Pani Teresa, 77-letnia mieszkanka gminy Czerwionka-Leszczyny, została uznana przez ZUS za zmarłą. Przekonała się o tym 21 września, kiedy nie dostała na swoje konto wpłaty emerytury. Zaraz zadzwoniła do ZUS w Rybniku. Przez chwilę sprawdzano papiery, a potem kobieta usłyszała, że błędu nie ma.
Nie dostała pieniędzy, bo nie żyje.
Głos po drugiej stronie słuchawki poinformował ją, że w systemie przy jej nazwisku jest wpisane słowo „zgon”.
- Przeżyłam szok. Wyjaśniłam sprawę, ale nie usłyszałam słowa „przepraszam”. No i pieniędzy jak nie było, tak nie ma - żaliła się kobieta i zwróciła się do DZ o pomoc. Efekt? Po naszej interwencji wczoraj ją w systemie „wskrzeszono”, ale na zaległą emeryturę musi poczekać, bo... trwają procedury. Trwać mają długo, bo do 4 października.
AKTUALIZACJA 5.10.2016:
Długo ZUS zwlekał z oficjalnymi przeprosinami, ale wreszcie nadeszły. A wraz z nimi wytłumaczenie zaistniałej sytuacji. Okazuje się, że winę ponosi jeden z pracowników ZUS w Rybniku, w stosunku do którego zostały już wyciągnięte konsekwencje służbowe.
CZYTAJ KONIECZNIE:
LIST ZUS Z PRZEPROSINAMI
Skąd wziął się błąd? Okazało się, że inna kobieta, o takim samym imieniu i nazwisku, a także dacie urodzenia, zmarła. Innych danych pracownik nie zweryfikował i... stało się.
ZUS do emerytki: Pani nie żyje
77-letnia Teresa, mieszkanka gminy Czerwionka-Leszczyny, zamiast comiesięcznej emerytury, od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Rybniku usłyszała informację, że… nie żyje. - Wyobraża pan sobie, to był jak grom z nieba! Ledwo się na nogach utrzymałam z nerwów - mówi nam nasza Czytelniczka, która zadzwoniła do ZUS, gdy 20 września emerytura nie pojawiła się - jak co miesiąc - na jej koncie bankowym.ZUS informuje: ale my tu mamy zanotowany zgon
Jestem wdową i emerytura to dla mnie jedyne źródło utrzymania. To pieniądze wydawane na bieżąco, za które kupuję codziennie jedzenie, lekarstwa, opłacam rachunki - skarży się kobieta.
- Ale mu tu mamy odnotowany zgon - usłyszała w słuchawce pani Teresa od urzędniczki ZUS. To był szok. A potem - wedle relacji - mimo tłumaczenia, osoba po drugiej stronie słuchawki nie dawała się przekonać, że pani Teresa ma się świetnie i wcale nie wygląda na swoje 77 lat. Raczej na kilkanaście lat mniej. Ze zdrowiem też u niej wszystko porządku.
Przez wiele lat pracowała jako pielęgniarka, teraz od lat odpoczywa na emeryturze. Mieszka sama.
- Proszę sobie wyobrazić, jak się wówczas poczułam. Telefonicznie przekonywałam rozmówczynię, że nadal żyję. Bezskutecznie - relacjonuje emerytka. W końcu urzędniczka podała jej kolejny numer telefonu do kolegi.
W końcu, nie dając za wygraną, udało jej się dodzwonić pod podany numer. Od te pory rozmowa przebiegała już w nieco przyjemniejszym tonie. Urzędnik poinformował ją, że na pewno zaszła pomyłka, bo w systemie jest… kilkuset zmarłych. Okazało się, że pracownicy ZUS nie sprawdzili wszystkich danych osoby o takim samym imieniu i nazwisku, jak pani Teresa.
- Dowiedziałam się, że rok urodzenia był zgodny, więc nic innego nie zweryfikowano. Oczywiście podziękowałam i odłożyłam słuchawkę, z myślą, że teraz już moja emerytura wpłynie na konto. Oczywiście myliłam się. Jak można nie sprawdzić pełnych danych? - dziwi się nasza rozmówczyni. Pani Teresa do wczoraj swojej emerytury nie dostała, więc zwróciła się o pomoc do naszej redakcji. Zwłaszcza, że pojawiły się kolejne, bardzo uciążliwe komplikacje. Gdy udała się do przychodni, aby pobrać receptę na swój lek okazało się, że… została wykreślona z systemu i nie może pobrać recepty, a nawet zarejestrować się do lekarza.
