Na autostradach w Polsce obowiązują dwa systemy opłat dla samochodów osobowych - system otwarty oraz system zamknięty.
System otwarty to płatność na bramkach ustawionych w poprzek drogi. Na płatnych autostradach, gdzie ustawione są bramki, zazwyczaj tworzą się korki, które w szczycie sezonu potrafią osiągnąć kilka kilometrów długości.
Z kolei system zamknięty polega na tym, że kierowcy wjeżdżając na autostradę pobierają bilet, a płacą zjeżdżając z niej. Opłata pobierana jest nie tylko w zależności od wielkości pojazdu, ale znaczenie ma także przebyta trasa.
Co nas wkurza na drodze? Oto najgłupsze zachowania kierowców...
AmberGo na autostradzie A1
Na autostradzie A1 wprowadzono program płatności AmberGo, który ma usprawnić ruch. Aby z niego skorzystać i ominąć korki, należy pobrać ze strony Amber One bezpłatną aplikacje. Po zarejestrowaniu się w aplikacji autopay transport, kierowca jest aktywnym użytkownikiem i może korzystać z systemu AmberGO. Wjeżdżając na autostradę A1, należy kierować się do bramki oznaczonej symbolem AmberGO. Na tej bramce system zidentyfikuje wcześniejszą rejestrację, zmieni kolor sygnalizacji świetlnej z koloru czerwonego na zielony i automatycznie podniesie szlaban. Zjeżdżać z autostrady należy również bramką AmberGO, a opłata za przejazd zostanie automatycznie pobrana z karty, którą kierowca dodał w aplikacji.
viaAUTO na autostradach A2 i A4
ViaAUTO to małe urządzenie, które umieszcza się w aucie. Umożliwia elektroniczne wnoszenie opłat za korzystanie z autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica.