https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zielonki. Budowa wiaduktu w Batowicach ruszy w tym roku. Gmina ma przyznane dotacje unijne

Barbara Ciryt
Wiadukt nad torami PKP w Batowicach jest w opłakanym stanie
Wiadukt nad torami PKP w Batowicach jest w opłakanym stanie Fot. Barbara Ciryt
Trzy duże inwestycje drogowe z unijnymi dotacjami rozpocznie wkrótce gmina Zielonki. Koszt tych przedsięwzięć, realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, wyniesie łącznie 28,6 mln zł.

Wśród przygotowywanych zadań ZIT w gminie Zielonki strategicznym jest budowa wiaduktu w Batowicach. Znajduje się on na drodze powiatowej prowadzącej od strony gminy Zielonki do Krakowa. Inwestorem zastępczym jest gmina.

- Przygotowaliśmy już dokumenty, został złożony wniosek o pozwolenie na realizację inwestycji. Liczę, że tę decyzję otrzymamy na przełomie lutego i marca. Wówczas ogłosimy przetarg. To zamówienie duże, unijne więc będzie trwało dosyć długo. Samo ogłoszenie o przetargu musi „wisieć” 45 dni, a trzeba brać pod uwagę, że podczas rozstrzygania mogą być odwołania - mówi Bogusław Król, wójt gminy Zielonki. - Optymistycznie patrząc, to może w czerwcu uda się rozpocząć prace w terenie. Sama realizacja potrwa najprawdopodobniej do końca 2019 roku - wylicza szef gminy.

Na wiadukcie będą jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony i ścieżka pieszo-rowerowa, po obu stronach wiaduktu będą ronda. Porozumienie w sprawie realizacji podpisały: gmina Zielonki, powiat krakowski i miasto Kraków. Koszt zadania oszacowano na 18,2 mln zł. Z tego dofinansowanie unijne 5,9 mln zł, Kraków wyłoży 6,9 mln zł, powiat krakowski 4,5 mln zł, gmina Zielonki 1 mln zł.

O konieczności przebudowy wiaduktu rozmawiano w powiecie siedem lat. Obecnie ruch na wiadukcie odbywa się wahadłowo Teraz zdecydowano, że powstanie nowy wiadukt oddalony kilkaset metrów od istniejącego. Po podpisaniu porozumienia w sprawie budowy wiaduktu, starosta krakowski Wojciech Pałka podkreślił, że przedsięwzięcie jest karkołomne ze względu na przeprawę przez tereny kolejowe, linie energetyczne wysokiego napięcia i wysokociśnieniową magistralę gazociągu.

W sąsiedztwie wiaduktu mają być realizowane jeszcze dwa zadania w ramach ZIT. - To przebudowa około 5 kilometrów drogi powiatowej Węgrzce - Batowice oraz budowa ciągów pieszo-rowerowych na długości około 10 km. Oba zadania planujemy rozpocząć i zakończyć w tym roku - mówi wójt Bogusław Król.

Przebudowa drogi powiatowej Węgrzce - Batowice rozpocznie się od ul. A10 w Węgrzcach do mostu na rzece Dłubni w Batowicach. Planowana jest zmiana nawierzchni i nowe odwodnienia. Zadanie oszacowano na 3,9 mln zł. Przyznana dotacja unijna wynosi 2,8 mln zł. Gmina Zielonki wyda 1,1 mln zł, a powiat krakowski, który jest właścicielem drogi, przeznacza na realizację 600 tys. zł.

Kolejne przedsięwzięcie to budowa ścieżek rowerowych. Jedna poprowadzi wzdłuż dróg powiatowych od Węgrzc przez Dziekanowice do Batowic. Druga wzdłuż ul. Granicznej pomiędzy gminami Zielonki i Michałowice. Trzecia wzdłuż dróg gminnych: ul. Krakowskiej, części ul. Jana Matejki i ul. Tadeusza Kościuszki w Bosutowie. To zadanie szacuje się na 6,5 mln zł, w tym dotacja unijna 4,8 mln zł, Zielonki 1,6 mln zł, powiat krakowski 600 tys. zł.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
frank
Boję się że do tego czasu będzie tragedia ! wiadukt jest w takim stanie że część jego elementów może spaść na pociąg .Ciekaw jestem kto wtedy beknie ?
p
podpis
co najmniej dwie z tych ścieżek są z nikąd do nikąd. A w Dolinę Prądnika w Ojcowskim Parku Narodowym, nie można bezpiecznie z dzieciakami dojechać, bo tylko ruchliwa droga przez centrum Zielonek pozostaje. Projekt trasy Wolbromskiej też odpływa w nicość.
o
olo
I znowu gruba kasa na ścieżki rowerowe, puste przez większość roku. Zrobił ktoś badania, policzył ilu rowerzystów kręci się po okolicy? Nie ma już żadnej drogi w okolicy, która by się nadała do remontu? A po której mogą jeździć nie tylko rowerzyści?
Z
Ziomek
Gdzie wymieniony wkład rzeczowy i finansowy Powiatu Krakowskiego, który wykłada chyba więcej ta ten inwestycje Niż Gmina Zielonki?
I
Iks
A miasto od kilkunastu już lat nie może rozpocząć budowy ul. Iwaszki. Super...
o
observer
Zastanawiające jest wg jakich kryteriów przyjęto, że powyższe "strategiczne" inwestycje drogowe dla Gminy Zielonki realizowane mają być tylko w jej wschodniej części. Ciekawe kto tam mieszka i w jakiej wysokości naliczą mu opłatę adiacencką.
S
Stamtad
Ale może napiszcie rzetelnie: ile w tym zasług i determinacji wójta gminy Zielonki, oraz ile indolencji PKP. Przecież to trwało kilka lat i oparło się o sąd.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska