
Wariant 2.1 - zielony
Od węzła Wrocław Wschód, aż do okolic Olbrachtowic (nowy węzeł), pokrywał się z wcześniejszymi przebiegami. Następnie, podobnie jak wariant różowy, odbijał na północ, ale dalej nie prowadził na zachód w okolice Kostomłotów, a do nowego węzła autostrady "Nowa Wieś Kącka" pod Kątami Wrocławskimi.
Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.
Wariant omija najcenniejsze przyrodniczo obszary terenu Natura 2000.
Dostał rekomendację do dalszych prac, jako WARIANT ALTERNATYWNY

Wariant 1 - rozbudowa istniejącej autostrady A4
Zakłada przebudowę istniejącej autostrady A4 i poszerzenie je do 3 pasów w każdym z kierunków plus pas awaryjny.
Przewiduje likwidację podwrocławskiego węzła "Pietrzykowice" i zastąpienie go nowym węzłem "Strzeganowice"(bliżej istniejącego węzła Kąty Wrocławskie). Dodatkowo węzeł Strzeganowice dostałby nowy łącznik drogowy do trasy DK35 Wrocław - Świdnica, co pozwoliłoby też lepiej obsłużyć komunikacyjnie rozbudowywaną w tym rejonie strefę ekonomiczną.
Podczas marcowego posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA WARIANT 1 ZOSTAŁ WSKAZANY JAKO NAJKORZYSTNIEJSZY.
Zanim zostanie on skierowany (razem z wariantem alternatywnym - zielonym) do dalszych prac, zostanie jeszcze przedstawiony na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej w Centrali GDDKiA.
Ostatecznie to podczas tego ostatniego posiedzenia, zostanie wskazany wariant rekomendowany do wniosków o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kiedy to nastąpi i jakie będą dalsze etapy inwestycji?
Sprawdź na kolejnym slajdzie!

Co dalej w sprawie budowy/rozbudowy autostrady A4 i drogi S5
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, złożenie wniosków o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) planowane jest w połowie 2023 r.
DŚU potwierdzą ostatecznie wariant, który będzie skierowany do wykonania koncepcji programowej. Następnie planowane jest dla poszczególnych odcinków autostrady, ogłoszenie przetargów na budowę w formule projektuj i buduj.
Wykonawcy wyłonieni w drodze przetargów przygotują projekty budowlane, dla których uzyskane zostaną decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wybudują poszczególne odcinki autostrady A4.
Przypomnijmy, że inwestycja o której mowa, od zeszłego roku wpisana jest do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Szacuje się w nim, że budowa/rozbudowa 116 kilometrów autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej, to koszt rzędu nawet 8,5 mld złotych.
Jednocześnie budowa około 50 km drogi ekspresowej S5 z okolic Wrocławia do Bolkowa (połączenie z drogą S3), to koszt około 3 mld złotych.
Konkretny wariant budowy S5 uzależniony będzie od ostatecznej decyzji co do przebudowy istniejącej autostrady A4.
Które rozwiązanie, budowa nowego śladu, czy przebudowa starego, zostało oszacowane jako droższe i o ile? Zobacz na kolejnym slajdzie.

Jakie szacunkowe koszty nowego śladu A4?
GDDKiA informuje, że na początku marca zostały przedstawione zostały szacunkowe koszty poszczególnych wariantów. Nie są w tym momencie podawane kwoty, bo będą one jeszcze weryfikowane przez wykonawcę opracowania, ze względu na wniesione uwagi.
Wiadomo już jednak, że wyliczenia wskazują, że warianty autostrady w nowym śladzie są droższe od 7% do 15% od rozbudowy istniejącego śladu A4.