Odcinek autostrady A4 od węzła Wrocław Wschód do węzła Legnica Południe to jeden z najbardziej obciążonych ruchem fragmentów autostrad w całej Polsce. Dodatkowo jego stan techniczny w wielu miejscach pozostawia wiele do życzenia, podobnie jak brak pasa awaryjnego na całej długości drogi, fragmentami są tylko zatoki awaryjne. Jakby tego było mało, część węzłów autostradowych nie spełnia współczesnych wymogów, a o płynności ruchu można zapomnieć.
Z tego powodu od trzech lat trwają już przygotowania do gruntownych zmian. No właśnie zmian, bo do dziś trudno było jednoznacznie stwierdzić czy chodzi bardziej o przebudowę istniejącej, czy o budowę nowej nitki autostrady. W 2020 zaproponowano aż 9 wariantów prac przy autostradzie A4 i jednocześnie budowie drogi ekspresowej S5 Wrocław - Bolków.
Spośród nich miały być wybrane dwa najlepsze. Jeden rekomendowany (najlepszy) i drugi tzw. alternatywny. Ostatecznie jednak w 2021 roku, gdy podpisano umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla tej wielkiej inwestycji, w grze pojawiło się 5 nowych wariantów przebiegu, które nie do końca korespondowały z wcześniejszymi dziewięcioma. Przypomnijmy, że były to:
* w przypadku autostrady A4:
- wariant 1 - przebudowa drogi w istniejącym śladzie autostrady A4
- wariant 2 - niebieski - prowadzący od węzła Wrocław Wschód za węzeł Kostomłoty na południe od obecnej A4
- wariant 2.1 - zielony - krótszy wariant śladu niebieskiego, różniący się przebiegiem w okolicach Kątów Wrocławskich
- wariant 2.2 - różowy - krótszy wariant śladu niebieskiego, różniący się przebiegiem w okolicach Kątów Wrocławskich
- wariant 2.3 - żółty - wariant położony najbardziej na południe, prowadzący w okolicach Zalewu Mietkowskiego

* w przypadku drogi ekspresowej S5 (warianty i lokalizacje węzłów zależne od konkretnego śladu A4):
- wariant czerwony
- wariant niebieski
- wariant zielony
Jak udało nam się dowiedzieć w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, na początku marca odbyło się bardzo ważne spotkanie, które może być decydujące jeśli chodzi o dalsze losy opisywanej inwestycji. Mowa o posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Przedstawiono podczas niego wyniki analizy wielokryterialnej, która była prowadzona przez ostatnie miesiące. Dotyczyła ona wszystkich rozpatrywanych wariantów, pod kątem:
- technicznym
- ekonomicznym,
- społecznym
- środowiskowym
Po spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami i przeanalizowaniu tysięcy wypełnionych przez nich formularzy, dokonaniu inwentaryzacji przyrodniczej w terenie i szeregu innych prac, zdecydowano, że jeden z wariantów jest zdecydowanie najkorzystniejszy, a inny zarekomendowano do dalszych prac jako alternatywny. O które warianty chodzi?
Sprawdź poniżej - kliknij i przejdź do galerii, by poznać szczegóły najnowszych ustaleń!
