Na Wiśle powstanie nowy most między gminami Drwinia i Nowe Brzesko
Na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich trwa opracowywanie koncepcji przebiegu nowej przeprawy, która zastąpi tę istniejącą w Ispinie. Most między Ispiną a Nowym Brzeskiem ma ograniczony tonaż (do 3,5 t), a do tego jest wąski, co wymusza ruch wahadłowy. Jest też mocno zniszczony. W wakacje 2020 roku został zamknięty, aby można go było wyremontować, ale specjaliści z zarządu dróg nie mają złudzeń, że kwestią czasu jest jego całkowita niezdatność dla ruchu samochodowego.
Opracowywaniem wariantów oraz pozyskaniem decyzji środowiskowej zajmuje się spółka Promost-Wisła. Do tej pory wypracowano trzy możliwe warianty przebiegu nowego mostu, ale żaden z nich nie pokrywa się z dotychczasowym. Dwa z nich po stronie powiatu bocheńskiego miałyby mieć swój początek w miejscowości Ispina (tzw. wariant nękanowicki i hebdowski - od nazw miejscowości po stronie gminy Nowe Brzesko). Trzeci wariant mógłby połączyć Świniary z Sierosławicami. To w tym miejscu w wakacje 2020 roku wojsko zbudowało tymczasowy most pontonowy na czas remontu przeprawy w Ispinie.
Z naszych informacji wynika, że wariant hebdowski jest zagrożony ze względu na stanowisko konserwatora zabytków. W Hebdowie znajduje się bowiem dawna siedziba klasztoru norbertanów, w której dziś znajduje się dom rekolekcyjny, hotel i restauracja.
Koszt realizacji wariantu hebdowskiego i sierosławickiego waha się ok. 90-95 mln zł, najdrożej szacowany jest obecnie wariant nękanowicki (115-120 mln zł), a to ze względu na znaczne oddalenie koryta Wisły od drogi wojewódzkiej nr 964.
Rządowe dofinansowanie na rozpoczęcie prac przy nowym moście na Wiśle
W poniedziałek (8.03.2021) w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie miało miejsce podpisanie umowy o dofinansowanie pierwszego etap inwestycji. Pieniądze (w sumie 1,6 mln zł) będą pochodziły z budżetu państwa w ramach Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów.
Zadanie będzie realizowane w dwóch etapach. Na przygotowanie dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych przyznano 64,9 tys. zł, a na opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowe - 1,5 mln zł. Oznacza to w sumie rządowe wsparcie w wysokości 1,6 mln złotych.
Oprócz budowy mostu na Wiśle po nowym śladzie wraz z dojazdami i nowym przebiegiem DW 775 klasy G, inwestycja przewiduje:
- budowę skrzyżowań z istniejącą drogą krajową DK 79, drogą wojewódzką DW 964 oraz pozostałych połączeń istniejącego układu drogowego,
- budowę obiektów inżynierskich,
- budowę układu komunikacyjnego dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowań oraz w dowiązaniu do istniejących ciągów (realizacja chodników w miejscu skrzyżowań i na terenie zabudowy),
- budowę układu dróg dojazdowych,
- budowę systemu odwodnienia obiektu i drogi DW 775,
- budowę oświetlenia ulicznego.
Przeprawa mostowa zostanie zaprojektowana na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym przewidzianą w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
W regionie tarnowskim ma powstać 900 mieszkań dla młodych, s...
Co ze starym mostem na Wiśle między Ispiną a Nowym Brzeskiem?
Wicemarszałek Łukasz Smółka podkreśla, że most między Ispiną a Nowym Brzeskiem lata świetności ma już za sobą. - Był wielokrotnie remontowany, ale jest mocno wyeksploatowany. By ułatwić transport w regionie, został wybudowany most pontonowy, który był rozwiązaniem tymczasowym. Nowa przeprawa mostowa znacząco poprawi komunikację, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności obszaru i jego dalszy rozwój - podkreśla Łukasz Smółka.
Zdaniem wójta gminy Drwinia, stary most powinien pozostać, aby nadal służył mieszkańcom gminy Drwinia. Osoby mieszkające w Ispinie są związane z Nowym Brzeskiem poprzez pracę czy naukę w szkole. Rozbiórka starego mostu spowodowałaby znaczną komplikację ich życia.
- Postuluję, aby dotychczasowa przeprawę Ispiną a Nowym Brzeskiem zachować dla ruchu lokalnego w kategorii drogi gminnej, aby jak najmniej miało to wpływ na obecne stosunki między Ispiną a Nowym Brzeskiem - mówi Jan Pająk, wójt gminy Drwinia.
Nowa przeprawa z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Na terenie powiatu proszowickiego funkcjonuje kilka tysięcy gospodarstw rolnych, tworzących tzw. „proszowicką spiżarnię”. Produkty rolne z tego terenu trafiają m.in. do mieszkańców powiatu bocheńskiego.
- Bochnia w zimowej szacie [ZDJĘCIA]
- Duża część płyty Rynku w Bochni udostępniona po przebudowie [ZDJĘCIA]
- Brzesko najpiękniej oświetlone w Małopolsce - ocenili internauci
- Najpopularniejsze imiona w 2020 roku w Bochni
- Sebastian Majewski na piechotę chce pokonać 100 tys. km. Zajmie mu to 11 lat!
- TOP 20 najpopularniejszych nazwisk w Bochni!
Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ
Bądź na bieżąco i obserwuj
