Autobusy znikną z I obwodnicy Krakowa. Oto 4 warianty nowej komunikacji

Piotr Rąpalski, Arkadiusz Maciejowski
Maciej Kulczyński
Krakowscy dziennikarze i eksperci Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu debatują nad remarszrutyzacją linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie. Naukowcy z Politechniki Krakowskiej stworzyli na razie cztery warianty zmian. Zróżnicowali je głównie ze względu na czas między przyjazdami pojazdów - co 6, 7,5 i dwa z interwałami 10-minutowymi. Z tych wariantów powstanie jeden najlepszy.

Czytaj także: Jazda z twarzą na szybie, czyli podróże krakowskim tramwajem

Wszystkie warianty przyjmują wzrost nakładów na komunikację o 5 proc. To jednak spowoduje potrzebę zabezpieczenia o 30 mln zł więcej w budżecie miasta. - Remarszrutyzacja nie ma na celu szukania oszczędności. Chcemy lepiej zorganizować transport w Krakowie - zapewnia Joanna Niedziałkowska, dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Cztery warianty to wstępny materiał, na którym dopiero będziemy pracować.

- Naszym celem jest dostosowanie układu tras do potrzeb mieszkańców i zwiększenie liczby podróży odbywanych transportem zbiorowym, a w konsekwencji zwiększenie liczby pasażerów - mówi jeden z autorów opracowania dr inż Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej. Zapewnia, że już każdy z czterech wariantów zmniejsza czas oczekiwania na tramwaj, czy autobus o jedną minutę.

Naukowcy nie kryją, że chcą ograniczenia podróży autobusami, a zwiększenia tych tramwajami. Linie autobusowe dublujące się z trasami tramwaju będą puszczane na innych kierunkach lub likwidowane. Eksperci potwierdzają, że zbawienne dla komunikacji byłoby uruchomienie transportu tramwajowego wzdłuż alei Trzech Wieszczów. Na pewno autobusy znikną z pierwszej obwodnicy. Zmiany prawdopodobnie wejdą w życie po wakacjach w 2012 roku. Nie planuje się istotnych zmian w komunikacji nocnej.

WARIANT 1 - interwały co 6 i 12 minut

17 linii tramwajowych:
- 8 magistralnych co 6 minut
- 9 uzupełniających co 12 minut
63 linie autobusowe
- 8 magistralnych co 6 minut
- 17 uzupełniających co 12 minut
- 38 wspomagających o indywidualnym czasie przyjazdu

WARIANT 2 - interwały co 7,5 i 15 minut
19 linii tramwajowych
- 10 magistralnych co 7-8 minut
- 9 uzupełniających co 15 minut
72 linie autobusowe
- 9 magistralnych co 7-8 minut
- 25 uzupełniających - co 15 minut
- 38 wspomagających o indywidualnym czasie przyjazdu

  • zmiany na 26 liniach podmiejskich

    WARIANT 3 - interwały co 10 oraz 20 minut (zbliżony do obecnego)

    25 linii tramwajowych
    - 15 magistralnych co 10 minut
    - 10 uzupełniających co 20 minut
    69 linii autobusowych
    - 17 magistralnych co 10 minut
    - 23 uzupełniające co 20 minut
    - 29 wspomagających o indywidualnym czasie przyjazdu

WARIANT 4
21 linii tramwajowych
- 21 magistralnych co 10 minut
68 linii autobusowych
- 18 magistralnych co 10 minut
- 22 uzupełniające co 20 minut
- 28 wspomagających o indywidualnym czasie przyjazdu

Która wersja według ciebie najlepiej sprawdzi się dla Krakowa i jego mieszkańców? Czekamy na wasze sugestie w tej sprawie!

Wybieramy najpiękniejszą kandydatkę do Sejmu z Małopolski [ZDJĘCIA]. Zdecyduj, kto powinien wygrać!

Prawybory. Kto powinien zostać posłem? Głosuj: Małopolska Zachodnia okręg 12, Kraków okręg 13, Podhale Nowy Sącz okręg 14, Tarnów okręg 15.

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

g
gogo

Dziennikarze i eksperci ale
NAJWAŻNIEJSZE --- ---że Naukowcy z Politechniki Krakowskiej....... I TO JEST BUDUJĄCE , NAUKOWCOM MUSI SIĘ UDAĆ !!!!

l
liquid

idź na stadion i ratuj swój klubik przed spadkiem

t
trewut

wisla Krakow to druzyna nie Polska trenowana przez nie Polakow. Pgonic Holendrow.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3