https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT wskazał głównego sprawcę korków w Krakowie

Piotr Tymczak
Robert Szwedowski / Polskapresse
- Odkąd Ministerstwo Transportu wprowadziło opłaty za przejazd obwodnicami znacznie zwiększył się ruch ciężarówek na terenie Krakowa. To poważny problem - zauważa Andrzej Olewicz, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Przykładem są chociażby ul. Księcia Józefa czy Mirowska, które niszczą ciężarówki jeżdżące w kierunku Śląska. Wnioskowaliśmy do ministerstwa, by wycofało opłaty za przejazd obwodnicą, ale nie zmieniono tego przepisu - dodaje Olewicz.
Efekt jest taki, że kierowcy ciężarówek, aby zaoszczędzić, zamiast płacić za przejazd obwodnicą wjeżdżają do miasta. Ich przejazd, szczególnie w okresie odwilży po zimie, powoduje niszczenie dróg.

Ciężarówki na ulicach Krakowa mają też wpływ na zwiększenie hałasu. Ich silniki pracują dużo głośniej niż samochodów osobowych. Przeładowane ciężarówki spowalniają ruch i zwiększają korki.

- Najlepiej można zauważyć to na światłach na skrzyżowaniach. Z naszych obliczeń wynika, że w czasie kiedy na zielonym świetle przejeżdża duży tir, przejechałoby osiem samochodów osobowych - obrazuje wicedyrektor Olewicz. W ZIKiT szukają sposobu na zmniejszenie liczby ciężarówek przejeżdżających tranzytem ulicami Krakowa. Pomysłem jest ważenie dużych pojazdów.

Do tego celu ZIKiT zaplanował zakup dwóch wag, które ma ustawiać na trasach wjazdach do miasta. Problemem jest ich koszt - za jedną trzeba zapłacić ok. 27 tys. zł.

Tu jest największy hałas na ulicach
Aleje Trzech Wieszczów. Tu zawsze jest najwięcej pojazdów podczas szczytu
Al. 29 Listopada. Trasa wylotowa na Warszawę jest często zakorkowana i pełna aut
Ul. Mogilska. Trasa dojazdowa do centrum od Nowej Huty i do ronda Mogilskiego
Ul. Konopnickiej. Trasa do i od ronda Matecznego zawsze pełna aut
Ul. Dietla. Tędy ludzie jadą na Kazimierz, zwłaszcza wielu turystów
Ul. Księcia Józefa. Z najnowszych analiz Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że tą ulicą jadą ciężarówki na Śląsk

Wybierz najlepsze zdjęcie naszych fotoreporterów 2012 roku [GALERIA]


Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janek
Wczoraj powietrze w Krakowie i okolicy było nie do wytrzymania, ale jak ma być dobrze, skoro nim zapadł zmierzch prawie z wszystkich kominów domów koło Igołomskiej wydobywał się gryzący, żółtawy dym snujący się potem przy ziemi... Nie lepiej było przy Kocmyrzowskiej, ale tam nie wszystkie kominy dymiły tak zjadliwie. Do tego kilka dostawczych gratów i autobus prywatnej komunikacji czadziło na czarno... Czym ludzie palą w piecach? Kto dopuścił tak zdezelowane pojazdy do ruchu? Gdzie są kontrole policji i straży miejskiej?
k
kk
A ja mysle ze to wszystko przez smog nad wachockiem :)
k
kierowca
No nie z powrotem na al.29 listopada tylko na autostradę. Zakaz wjazdu do Krakowa.
G
Gość
tylko 12 osób "zalajkowało", ej chyba to nie ma najmniejszego sensu. Mogilska dla każdego mieszkańca to byłoby hasło godne Krakowa...
z
zigi
porównuj dostawczaka iveco do przelotowego zestawu załadowanego kilkoma tanami cukru lub węgla.
d
demaskator
Ciekawe jak do sklepow ma dojechac towar? Na wozkach od rogatek miasta? Zabrali by sie do roboty a nie wymyslaja bzdurne raporty. Autokary z turystami w centrum miasta jakos im nie przeszkadzaja. To, ze co 5 minut autokar blokuje ul. Zwierzyniecka albo nawrotki na alejach w ogole nie przeszkadza.
j
josef
a co mają powiedzeć mieszkańcy Aleji i innych ulic? - ekrany są najgorszym rozwiązaniem jakie wymyślono w mieście. Owszem poza miastem tak, ale nie w mieście kolego niby z Krakowa
G
Gość
nie ma cyklu 5 minut (max. 90 s) ble ble ble
k
krakus
a na Wielickiej ekranów jak nie ma to nie ma!!!decybele poza wszelka, norma,
d
dsn1
byłoby całkowite zamknięcie Krakowa dla samochodów? Wszyscy na rowery :)
L
LOL
Tylko urzędas z ZIKITu mógł wymyślić coś tak bzdurnego.
F
Funio
Co to jest 27.000 za wagę - przecież szybko Wam się zwróci !!!
A tak naprawdę to nie ciężarówki blokują Kraków a samochody osobowe studentów,mieszkańców ościennych gmin którzy przyjeżdżają do pracy i brak miejsc parkingowych na taką ilość przyjeżdżających codziennie do miasta.Proszę zwrócić uwagę że w dni wolne od pracy w Krakowie jest luz.
Y
Yapon
Jeżdzę po Krakowie około 150 -200 km dziennie i po przeczytaniu tego artykułu pękłem ze śmiechu. ZIKIT to wreszcie wziąłby się do roboty a nie szukał dziury w całym. Przez tyle lat nie poprawia się synchronizacja świateł na skrzyżowaniach i rondach, które korkują się podczas normalnego ruchu, nie mówiąc już o piątkowym szczycie. Wystarczy pierwszy z brzegu przykład Rondo Grzegórzeckie i ciągłe korki z każdej strony, albo skrzyżowanie Wadowicka/Brożka, gdzie jadąc od Matecznego stoi się przy przejściu dla pieszych na czerwonym z 5 miniut. ZIKIT zwala na Tiry a sam sadzi kwiatki w postaci STOPu przy wyjeździe spod estakady na 29 listopada, gdzie teraz jest jeszcze bardziej niebezpiecznie, a w godzinach szczytu jest tam kociokwik. Totalny bałagan i lekko rzecz ujmujac niechlujstwo Zikitu w zarządzeniu ruchem to główne powody korków. Ale oczywiście lepiej zwalić na Tiry, które są w zasadzie nie odczuwalne, po otwarciu obwodnicy. Aha i jeszcze nad jednym się zastanawiam. Ile kosztowały te badania i kto weźmie te pieniądze, bo wnioski do których doszedł Zikit są naprawdę zatrważające i wymagały na pewno długoterminowych i wnikliwych badań.
j
józef
zgadzam się całkowicie że samochody ciężarowe powinny zniknąć z krakowskich dróg nie tylko samochody jeżdżące na śląsk ale także ciężarówki jadące z rejestracjami kieleckimi ulicami komorowskiego opolska i konrada rano od 4.oo do godz 8.oo jedzie sznur tirów najgorsze jest skrzyżowanie z ulica pradnicka jest też moim skromnym zdaniem za duzo swiateł na tym ciągu alternatywą była by obwodnica północna i kraków powinien czynić starania o jej szybką realizację
d
dsaddas
Jak by jechały Śliwiaka i potem A4 to chcąc jechać na Warszawę musiałyby znów wjeżdżać do miasta, jechać przez ROK, Conrada, Opolską i dopiero 29L nadrabiając przy tym z 30 km i płacąc za Viatoll. Jak debile nie wybudują dalszego ciągu S7 to tak będzie ...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska