Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

23 stycznia obchodzimy „Dzień bez torby foliowej”. Zobacz, jak zużywać mniej plastiku i jakie akcje edukacyjne są prowadzone

opr. Magda Smoleń
Każdego roku na polski rynek trafia ok. 6 mln ton opakowań, z czego 40 proc. to opakowania z tworzyw sztucznych. Problem zauważyli już wszyscy. NEPI Rockcastle, właściciel 12 centrów handlowych w Polsce, już w październiku 2019 roku zainicjował projekt edukacyjny „Nie bądź plastik”.
Każdego roku na polski rynek trafia ok. 6 mln ton opakowań, z czego 40 proc. to opakowania z tworzyw sztucznych. Problem zauważyli już wszyscy. NEPI Rockcastle, właściciel 12 centrów handlowych w Polsce, już w październiku 2019 roku zainicjował projekt edukacyjny „Nie bądź plastik”. fot. pixabay
Produkcja jednej torebki foliowej trwa mniej niż sekundę, a jej użytkowanie nie dłużej niż 20 minut. Rozkład torby foliowej może trwać kilkaset lat, według niektórych źródeł - nawet 400! Już 23 stycznia przypada „Dzień bez torby foliowej”. Inicjatywa zrodziła się w 2008 roku, by przypomnieć, o problemie, jakim jest rosnąca konsumpcja i towarzyszący jej wzrost produkcji odpadów.  W Polsce wytwarza się 25 kilogramów plastiku na osobę, z czego zaledwie 32 procent, czyli ok. 8 kg poddawane jest recyklingowi. Toniemy w śmieciach...

Każdego roku na polski rynek trafia ok. 6 mln ton opakowań, z czego 40 proc. to opakowania z tworzyw sztucznych. W wyniku selektywnej zbiórki zbieranych jest ok. 1,5 mln ton, a do recyklingu trafia połowa tej masy. Badania pokazują również, że produkcja jednej torebki trwa mniej niż sekundę, a jej użytkowanie nie dłużej niż 20 minut. Rozkład torby foliowej może trwać kilkaset lat, według niektórych źródeł nawet 400.

Szacuje się, że każdego roku wprowadza się na światowy rynek od 500 miliardów do nawet jednego biliona plastikowych toreb.

Receptą na ten stan jest zmiana nawyków, drobnych codziennych wyborów. Od stycznia 2021 r. w Unii Europejskiej obowiązują przepisy tzw. rezolucji plastikowej, zakazującej wprowadzanie do obrotu plastikowych jednorazowych wyrobów.

Nie bądź plastik - akcja w centrach handlowych

Jednym z miejsc, w których wykorzystuje się plastikowe opakowania są różnego rodzaju punkty sprzedażowe zlokalizowane w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych.

Nie dziwi więc fakt, że to właśnie centra handlowe stały się miejscem programów edukacyjnych pokazujących, że los naszej planety zależy od nas samych i naszych przyzwyczajeń, których zmiana wbrew pozorom nie wymaga dużego wysiłku.

Jedną z wiodących firm wprowadzających w życie elementy strategii zrównoważonego rozwoju jest NEPI Rockcastle, właściciel 12 centrów handlowych w Polsce, który w październiku 2019 roku zainicjował projekt edukacyjny „Nie bądź plastik”. Program ma na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia płynące z nadmiernego użytkowania plastikowych opakowań w codziennym życiu.

Centra handlowe edukują

Z okazji „Dnia bez torby foliowej” już 14 2022 roku stycznia na parkingu Centrum Handlowego Bonarka przeprowadzono happening. Klienci odwiedzający Bonarkę znajdowali za wycieraczkami swoich aut papierowe torby z humorystycznymi hasłami zachęcającymi do proekologicznych zachowań:

  • „ZASTANÓW SIĘ i PRZEPAKUJ SWOJE MYŚLENIE. EKOLOGIA NIE WYMAGA WIELKIEJ SIŁY I MASY ZACHODU. WYSTARCZY LEKKO ZMIENIĆ NAWYKI BY ODCIĄŻYĆ ŚRODOWISKO”
  • „CZŁOWIEK UCZY SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE, ALE PAKOWAĆ TO TRZEBA UMIEĆ OD DZIECKA. TAKA PRAWDA. PAPIER W ŁAPIE WIĘCEJ RYB W OCEANIE”.

Akcja to sposób na zwrócenie uwagi klientów centrum na problem wszechobecnego plastiku oraz próba zachęcenia ich do wspólnego dbania o środowisko.

- Ten happening to ekoprowokacja i rozwinięcie działań w ramach kampanii „Nie bądź Plastik”. Zadaniem antybohaterów programu „Dekla i Słomy” jest prowokowanie do działania, wywołanie refleksji, która skłoni do podjęcia zmiany nawyków. Wiele zależy od nas samych i naszych codziennych zachowań. Ekologia zaczyna się od małych kroków – mówi Katarzyna Kasprzak, Marketing Manager Centrum Handlowego Bonarka, jedna z inicjatorów akcji.

Zobacz zdjęcia z happeningu w krakowskiej Bonarce:

Wystarczy lekko zmienić nawyki, by odciążyć środowisko

Wiele sklepów zrezygnowało z foliowych toreb na zakupy, inne zastąpiły je reklamówkami z materiałów biodegradowalnych lub torbami z papieru. Duża grupa klientów wybiera się na zakupy z własnymi torbami wielokrotnego użytku lub sięga po papierowy odpowiednik „foliówek”.

Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska przez ostatnie cztery lata zużycie foliowych reklamówek spadło w Polsce ponad 30-krotnie. To efekt nałożonej w 2017 r. opłaty recyklingowej. Wciąż jednak potrzeb jest więcej.

- Mamy świadomość, że w centrum handlowym powstaje duża liczba odpadów, w tym plastikowych. Dlatego też od ponad dwóch lat, we współpracy ze sklepami zlokalizowanymi w naszym centrum, organizujemy szereg akcji wspierających edukację ekologiczną. Pokazujemy, że małymi krokami, codziennymi wyborami można zmienić los naszej planety. To indywidualny wybór każdego z nas, mogę wziąć torbę plastikową, papierową lub materiałową – dodaje Katarzyna Kasprzak.

Zmianę w myśleniu widać na każdym kroku. Sklepy znajdujące się w centrum handlowym stopniowo rezygnują z plastikowych opakowań. Klienci coraz częściej mogą skorzystać z ich biodegradowalnych odpowiedników.
I tak dla przykładu:

  • Auchan wprowadził możliwość pakowania towarów we własne opakowania wielokrotnego użytku
  • LPP-właściciel marek Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay, przystąpił do globalnej inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment
  • Smooth the Fruit nagradza klientów przychodzących z własnymi kubkami lub innymi pojemnikami wielokrotnego użytku specjalnym rabatem

Co może zrobić każdy z nas?

Najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Najwięcej zależy od zmiany codziennych nawyków. Co możemy zrobić?

  • zabierajmy na zakupy własne, wielorazowe lub papierowe torby
  • w przypadku pakowania warzyw i owoców nie korzystajmy z tzw. reklamówek zrywek, a własnych wielorazowych worków, wykonanych np. ze starych firanek
  • szukajmy produktów jak najmniej opakowanych lub w opakowaniach nadających się do recyklingu lub też wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu

Zobacz też rozmowę z Joanną Kądziołką, rzeczniczką prasową Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska