Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, to kolejny, szósty już miesiąc rosnącego importu. Grudniowy wskaźnik jest drugim najwyższym wskaźnikiem wzrostu w minionym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą.
Łącznie w całym 2023 roku import wyniósł 805 775 aut, co oznacza wzrost w skali roku o 4,3%. Pomijając 2022 rok, tak relatywnie niewielki rezultat odnotowano ostatnio w 2014 roku (807 tys. sztuk).
Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 736 838 sztuk - stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 4,4%. Ubiegłoroczny import samochodów użytkowych - 68 937 sztuk - jest o 3,2% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w 2023 roku wyniósł 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,91 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczyły trzy auta - Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wyniosła 563 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski
- Niemcy – 422 293 szt. (1,6%)
- Francja – 93 246 szt. (-4,8%)
- Belgia – 56 848 szt. (14,5%)
- Stany Zjednoczone – 46 066 szt. (19,4%)
- Holandia – 42 934 szt. (7,7%)
- Szwecja – 25 004 szt. (34,7%)
- Włochy – 22 656 szt. (2,4%)
- Dania – 20 097 szt. (13,4%)
- Austria – 20 045 szt. (-0,4%)
- Szwajcaria – 18 991 szt. (0,8%)
- Norwegia – 6 501 szt. (39,7%)
- Kanada – 5 237 szt. (5,1%)
- Czechy – 4 360 szt. (23,2%)
- Wielka Brytania – 3 829 szt. (-5,3%)
- Finlandia – 3 167 szt. (22,4%)
- Luksemburg – 2 902 szt. (3,1%)
- Hiszpania – 2 178 szt. (-6,4%)
- Litwa – 1 716 szt. (60,1%)
- Japonia – 1 459 szt. (12,1%)
- Słowacja – 1 057 szt. (30,7%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych samochodów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4%. Wysokie wskaźniki wzrostu wykazały kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+39,7%), Szwecja (+34,7%) czy Finlandia (+22,4%), ale też Słowacja (+30,7%) czy Czechy (+23,2%). Rekordowe tempo wzrostu odnotował import z Litwy – 60,1%
Top15 importowanych marek w 2023 roku
- Volkswagen – 74 966 szt.
- Ford – 70 826 szt.
- Opel – 68 973 szt.
- Audi – 63 770 szt.
- BMW – 47 423 szt.
- Renault – 37 008 szt.
- Peugeot – 36 149 szt.
- Mercedes – 32 924 szt.
- Citroen – 28 605 szt.
- Toyota – 28 090 szt.
- Hyundai – 27 876 szt.
- Volvo – 25 198 szt.
- Kia – 21 601 szt.
- Skoda – 20 994 szt.
- Nissan – 20 104 szt.
Top15 importowanych modeli w 2023 roku
- A4 – 21 057 szt.
- Astra – 20 849 szt.
- Golf – 20 494 szt.
- 3 – 15 931 szt.
- Focus – 14 272 szt.
- A3 – 13 751 szt.
- Passat – 12 255 szt.
- Corsa – 12 185 szt.
- Fiesta – 11 560 szt.
- A6 – 10 608 szt.
- Polo – 10 353 szt.
- Qashqai – 10 019 szt.
- Mondeo – 9 962 szt.
- 5 – 9 823 szt.
- Insignia – 8 723 szt.