W tej sytuacji nie dziwi, że kolejnym krokiem była skarga do dyrektora ZUS w Rybniku, Grażyny Szwedy.
- Czy Pani zdaniem sposób załatwiania mojej sprawy ze względów etycznych jest słuszny? Czy każda rozmowa prowadzona w takiej sprawie nie powinna się kończyć zwrotem „najmocniej Panią przepraszamy za pomyłkę? - pyta pani Teresa prosząc panią dyrektor o przesłanie zaległych pieniędzy w terminie maksymalnie 48 godzin. Dodaje przy tym, by dyrektor pouczyła pracowników, z którymi rozmawiała emerytka „o formie kulturalnego, łagodnego przedstawienia faktu pomyłki stwierdzenia zgonu przez ZUS osobie żyjącej”.
Wczoraj rano poinformowaliśmy o sprawie Aldonę Węgrzynowicz, regionalnego rzecznika ZUS województwa śląskiego z prośbą o pilną wypłatę pieniędzy dla pani Teresy. Zapytaliśmy też, jak mogło dojść do uśmiercenia emerytki w dokumentach i dlaczego do tej pory nie usłyszała zwykłego, ludzkiego słowa: przepraszam.
- Natychmiast po pana telefonie pani dyrektor osobiście zajęła się tematem, przepraszamy naszą klientkę, ubolewamy nad tym, co się stało. To efekt kilku czynników i błędu ludzkiego - twierdzi Węgrzynowicz.
Sprawdzono tylko datę urodzenia i nazwisko
Na jakiej podstawie uznano panią Teresę za zmarłą? Dokumentem niezbędnym do wstrzymania wypłaty świadczenia z powodu zgonu jest skrócony odpis aktu zgonu.
- W przypadku świadczeniobiorczyni, której świadczenie zostało niesłusznie wstrzymane w związku ze zgonem, pracownik ZUS dokonał błędnej identyfikacji osoby zmarłej w systemach informatycznych. Doszło do tego ze względu na fakt, że imię, nazwisko i rok urodzenia osoby wskazanej w akcie zgonu były tożsame z danymi osoby, której błędnie wstrzymano wypłatę świadczenia - wyjaśnia pani rzecznik.
Mówiąc krótko, gdyby sprawdzono numer PESEL pomyłki by nie było. Po naszej interwencji wczoraj Wydział Wypłaty Emerytur i Rent 2 Oddziału ZUS w Rybniku „wznowił wypłatę świadczenia”. Niestety, wznowienie nie oznacza, że pani Teresa od razu dostanie potrzebne do życia pieniądze.
Procedury trwają. Wypłata 4 października
Należność za wrzesień 2016 roku wraz z należnymi odsetkami za zwłokę oraz świadczeniem za miesiąc październik 2016 roku przekazany zostanie na rachunek bankowy w dniu 4 października. Jest nam niezmiernie przykro, że nasza Klientka, z powodu pomyłki znalazła się w tak niedogodnej sytuacji i została narażona na nieprzyjemności - dodaje pani rzecznik.
Na pytanie, czy nie da się wcześniej przekazać pieniędzy pani Teresie, Aldona Węgrznowicz odpowiada: - Niestety, to najszybszy czas, tyle trwają procedury.
To nie pierwszy przypadek, że ZUS częściej uśmierca swoich klientów. Podobne sytuacje zdarzały się w ostatnich latach między innymi w Opolu, Przemyślu, Łodzi.
*Drastyczna podwyżka cen wody na Śląsku od stycznia. Ile?
* Najpiękniejszy ogród w woj. śląskim należy Karoliny Drzymały z Lublińca! [ZDJĘCIA]
*Tragiczny wypadek w Koziegłowach. 2 osoby zginęły w zderzeniu fiata z ciężarówką ZDJĘCIA
* Zaginęły: 17-letnia Małgorzata Marzec i 15-letnia Angelika Kaczor. Gdzie są?
*Sprawdzony i prosty przepis na leczo SPRÓBUJ I SIĘ PRZEKONAJ
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"