5 z 10
Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy...
fot. Materiały inwestora - GDDKiA

Wariant 2.1 - zielony

Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał na północ, ale dalej nie prowadził na zachód w okolice Kostomłotów, a do nowego węzła autostrady "Nowa Wieś Kącka" pod Kątami Wrocławskimi.

Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.

Wariant omija najcenniejsze przyrodniczo obszary terenu Natura 2000.

Dostał rekomendację do dalszych prac, jako WARIANT ALTERNATYWNY

6 z 10
Zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4 i poszerzenie...
fot. Materiały inwestora - GDDKiA

Wariant 1 - rozbudowa istniejącej autostrady A4

Zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4 i poszerzenie je do 3 pasów w każdym z kierunków plus pas awaryjny.

Przewiduje likwidację podwrocławskiego węzła "Pietrzykowice" i zastąpienie go nowym węzłem "Strzeganowice"(bliżej istniejącego węzła Kąty Wrocławskie). Dodatkowo węzeł Strzeganowice dostałby nowy łącznik drogowy do trasy DK35 Wrocław - Świdnica, co pozwoliłoby też lepiej obsłużyć komunikacyjnie rozbudowywaną w tym rejonie strefę ekonomiczną.

Podczas marcowego posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA WARIANT 1 ZOSTAŁ WSKAZANY JAKO NAJKORZYSTNIEJSZY.

Zanim zostanie on skierowany (razem z wariantem alternatywnym - zielonym) do dalszych prac, zostanie jeszcze przedstawiony na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej w Centrali GDDKiA.

Ostatecznie to podczas tego ostatniego posiedzenia, zostanie wskazany wariant rekomendowany do wniosków o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kiedy to nastąpi i jakie będą dalsze etapy inwestycji?

Sprawdź na kolejnym slajdzie!

7 z 10
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad...
fot. Jaroslaw Jakubczak/Polska Press

Co dalej w sprawie budowy/rozbudowy autostrady A4 i drogi S5

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, złożenie wniosków o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) planowane jest w połowie 2023 r.

DŚU potwierdzą ostatecznie wariant, który będzie skierowany do wykonania koncepcji programowej. Następnie planowane jest dla poszczególnych odcinków autostrady, ogłoszenie przetargów na budowę w formule projektuj i buduj.

Wykonawcy wyłonieni w drodze przetargów przygotują projekty budowlane, dla których uzyskane zostaną decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wybudują poszczególne odcinki autostrady A4.

Przypomnijmy, że inwestycja o której mowa, od zeszłego roku wpisana jest do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Szacuje się w nim, że budowa/rozbudowa 116 kilometrów autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej, to koszt rzędu nawet 8,5 mld złotych.

Jednocześnie budowa około 50 km drogi ekspresowej S5 z okolic Wrocławia do Bolkowa (połączenie z drogą S3), to koszt około 3 mld złotych.

Konkretny wariant budowy S5 uzależniony będzie od ostatecznej decyzji co do przebudowy istniejącej autostrady A4.

Które rozwiązanie, budowa nowego śladu, czy przebudowa starego, zostało oszacowane jako droższe i o ile? Zobacz na kolejnym slajdzie.

8 z 10
GDDKiA informuje, że na początku marca zostały przedstawione...
fot. GDDKiA

Jakie szacunkowe koszty nowego śladu A4?

GDDKiA informuje, że na początku marca zostały przedstawione zostały szacunkowe koszty poszczególnych wariantów. Nie są w tym momencie podawane kwoty, bo będą one jeszcze weryfikowane przez wykonawcę opracowania, ze względu na wniesione uwagi.

Wiadomo już jednak, że wyliczenia wskazują, że warianty autostrady w nowym śladzie są droższe od 7% do 15% od rozbudowy istniejącego śladu A4.

Pozostało jeszcze 1 zdjęcie.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

Sandecja lepsza w derbach Małopolski. Lider stracił jednak snajpera

Sandecja lepsza w derbach Małopolski. Lider stracił jednak snajpera

Na Kasprowym Wierchu resztki śniegu. W górach nadal jednak zagrożenie lawinowe

Na Kasprowym Wierchu resztki śniegu. W górach nadal jednak zagrożenie lawinowe

Groźne wypadki pod Krakowem! Zderzenie czterech samochodów i motocyklisty z autem

Groźne wypadki pod Krakowem! Zderzenie czterech samochodów i motocyklisty z autem

Zobacz również

Protestowali przeciwko zabijaniu zwierząt i targom łowieckim w Krakowie

Protestowali przeciwko zabijaniu zwierząt i targom łowieckim w Krakowie

Groźne wypadki pod Krakowem! Zderzenie czterech samochodów i motocyklisty z autem

Groźne wypadki pod Krakowem! Zderzenie czterech samochodów i motocyklisty z autem