https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będą pociągi z Olkusza do Krakowa? To byłaby gigantyczna inwestycja!

Katarzyna Ponikowska
Zabezpieczono w tym roku 1 mln zł na studium budowy linii kolejowej na trasie Olkusz - Kraków. Takie połączenie ułatwiłoby przejazd pomiędzy miejscowościami i rozwiązało częściowo problem korków na dk 94.

W budżecie województwa małopolskiego na 2018 r. zarezerwowano 1 mln zł na opracowanie studium budowy nowej linii kolejowej Olkusz - Kraków. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców powiatu olkuskiego. O ile teraz są dobrze skomunikowani ze Śląskiem, to mają ogromny problem z dojazdem do Krakowa.

Całkiem nowa linia

Jeden z pomysłów jest taki, by nowa linia szła od Olkusza za Olewinem w okolicy Woli Kalinowskiej i dalej w stronę Krakowa. Mogłaby się włączać częściowo w trakcję od Zabierzowa, by choć w części wykorzystać już istniejące trakty. - Nie wiem, czy jest to możliwe, ale taka linia byłaby wykorzystywana i w tygodniu, i w weekendy. Na co dzień pasażerowie dojeżdżaliby do szkoły, pracy, szpitala czy urzędów, a w weekendy turyści mogliby się przesiadać w Woli Kalinowskiej na busy do Pieskowej Skały czy Ojcowa - uważa Andrzej Wójcik, radny Sejmiku Województwa Małopolskiego. To on złożył poprawkę do projektu budżetu w sprawie zabezpieczenia 1 mln zł na studium. - Fachowcy, którzy będą opracowywać studium, wezmą pod uwagę różne przebiegi nowej linii - podkreśla radny.

Od kilku lat mówi się o konieczności budowy linii kolejowej Olkusz - Kraków, ale do tej pory nie było żadnych konkretów. Studium będzie niewątpliwe ogromnym krokiem naprzód. - Będzie postawą do tego, aby wystąpić do PKP PLK, którzy są odpowiedzialni za budowę torów, by ujęli nową linię w swoich planach inwestycyjnych - zaznacza Andrzej Wójcik.

trwa "poszerzanie" wiaduktu kolejowego przy Hali Targowej

Będzie więcej pieniędzy na kolej. Również w Małopolsce [ZDJĘCIA]

Łącznik od Bukowna

Z tym, że takie połączenie kolejowe jest niezbędne, zgadza się Marcin Cockiewicz, wojewódzki radny z Bukowna, który od kilku lat walczył m.in. o zwiększenie połączeń na trasie Olkusz - Katowice (linia 62). On także zgłosił poprawkę do budżetu, by zarezerwować pieniądze na opracowanie koncepcji nowej linii - 200 tys. zł w tym roku, 400 tys. w przyszłym.

- Jako źródło finansowania wskazałem rezerwę ogólną, tymczasem radny Wójcik - dział transport i łączność, czyli dotację z województwa na PKP. Cieszę się, że będzie więcej pieniędzy na studium, ale skądś ten milion trzeba będzie zabrać. Mam nadzieję, że nie odbędzie się to kosztem ograniczenia połączeń na linii 62 - martwi się radny Cockiewicz. Jego zdaniem w opracowanie koncepcji należy też włączyć samorządy lokalne, a nie finansować wszystko z kasy województwa.

Budowa całkiem nowej linii to ogromny koszt. Może to być nawet pół miliarda złotych.

