Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie nowy most na Wiśle między gminami Drwinia i Nowe Brzesko. Trwa opracowywanie jego przebiegu

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Most pontonowy na Wiśle między Świniarami a Sierosławicami, przeprawa służyła kierowcom od 21 lipca do 26 sierpnia 2020
Most pontonowy na Wiśle między Świniarami a Sierosławicami, przeprawa służyła kierowcom od 21 lipca do 26 sierpnia 2020 arch. Krzysztof Szwiec
Trwają przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej dla nowego mostu na Wiśle w Małopolsce. Połączy on gminy Drwinia w powiecie bocheńskim oraz Nowe Brzesko w powiecie proszowickim. Nowa przeprawa przejmie ruch tranzytowy z mostu między Ispiną a Nowym Brzeskiem, który jest w coraz gorszym stanie technicznym. Postanie jednak w nowym miejscu, na razie rozpatrywane są trzy warianty.

Na Wiśle powstanie nowy most między gminami Drwinia i Nowe Brzesko

Na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich trwa opracowywanie koncepcji przebiegu nowej przeprawy, która zastąpi tę istniejącą w Ispinie. Most między Ispiną a Nowym Brzeskiem ma ograniczony tonaż (do 3,5 t), a do tego jest wąski, co wymusza ruch wahadłowy. Jest też mocno zniszczony. W wakacje 2020 roku został zamknięty, aby można go było wyremontować, ale specjaliści z zarządu dróg nie mają złudzeń, że kwestią czasu jest jego całkowita niezdatność dla ruchu samochodowego.

Opracowywaniem wariantów oraz pozyskaniem decyzji środowiskowej zajmuje się spółka Promost-Wisła. Do tej pory wypracowano trzy możliwe warianty przebiegu nowego mostu, ale żaden z nich nie pokrywa się z dotychczasowym. Dwa z nich po stronie powiatu bocheńskiego miałyby mieć swój początek w miejscowości Ispina (tzw. wariant nękanowicki i hebdowski - od nazw miejscowości po stronie gminy Nowe Brzesko). Trzeci wariant mógłby połączyć Świniary z Sierosławicami. To w tym miejscu w wakacje 2020 roku wojsko zbudowało tymczasowy most pontonowy na czas remontu przeprawy w Ispinie.

Z naszych informacji wynika, że wariant hebdowski jest zagrożony ze względu na stanowisko konserwatora zabytków. W Hebdowie znajduje się bowiem dawna siedziba klasztoru norbertanów, w której dziś znajduje się dom rekolekcyjny, hotel i restauracja.

Koszt realizacji wariantu hebdowskiego i sierosławickiego waha się ok. 90-95 mln zł, najdrożej szacowany jest obecnie wariant nękanowicki (115-120 mln zł), a to ze względu na znaczne oddalenie koryta Wisły od drogi wojewódzkiej nr 964.

Rządowe dofinansowanie na rozpoczęcie prac przy nowym moście na Wiśle

W poniedziałek (8.03.2021) w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie miało miejsce podpisanie umowy o dofinansowanie pierwszego etap inwestycji. Pieniądze (w sumie 1,6 mln zł) będą pochodziły z budżetu państwa w ramach Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów.

Zadanie będzie realizowane w dwóch etapach. Na przygotowanie dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych przyznano 64,9 tys. zł, a na opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowe - 1,5 mln zł. Oznacza to w sumie rządowe wsparcie w wysokości 1,6 mln złotych.

Oprócz budowy mostu na Wiśle po nowym śladzie wraz z dojazdami i nowym przebiegiem DW 775 klasy G, inwestycja przewiduje:

  • budowę skrzyżowań z istniejącą drogą krajową DK 79, drogą wojewódzką DW 964 oraz pozostałych połączeń istniejącego układu drogowego,
  • budowę obiektów inżynierskich,
  • budowę układu komunikacyjnego dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowań oraz w dowiązaniu do istniejących ciągów (realizacja chodników w miejscu skrzyżowań i na terenie zabudowy),
  • budowę układu dróg dojazdowych,
  • budowę systemu odwodnienia obiektu i drogi DW 775,
  • budowę oświetlenia ulicznego.

Przeprawa mostowa zostanie zaprojektowana na najwyższą klasę obciążenia taborem samochodowym przewidzianą w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Wizualizacja budynku wielorodzinnego w Lusławicach, obecnie trwają roboty ziemne przy jego budowie

W regionie tarnowskim ma powstać 900 mieszkań dla młodych, s...

Co ze starym mostem na Wiśle między Ispiną a Nowym Brzeskiem?

Wicemarszałek Łukasz Smółka podkreśla, że most między Ispiną a Nowym Brzeskiem lata świetności ma już za sobą. - Był wielokrotnie remontowany, ale jest mocno wyeksploatowany. By ułatwić transport w regionie, został wybudowany most pontonowy, który był rozwiązaniem tymczasowym. Nowa przeprawa mostowa znacząco poprawi komunikację, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności obszaru i jego dalszy rozwój - podkreśla Łukasz Smółka.

Zdaniem wójta gminy Drwinia, stary most powinien pozostać, aby nadal służył mieszkańcom gminy Drwinia. Osoby mieszkające w Ispinie są związane z Nowym Brzeskiem poprzez pracę czy naukę w szkole. Rozbiórka starego mostu spowodowałaby znaczną komplikację ich życia.

- Postuluję, aby dotychczasowa przeprawę Ispiną a Nowym Brzeskiem zachować dla ruchu lokalnego w kategorii drogi gminnej, aby jak najmniej miało to wpływ na obecne stosunki między Ispiną a Nowym Brzeskiem - mówi Jan Pająk, wójt gminy Drwinia.

Nowa przeprawa z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Na terenie powiatu proszowickiego funkcjonuje kilka tysięcy gospodarstw rolnych, tworzących tzw. „proszowicką spiżarnię”. Produkty rolne z tego terenu trafiają m.in. do mieszkańców powiatu bocheńskiego.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska