Prace przy budowie węzła Grębałów
Tuż obok wyburzanego wiaduktu nad nieistniejącym już fragmentem ul. Kocmyrzowskiej powstaje centralna część skomplikowanego węzła, czyli obiekt przypominający rondo, które łączy ekspresówkę z drogami lokalnymi. Dodatkowo jest tam też poprowadzona linia tramwajowa, będą też rozwiązania dla pieszych i rowerzystów. Węzeł ma być gotowy w czwartym kwartale 2025 roku.
Węzeł Grębałów to element budowy 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty. Dzieli się ona na dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 68 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice.
- Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe, Mistrzejowice i Grębałów - mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Inwestycja za miliardy
Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i niemal 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