- Lepiej rozważyć wykorzystanie już istniejących linii - podkreśla Cockiewicz. Chodzi o linię 133 z Jaworzna Szczakowej do Krakowa. Kiedyś pojawił się pomysł, żeby pasażerowie jechali z Olkusza do Szczakowej, a potem do Krakowa, ale to wiąże się dziś z koniecznością odwracania czoła składu pociągu na stacji Szczakowa, co wydłuża czas podróży. - Kolejarze podpowiadają, że lepiej wybudować łącznicę pomiędzy linią 156 (Bukowno - Szczakowa) i linią 133 (Szczakowa - Kraków), żeby pociągu nie trzeba było zawracać - wyjaśnia radny. Takie rozwiązanie byłoby tańsze - nawet kilkanaście milionów złotych i szybsze do zrealizowania. A po remoncie torów, kiedy pociągi przyspieszą, podróż mogłaby zająć tyle czasu co w stronę Katowic, czyli ok. godziny.

Tylko koleją do Krakowa

Samorządowcy i kierowcy są zgodni, że kolejowe połączenie to jedyne rozwiązanie problemu dojazdu z Olkusza do Krakowa. Tym bardziej, że droga krajowa nr 94 jest coraz bardziej zatłoczona. - Choćby ta trasa była czteropasmowa, to i tak wszystkie samochody spotkają się przed Krakowem. Korków się nie uniknie - uważa radny Wójcik. - Tylko kolejowe rozwiązania mogą uratować zatłoczony Kraków - dodaje. Tym bardziej, że w samym Krakowie coraz bardziej brakuje miejsc postojowych. Mało tego, parkowanie jest coraz droższe. Ostatnio zaczęło się mówić o 9 zł za godzinę postoju.

- W tym momencie nie ma już sensu jechać samochodem do centrum Krakowa - mówi Adam Kuźniak, który dojeżdża trasą 94 do stolicy Małopolski. - Czasem w okolicy Starego Kleparza krąży się nawet godzinę, żeby znaleźć skrawek miejsca. Nie zawsze się to udaje. Poza tym 9 zł za godzinę? To na pewno skutecznie zniechęci kierowców - uważa pan Adam.

Teraz budżet województwa małopolskiego czeka na ostateczną akceptację. - Będę chciał od kwietnia przyspieszyć sprawę studium - zapowiada radny Wójcik. Opracowanie ma być gotowy do końca roku.

Połączenie z autostradą

Obecnie rozstrzyga się także sprawa połączenia powiatu olkuskiego z autostradą A4. Wariant nr 1 został najlepiej oceniony przez fachowców.

Połączenie z autostradą jest dla olkuskiego niezwykle istotne. Taka droga otworzyłaby Małopolskę zach. na A4. Skierowały by się na nią m.in. samochody ciężarowe, które teraz rozjeżdżają miasta. W tej chwili z powiatu olkuskiego do chrzanowskiego jest tylko droga wojewódzkiej, wąska, kręta i biegnąca przez środek kilku wsi.

Wariant 1: Droga w tym wariancie idzie od Bolesławia przez Bukowno w stronę Olkusza. Dalej przecina istniejącą drogę 791 w okolicy Niesułowic, biegnie w stronę gminy Krzeszowice. Tam łączy się z drogą 79 i potem autostradą. Dodatkowo powstałby łącznik z ronda na os. Młodych do nowej drogi.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Miss Studniówki 2018. Zobacz najpiękniejsze dziewczyny!

Nie znasz tych miejsc? Nie jesteś krakusem QUIZ

Ile tak naprawdę zarabiają kasjerzy? Wcale nie tak mało!

Najlepsze dzielnice w Krakowie? RANKING

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 6. Co to jest łapsztos?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maszynista
I przejście z kabiny do kabiny to jest zmiana czoła pociągu, trzeba się znać i wiedzieć co to jest czoło pociągu.
I
Iwan
Co za bzdury odwracanie czoła pociągu,pociągi osobowe potocznie tak zwane jednostki przewożące ludzi od czasów komuny mają dwa czoła czyli dwie kabiny oraz nowe składy już testowane Elfy też mają dwa czoła,wystarczy że maszynista przejdzie na drugi koniec składu i gotowe 10 min roboty,i można jechać w drugą stronę.
f
fliikk
dodam jeszcze, dla mniej rozgarniętych, ze ten gwóźdź dotyczy przyszłych wyborów na prezydenta
f
flikk
podobnie jak dworzec w Bronowicach....widzieliście bloki mieszkalne na dworcu w centrum? nie...ale w Bronowicach zobaczycie!...z jednymi mieszkańcami jak np. Nowego Kleparza konsultują inwestycje a z mieszkańcami Bronowic nie konsultują....a wszystkie plany bez ładu i składu...najpierw wymyślają zieleń dla ludzi i psów po to, by za kilka lat tę zieleń niszczyć i tereny przeznaczać pod dworzec...to może niech już zaczną od wyludniania bloków mieszkalnych w okolicy
a
amigo
Piszesz w ironii ze czemu nie przez Lublin. Chłopie rozejrzyj się ile jest moderowanych na kredyt szlaków kolejowych. Powstaje pytanie. Czy będzie bieżące utrzymanie w stanie technicznym i wizualnym nowego szlaku kolejowego gdy trudno utrzymać stare ?
a
amigo
Taki radny myśli za cudze pieniądze. A za jakie pieniądze będzie budowa ? Polska (mieszkańcy radni) nie chcą wykorzystać starych szlaków kolejowych ale pchać się z motyką na księżyc to tak.
z
zygmuntos
...tylko czy ktoś bierze pod uwagę nasze komentarze ?
z
zygmuntos
koncepcja drogi kolejowej olkusz - kraków przez bukowno i szczakowę ? A może olkusz-lublin-kraków (bo tory juz są).Może już czas pomyślec rozsądnie ?Ktoś napisał ,,nowe tory przez wolę kalinowską"...i to jest jakiś perspektywiczny pomysł , cóż że b. drogi ale z perspektywą (turystycznie ze śląska i krakowa do skałek ojcowskich) tudzież do pracy ,szkoły w krakowie .Przez szczakową ?Przecież jest tylko trzeba się przesiadać.Więcej wydajemy na odprawy ministrów i innych prominentów ! Hej Wy myślcie nieraz - myślenie nie boli i jest bezpłatne !
k
kibic
Sprzyjający nam urzędnicy w rządzie to pis!!?? a jakie ty "telewizje" oglądasz że takie szaleństwa wypisujesz? Zobaczysz że żadnej kasy na to nie będzie bo będą inne coraz większe potrzeby rozdawnictwa pieniędzy. I oczywiście gdzieś tam w tle są kolejne mrzonki władzy o centralnym porcie lotniczym, centralnym dworcu czy centralnym porcie morskim itd.itp. Jak z 10% z tych planów zacznie być realizowane w następnych dwóch latach, to będzie dobrze...
A
AciD
Pisiory już wywojowały z Unią tyle że w następnym budżecie unijnym nie będzie pieniędzy na takie inwestycje w Polsce, a sami raczej takiej inwestycji nie zrealizują. Lepiej żeby do 2020 zakończyli modernizację E30 to chociaż jedno normalne połączenie ze Śląskiem będzie.
H
Hela
4 obwodnice nic nie dadzą, bo ludziom z Olkusza i oklic chodzi o WJAZD do Krakowa, a nie ominięcie...
H
Hela
Oba warianty są potrzebne: przez Jaworzno Szcz. doraźnie, a bezpośrednio Olkusz - Zabierzów docelowo.
W
Wojciech
Wreszcie! Zróbcie to po prostu!
G
Gość
Jeśli byłaby to trasa z dobrym profilem z możliwością jechania 250km/h i podłączona do CMK w Zawierciu to jestem za. Robienie zwykłej linii nie ma sensu bez podpięcia jej w szerszy system. Dopiero zrobienie linii na 200+ dałoby możliwość szybszego przejazdu WAW- KRK, WAW-KTW oraz wydajna alternatywa dla A4 czyli KRK-KTW.
I
I gadamy
Jak zawsze. Ktoś przytuli kasę za studium,a nic nie wybudują.
Dużo gadania, mało działania
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska