https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

A gdyby tu jechał tramwaj, w przyszłości... Spór o linię na Alejach Trzech Wieszczów w Krakowie trwa. Ekolodzy krytykują decyzję miasta

Piotr Rąpalski
Miejsce jest, to widać na zdjęciach z drona. Miejsce pod linię tramwajową na Alejach Trzech Wieszczów od Nowego Kleparza aż po most Grunwaldzki. Problem to przełączki do zawracania, większy hałas, sprzeciw okolicznych mieszkańców, zniszczenie zielonej strefy. Korzyści? Nowa linia tramwajowa w centrum, która mogłaby polepszyć ofertę komunikacji miejskiej w Krakowie, a tym samym może i skłonić kierowców do przesiadania się do tramwajów i autobusów. Głos w sprawie zabiera Polski Klub Ekologiczny.

Pod koniec grudnia po protestach mieszkańców władze Krakowa wycofały się z pomysły planowania, konsultowania budowy linii tramwajowej na Alejach Trzech Wieszczów. W internecie wylało się oburzenie, że wygrało lobby kierowców.

Teraz głos w sprawie zabrali ekolodzy, którzy mają odmienne zdanie. Napisali list otwarty do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego:

Szanowny Panie Prezydencie,

Polski Klub Ekologiczny-Okręg Małopolska z niepokojem przyjął wiadomość o odstąpieniu z realizacji dalszych prac projektowych dotyczących budowy trasy tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów. Naszym zdaniem to powinna być jedna z najważniejszych inwestycji ze względu na podstawowe znaczenie komunikacyjne i ekologiczne.

Obawy o wycięcie drzew nie mogą być powodem rezygnacji z tak ważnej inwestycji. Podobne protesty Kraków doświadczył wiele lat temu, gdy przeciwstawiano się budowie tramwaju w ulicy Dietla. Doświadczenie pokazało, że budowa ta nie zdewastowała zieleni. Tak też może i powinno być w przypadku Alei Trzech Wieszczów. Błędem było ograniczenie projektu do krótkiego odcinka pomiędzy Nowym Kleparzem a Placem Inwalidów. Trasa tramwaju w Alejach Trzech Wieszczów miałaby ogromny potencjał tylko w sytuacji poprowadzenia jej przynajmniej do Centrum Kongresowego ICE, z zamiarem wydłużenia w dalszej przyszłości do Ronda Matecznego, a nawet do ul. Wielickiej. Prowadzone od wielu lat badania i analizy wskazują, że tramwaj w Alejach Trzech Wieszczów jest kluczową inwestycją na kierunku północ-południe po stronie zachodniej centrum. Takie powiązanie jest niezbędne ze względu na: lepsze rozrządzanie taboru tramwajowego na liniach, zmniejszenie konieczności przesiadania się pasażerów w podróżach, zwiększenie niezawodności sieci tramwajowej Krakowa.

Budowa tramwaju w Alejach stanowiłaby okazję do stworzenia z tego ciągu atrakcyjnej przestrzeni publicznej, czego brakuje w obecnych warunkach jego funkcjonowania. Na celowość budowy tramwaju w Alejach wskazuje także bardzo duże obecne natężenie ruchu samochodowego, które powinno być ze względów ekologicznych w znacznym stopniu przejęte przez komunikację tramwajową. 14 listopada 2022 roku Polski Klub Ekologiczny zorganizował Forum Komunikacyjne, na którym przedstawił między innymi propozycje kształtowania sieci tramwajowej z tramwajem w Alejach Trzech Wieszczów jako bardzo istotnego elementu układu komunikacyjnego miasta. Za takim rozwiązaniem wypowiedzieli się eksperci a także obecni radni z dzielnic.

Z uwagi na powyższe apelujemy do Pana Prezydenta o kontynuowanie prac nad tramwajem w Alejach Trzech Wieszczów, lecz w całościowym, zaproponowanym przez nas - znacznie wydłużonym zakresie. Nasi eksperci deklarują pomoc i wsparcie przy takich pracach.

Co zrobić z żywą choinką po świętach?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lekarz
10 stycznia, 10:26, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego trmawaju!!! Na Alejach (i nie tylko tam) powinno się wprowadzić ';zieloną falę" dla autobusów miejskich, oznaczająca zielone światło dla autobusu, bez uprzedniego zatrzymania się - nawet kosztem tramwajów z przecznic!!! Niestety, kilka lat temu znacznei skrócono zielony sygnał dla Alej na skrzyżowaniu z Karmelicką, co bardzo utrudnia jazde autobusów (teraz zielone jest dla Alej tam bardzo krótkie, a czerwone - wcale nie zostało skrócone). Oczywiście powinny być wybudowane przejścia podziemne - zwłaszcza tam, gdize zarówno ruch kołowy jak i pieszy jest wielki i zebry skutkuja niekończącymi się czerwonymi światłami dla autobusów, czyli w pierwszej kolejności na Nowym Kleparzu, nastepnie na skryzżownaiu Alej z Czarnowiejską i z Reymonta. Nie budować tramwajów, lecz dać ZAGWARANTOWANE zielone śiwatło "z marszu" autobusom miejskim. Lepiej, by tramwaj stałna czerwonym, gdyż tramwaj hamując owzczędza energię, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania "co krok" trwoni paliwo (autobus powinien pędzić i trąbić na pieszych).

Siostro, czas podać leki i uspokoić pacjenta!

D
Denel
Przejazd przez Kraków na linii północ-południe to istny horror. Akurat linia tramwajowa na tej trasie ma sens ale jeśli miałaby być realizowana w taki sposób jak linia do Górki Narodowej i kilka innych inwestycji prowadzonych przez miasto to uchowaj nas panie Boże. Mielibyśmy całkowity paraliż komunikacyjny w mieście. Co do ekologów to ich zdanie mnie kompletnie nie interesuje.
G
Gość
„Problem to przełączki do zawracania, większy hałas, sprzeciw okolicznych mieszkańców, zniszczenie zielonej strefy. Korzyści? Nowa linia tramwajowa w centrum, która mogłaby polepszyć ofertę komunikacji miejskiej w Krakowie, a tym samym może i skłonić kierowców do przesiadania się do tramwajów i autobusów.”

Jak łatwo policzyć: problemów jest kilka, zaś (domniemana) korzyść tylko jedna. Jak widać w konkluzji cytatu: ZNOWU chodzi o wygonienie kierowców z jakiegoś obszaru Krakowa. Po prostu jacyś ludzie cierpiący na vehiculofobię (lęk przed pojazdami, a wręcz nienawiść do nich) próbują coś narzucać zdrowej większości.
W
Wernyhora
Budować tramwaj budować! Nie chce słyszeć o jakichś ekologach - kto to z imienia i nazwiska? Konkrety! Dość udawannych lobbystów!
Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują tego przekletego trmawaju!!! Na Alejach (i nie tylko tam) powinno się wprowadzić ';zieloną falę" dla autobusów miejskich, oznaczająca zielone światło dla autobusu, bez uprzedniego zatrzymania się - nawet kosztem tramwajów z przecznic!!! Niestety, kilka lat temu znacznei skrócono zielony sygnał dla Alej na skrzyżowaniu z Karmelicką, co bardzo utrudnia jazde autobusów (teraz zielone jest dla Alej tam bardzo krótkie, a czerwone - wcale nie zostało skrócone). Oczywiście powinny być wybudowane przejścia podziemne - zwłaszcza tam, gdize zarówno ruch kołowy jak i pieszy jest wielki i zebry skutkuja niekończącymi się czerwonymi światłami dla autobusów, czyli w pierwszej kolejności na Nowym Kleparzu, nastepnie na skryzżownaiu Alej z Czarnowiejską i z Reymonta. Nie budować tramwajów, lecz dać ZAGWARANTOWANE zielone śiwatło "z marszu" autobusom miejskim. Lepiej, by tramwaj stałna czerwonym, gdyż tramwaj hamując owzczędza energię, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania "co krok" trwoni paliwo (autobus powinien pędzić i trąbić na pieszych).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska