https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków czeka rewolucja biletowa. Opłata obowiązywałaby za przejechany dystans tramwajami i autobusami

Piotr Tymczak
W Krakowie przygotowywany jest bilet dynamiczny, który naliczałby opłatę za przejechany dystans.
W Krakowie przygotowywany jest bilet dynamiczny, który naliczałby opłatę za przejechany dystans. Adam Wojnar
Zarząd Transportu Publicznego po Świętach Wielkanocnych ma ogłosić przetarg na opracowanie nowego systemu taryfowego w tramwajach i autobusach, który pozwalałby na wprowadzenie tzw. biletów dynamicznych, czyli opłaty za przejechany dystans. Pasażerowie nie musieliby więc płacić za czas spędzony w korkach.

Działanie biletu dynamicznego ma polegać na zastosowaniu w tramwajach i autobusach urządzeń MTT, czyli systemu w międzynarodowym standardzie płatności zbliżeniowych. Przy zamontowaniu takich urządzeń po wejściu i wyjściu z pojazdu komunikacji miejskiej, do specjalnego urządzenia pasażer miałby zbliżyć kartę płatniczą, a system wyliczyłby optymalną opłatę za przejazd.

Nie płaciłoby się za czas podróży, liczbę przystanków, a przejechany dystans. - System naliczałby opłatę za dystans w linii prostej od początkowego do końcowego przystanku - wyjaśnia Sebastian Kowal z ZTP.

System mógłby też wskazywać pasażerowi najkorzystniejsze rozwiązanie - po zakupie kilku przejazdów w ciągu dnia, mógłby inkasować opłatę za bilet dzienny, jeżeli byłoby to tańsze rozwiązanie.

Jeżeli przetarg na przygotowanie nowego systemu zostałby rozstrzygnięty bez odwołań wiosną, to później na wykonanie zadania zwycięzca miałby kilkanaście miesięcy. O ostatecznych zasadach na jakich można byłoby korzystać z systemu musieliby zadecydować w głosowaniu miejscy radni.

Linie tramwajowe planowane w Krakowie w najbliższych latach....

Obecnie w Krakowie dostępne są bilety czasowe. Najtańszy jest 20-minutowy za 4, zł. Bilet jednoprzejazdowy, godzinny kosztuje 6 zł, a 90-minutowy 8 zł.

Bilet okresowy, miesięczny mieszkańca kosztuje 80 zł. Jest propozycja prezydenta i urzędników, by jego cena zmieniła się na 109 zł, ale wtedy bilet ten upoważniałby także do podróży pociągami. Radni miejscy nie chcą się zgodzić na podwyżki, do tematu mają powrócić na początku kwietnia.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Motorniczy
Wprowadźcie wreszcie ten bilet łączony z PKP. Dyskutowane jest to już od lat i nadal brak żadnych konkretów.
L
Lll
Przecież nie policzą tego tak żeby na tym mniej zarobić niż teraz😆
R
Robert Wilk
Ile czasu zajmie włodarzom miasta Krakowa wprowadzenie komunikacji publicznej za darmo ?z podwyszeniem oplat za płatne parkowanie x4.Czas na to żeby opłaty z parkowania zasilały komunikację miejska.
A
Agnieszka Agnieszka
Dlaczego u nas nie może być coś na stałe -tramwaj który jeździ przez 40 lat tą samą trasą.Autobus.
E
Ehh
24 marca, 22:03, Gość:

To bardzo dobrze zrobią...bedą jeżdzić jak drut!!!Ludzie z byłch kolonii są ok!!!Nie marudzą wiecznie tylko się uśmiechają i pracują a nie tyrają jak woły!!

Beda zasuwali jak na polach bawełny na kadre menagerow i ,,inwestorów "...Gdzie ty czlowieku zyjesz i w jakich realiach?Korpo ,spółki neoimperialne kosztem autochtonow robi sobie multi-kulti samememu mieszkając za grubymi murami i rozmnajac sie wsobnie.

P
Piotr
Widziałem taki system w Holandii, ale tam autobusami miejskimi jeździ z 10 razy mniej ludzi niż u nas. Poza tym - to kolejny patent na śledzenie ludzi przez władzę i odpowiednie służby.
G
Gość
To bardzo dobrze zrobią...bedą jeżdzić jak drut!!!Ludzie z byłch kolonii są ok!!!Nie marudzą wiecznie tylko się uśmiechają i pracują a nie tyrają jak woły!!
E
Ehh
24 marca, 20:20, Gość:

Zaproponować żeby Stagecoach z Anglii tu otworzył filie i drut.Wszystko uporządkują i pasażerowie zadowoleni będą

Xd,jak oni sami mają przewoźników z zagranicy. A jak wejdzie zagraniczny przewoźnik, to pierwsze co zrobi, to ...deleguje rzesze kierowców z byłych koloni .

G
Gość
Zaproponować żeby Stagecoach z Anglii tu otworzył filie i drut.Wszystko uporządkują i pasażerowie zadowoleni będą
Z
Zbigniew Rusek
Nie za dużo tyvch kombnacji? Lepiej byłoby, gdyby wprowadzili "zieloną falę" dla autobsuów miejskich, czyli by autobusy same sobie generowały zielone światło, bez konieczności uprzedniego zatrzymania się kosztem pieszych, rowerzystów, indywidualnych pojazdów a nawet ... tramwajów (tramwaj hamując zwraca prad do sieci, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania co krok trwoni olbrzymie ilości paliwa, wiec to AUTOBUS pwoinien mieć pierwszeństwo, a nie tramwaj). Autobusy powinny trąbić na pieszych.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska