówno samochodami, jak i busami, między Krakowem a obszarem metropolitalnym. To są ludzie, którzy posyłają swoje dzieci do szkół, na basen, do teatru i właśnie dla nich działamy dla lepszego transportu.

Nowe pociągi, parkingi, linie autobusowe, kolejowe i tramwajowe

Kraków z problemami transportowymi boryka się od lat. Wystarczy, że pogorszy się pogoda, albo mamy natłok remontów i korkuje się całe miasto. W wakacje, w sezonie urlopowym ruch jest mniejszy, ale od września zaczynają się problemy. A jeszcze gorzej będzie od października, kiedy do krakowskich uczelni powrócą studenci.

W ostatnich latach rozbudowywał się nie tylko Kraków, ale także okoliczne gminy. Wielu krakowian przeprowadziło się tam, budując jednorodzinne domy. W gminach tzw. obwarzanka zaczęły też powstawać osiedla z blokami. Ruch zwiększa się więc nie tylko w samym Krakowie, ale też na drogach dojazdowych.

Coraz więcej osób korzysta z komunikacji zbiorowej i z ościennych gmin do Krakowa dojeżdża pociągami. Po pandemii z każdym rokiem rośnie liczba kursów pociągów w Małopolsce. Władze województwa planują zwiększenie taboru i kursów.

Potrzebne są jednak wspólne, nowe i uporządkowane działania dotyczące organizacji transportu w aglomeracji.

- Kluczowe jest, by podsystemy kolejowe i autobusowe, które Małopolska rozwija w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Małopolskich Linii Dowozowych, współgrały z komunikacją miejską w Krakowie oraz liniami uruchamianymi przez gminy i powiaty. Bardzo się cieszę, że projekt wprowadzenia biletu metropolitalnego został sfinalizowany. Szczególnie istotne jest to, że mieszkańcy korzystają z tego rozwiązania poprzez wybór na co dzień tramwaju, pociągu czy autobusu jako środka lokomocji – zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.

Zwrócił uwagę na to, że w 2024 roku koleje w regionie przewiozą ok. 22 miliony pasażerów. Przypomniał, że na początku tygodnia Województwo Małopolskie podpisało umowę na dostawę 25 nowych pociągów. W ramach rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) od grudnia br. planowane jest uruchomienie połączeń na kolejnej, czwartej już linii SKA Kraków – Podłęże przez Nową Hutę.

Władze regionu liczą też na dalszą współpracę z PKP i realizację przez państwowego przewoźnika nowych połączeń kolejowych, chociażby takich jak z Krakowa do Niepołomic i Myślenic.

Wzrasta też liczba połączeń i pasażerów przewożonych autobusami.

- Cieszę się, że dogadujemy się wspólnie jako Metropolia Krakowska i Powiat Krakowski. Ważne są nie tylko połączenia Krakowa z sąsiednimi gminami, ale też wewnątrz pomiędzy tymi gminami. Mamy nadzieję, że takie połączenia będą rozwijane. Mieszkańcy proszą o to od wielu lat - skomentowała starosta krakowski Elżbieta Burtan.

Jednym z głównych zadań związanych z równoważonym transportem w regionie ma być także budowa parkingów park&ride oraz park&bike. To ma spowodować, że do Krakowa będzie wjeżdżać mniej samochodów.

- Na przykładzie Krzeszowic, Zabierzowa, Miechowa, widzimy, że takie parkingi są wypełnione. To oznacza, że kierowcy nie dojeżdżają autami do Krakowa, tylko przesiadają się na pociągi. W ramach środków unijnych przygotowujemy się do tego, aby samorządy miały możliwość realizowania kolejnych parkingów park&ride - poinformował marszałek Łukasz Smółka.

Reprezentanci metropolii przyznawali też, że wspólne działania w przyszłości mogłyby doprowadzić również do rozwoju linii tramwajowych nie tylko w Krakowie, ale też takich, które dochodziłyby do sąsiednich gmin. Takie plany już pojawiły się w przypadku takich gmin, jak Zielonki, Zabierzów, Wielka Wieś, Wieliczka, czy Skawina.

Zbliża się Europejski Tydzień Mobilności

i
W ramach działań związanych z promowaniem ekologicznych środków transportu 14 września rozpocznie się Europejski Tydzień Mobilności. Motywem przewodnim tegorocznej kampanii jest hasło „Współdzielenie przestrzeni publicznej”.

Podczas wydarzenia, trwającego do 22 września, przygotowano szereg atrakcji i wydarzeń, które mają na celu promowanie ekologicznych form transportu oraz edukację na temat zrównoważonej mobilności.

Europejski Tydzień Mobilności to coroczna inicjatywa organizowana w krajach Unii Europejskiej, mająca na celu promowanie zrównoważonego transportu oraz zachęcanie do korzystania z bardziej ekologicznych środków komunikacji, takich jak rowery, komunikacja miejska czy piesze wycieczki.

Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem: „Shared Public Space”, w polskiej wersji językowej przetłumaczone jako „Współdzielenie przestrzeni publicznej”. Hasło to podkreśla potrzebę współdzielenia miejskiej przestrzeni przez różne grupy użytkowników, z naciskiem na zrównoważony rozwój i poprawę jakości życia w miastach.

Gminy Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego: Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzyca, Kraków, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skawina, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki; Alwernia, Brzeźnica, Dobczyce, Drwinia, Gdów, Iwanowice, Jerzmanowice-Przeginia, Kalwaria Zebrzydowska, Kłaj, Koniusza, Krzeszowice, Lanckorona, Myślenice, Nowe Brzesko, Proszowice, Siepraw, Skała, Słomniki, Spytkowice, Sułkowice, Sułoszowa.

W sklepach jest coraz drożej i nadchodzą kolejne podwyżki

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska