https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Adwokat skarży uchwałę o darmowej komunikacji antysmogowej

Piotr Rąpalski
Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Adwokat wezwał radę miasta do usunięcia naruszenia prawa jakim według niego jest przegłosowana w grudniu uchwała o darmowej komunikacji dla kierowców w czasie wysokiego stężenia smogu. Prawnik uważa, że narusza ona zasadę równości i niedyskryminacji zawartą w Konstytucji RP. Chodzi o to, że z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać tylko kierowcy, a nie wszyscy pasażerowie. Adwokat zapowiada, że jeśli miasto przepisów nie poprawi zgłosi sprawę do sądu administracyjnego i będzie się o to procesować.

Kraków ma miesiąc na ustosunkowanie się do wezwania do usunięcia naruszenia prawa. - Uchwała w sposób nierówny traktuje osoby, które mają samochody i te które pojazdów nie mają. Kierowcy, którzy na co dzień przyczyniają się do powstawania smogu, dostają bonus, a osoby, które aut nie mają muszą płacić - mówi adwokat Piotr Pasternak, który złożył pismo do miasta.

Zauważa ponadto, że uchwała jest nieprecyzyjna. Wynika z niej, że każdy może jechać za darmo mając dowód rejestracyjny w kieszeni, niekoniecznie na swoje auto.

- Rozumiem, że miasto stara się walczyć ze smogiem, popieram te działania, ale pytam dlaczego darmowa komunikacja nie jest dla wszystkich, aby było sprawiedliwie - mówi Pasternak. - Sam mam auto, nie robię tego dla prywatnego interesu, ale w imię poszanowania prawa i sprawiedliwości - dodaje.

Prawnicy wojewody małopolskiego sprawdzali uchwałę miasta i jednak uznali, że może ona wejść w życie. - Jest to sprawa kontrowersyjna, nie przeczę. Uznaliśmy jednak, że uchwała to forma zachęty dla działań proekologicznych i próba ochrony wszystkich mieszkańców przed smogiem - mówi Mirosław Chrapusta, dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru urzędu wojewódzkiego.

WIDEO: Smog w Krakowie

Autorka: Joanna Urbaniec, Gazeta Krakowska

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lucek
Adwokaci zarabiają więcej niż ciecie. Rozumiem, że każdy orze jak może - popieram te działania, ale pytam dlaczego jedni zarabiają więcej a inni mniej. Żyjemy w jednym kraju, mówimy jednym językiem a tu gdzie jest sprawiedliwość. Nie ma sprawiedliwości. Ci co mają samochody mogą jeździć MPK za darmo a ci co samochodów nie mają muszą za bilet płacić. Jakby tego było mało ci co mają samochody raczej z MPK nie skorzystają bo są za wygodni i mają kasę na paliwo a ci co samochodów nie mają, jeszcze się ich nie dorobili albo są cieciami.
k
krk
czy wy ludzie w końcu ogarniecie, że to nie MPK dostaje kasę w biletów a Gmina Kraków? i nawet to, że na terenie MPk znajduje się windykacja to i tak kasa z mandatów również trafia do Gminy a nie do MPK :D
j
ja ja
Pisałam już , że ta uchwała narusza zasadę równości. Skandalem jest dawać przywileje trucicielom a tym samym ofiarom trucicieli kopa w dupę ! Wiadomo, że prezydent i całą swoją chordą uchwalił pod siebie aby wozić dupę za darmo!
x
x. kalabrak
Wszyscy winni, Niemcy, imigranci żeś ćućmok
k
kiepsko
u nas w Krakowie jak był smok to szewczyk go załatwił wypchaną owieczką, musicie spróbować w tym Turynie przy najbliższej okazji
B
BG
Nie równe traktowanie obywateli to też nie posiadanie przez wszystkich obnywateli samochodów. Proszę też tym się zająć p. Mecenasie.
w
wlodario
i bardzo dobrze ,mieszkam w turynie i tu jak jest smok to wszyscy maja darmowa komunikacje ,i tak powino byc w krakowie
G
GruboMieszczanin Krakowski
Co dadzą buc-pasy* skoro i tak nikt się znakami nie przejmuje - vide dzisiejszy korek samochodowy na odcinku Basztowej od Długiej do Dunajewskiego, czyli tam gdzie samochodów w ogóle nie powinno być, bo w tę stronę tylko km i rowery po swojej ścieżce.
*- nie pomyłka!
h
huop
W takiej sytuacji ustala się jakieś kryterium (może byc takie lub inne kryterium ustalone dla konkretnego skrzyżowania), które decyduje który trawmaj przejedzie jako pierwszy.
To nie jest żadna filozofia. To czysta automatyka. Mamy XXI wiek. Da się to zrobić.
g
gniewko_syn_ryba
Jeżeli na skrzyżowaniu z kierunków poprzecznych nadjeżdżają jednocześnie 2 tramwaje (lub więcej), to rozumiem, że oba przejeżdżają BEZ ZATRZYMANIA, bo przecież na tym polega priorytet ?... ;)))
G
Gość
CUDZE INTERESY I CUDZY ZYSK NIY BYDZIE WYNGLA Z UKRAINY BYDZIE RUSKI GAZ I PRonD Z DDR.
ALBO TANI METAN ZE STOCZNI KATARU PO PEŁO,bo gazoPOrt BUDO WAŁ SZREDER.A PIERSZA ATOMOWA JELEKTROWNIA PEŁO POwsTANIE W KALINOWYM GRADKU.ZARZONY PEŁO PORA LOT KASA KASOwaly A CIEMNY LUT PLaciŁ,
f
fotomontaż
no i będzie kolejna gównoburza o darmową jazdę mpk, a piece węglowe jak dymiły tak będą dymić
c
cojapacze
Iluż to jest wśród nas naprawdę sprawiedliwych! Bez względu na sens. Wszystkich do rady miasta, a mecenasa na prezydenta. To będzie dopiero lepsza zmiana.
o
oto
Popieram.
I podobnie buspasy na opolskiej, okolice Mackiewicza, wyki
B
BMW Ę3
Ta ustawa jest przede wszystkim DEMORALIZUJĄCA i rażąco niesprawiedliwa.
Brawo panie mecenasie, proszę kontynuować!

Kierowcy przesiądą się na komunikację tylko wtedy jeżeli ona będzie SPRAWNA.
"Darmowa komunikacja" to nie jest żaden argument jezeli ja chce gdziekolwiek dojechać.
Niestety sprawnej komunikacji w Krakowie na razie nie ma.
Nasza "waadza" tego nie rozumie, albo nie chce rozumieć.

Kierowcy przesiądą się do komunikacji jeżeli:
1) zrobi się na skrzyżowaniach PRIORYTET dla tramwajów - na razie jest ale w chyba w teorii (albo na nielicznych nieznanych mi bliżej skrzyżowaniach).
Priorytet polega na tym, że tramwaj przejeżdza przez skrzyżowanie BEZ ZATRZYMYWANIA się (tramwaj dostaje z automatu światło do jazdy) Tego w Krakowie jeszcze do tej pory nie udało się uruchomić.

2)
BUSPASy dla autobusów - w Krakowie nie ich prawie w ogóle,
dlaczego nie ma go jeszcze np. na Kamienskiego?
3)
separatory uniemożliwiające wjazd zawalidrogom na torowisko tramwajowe
np. na Kalwaryjskiej itp.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska