https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy S7 Miechów - Szczepanowice. Jest szansa na uzyskanie pozwolenia na budowę ostatniego odcinka na północ od Krakowa

Barbara Ciryt
Przygotowanie budowy ostatniego odcinka S7 po północnej stronie Krakowa
Przygotowanie budowy ostatniego odcinka S7 po północnej stronie Krakowa Fot. GDDKiA Oddział w Krakowie
Jest nadzieją na rozpoczęcie robót na ostatnim odcinku S7 po północnej stronie Krakowa w powiecie miechowskim. Dotyczy budowy drogi ekspresowej na odcinku Miechów - Szczepanowice, którego plany budowy były ostro oprotestowane przez mieszkańców. Teraz zgodnie z zapowiedziami 8 grudnia 2021 r. złożony został wniosek do wojewody małopolskiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu zezwolenia wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji zadania.

Wykonawca tego zadania został wyłoniony z początkiem tego roku. Koszt prac wyniesie ponad 162 mln 440 tys. zł.

W ramach inwestycji wybudowany zostanie ciąg główny drogi ekspresowej S7 o długości ok. 5,33 km. Przebudowane będą istniejące drogi kolidujące z drogą ekspresową, z uwzględnieniem zmian w ich przebiegu. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz przejazdy i wjazdy awaryjne na S7 - informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dla podróżnych i środowiska

Jak informuje inwestor GDDKiA w ramach budowy tego odcinka drogi powstanie pięć wiaduktów, w tym jeden z nich będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Zaplanowano system odwodnienia terenu, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne.

Do wykonania są także urządzenia ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Drogowcy mają w planach zadbanie o zieleń i ogrodzenie drogi ekspresowej. Przebudowane zostaną urządzenia i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej. Powstanie oświetlenie oraz zasilająca sieć energetyczna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.

Ten nowy odcinek drogi ekspresowej od strony północnej zostanie połączony z węzłem Miechów, który jest budowany w ramach odcinka Moczydło – Miechów. Natomiast od południa połączony będzie z węzłem Szczepanowice, wybudowanym już w ramach odcinka S7 Szczepanowice – Widoma.

Budowa trasy S7: Widoma - Kraków

Budowa trasy S7. Odcinek Widoma - Kraków zaczyna nabierać ks...

Termin realizacji i kalendarium

Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy. Do czasu na realizację robót nie będą wliczane okresy zimowe - od 15 grudnia do 15 marca. Pierwsze przygotowania dokumentów związane z budową ponad 5-kilometrowego odcinka Michów-Szczepanowice rozpoczęto ponad 4 lata temu.

  • 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac dokumentacyjnych: STEŚ wraz z elementami koncepcji programowej;
  • 17 sierpnia 2018 r. - złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU);
  • 12 listopada 2019 r. - uzyskanie DŚU ;
  • 16 grudnia 2019 r. - postanowienie RDOŚ o nadaniu decyzji DŚU rygoru natychmiastowej wykonalności;
  • 29 kwietnia 2020 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę;
  • 10 grudnia 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty;
  • 8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę z konsorcjum: FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner).

Cztery odcinki S7 na północ od Krakowa

Odcinek S7 Miechów - Szczepanowice jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • Moczydło - Miechów o długości 18,7 km
  • Miechów - Szczepanowice o długości. 5,3 km
  • Szczepanowice - Widoma o długości 13,1 km
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta) o długości 18,3 km

Budowa odcinka S7 Moczydło – Miechów trwa. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów. A 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Aktualnie trwają prace na 18 obiektach mostowych i są na różnym etapie zaawansowania. Na początku grudnia 2021 r zaawansowanie robót mostowych wynosiło 39,7 procent. Budowane są nasypy, powstają wykopy, kruszone są skały z wykopów. Zaawansowanie robót drogowych wynosi 40,2 procent.

Jedyna po tej stronie Krakowa wykonana część S7 to ponad 13-kilometrowy odcinek Szczepanowice - Widoma. Ta trasa - będąca jednocześnie obwodnicą Słomnik - została oddana do ruchu 4 października 2021 r.

Kłopoty były na odcinku S7 Widoma – Kraków. Wymieniano wykonawcą zadania.

Umowa na kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma – Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta) podpisana została w lipcu 2021 r. Odstąpiliśmy od umowy z poprzednim wykonawcą 4 grudnia 2020 r. w związku z brakiem należytego wykonywania robót i pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłoką w realizacji prac na odcinku S7 Widoma - Kraków - informuje Iwona Mikrut z GDDKiA.

Nowy wykonawca do tej pory na budowanej S7 przeprowadził rozpoznawcze badania geologiczne i geotechniczne, kontynuowano prace związane z uporządkowaniem terenu po wyburzaniu obiektów i wycince. Trwają prace ziemne: usuwanie gleby, wzmacnianie podłoża, wykonywanie i profilowanie platform roboczych. Wykonywania jest m.in. platforma pod pale przejścia dla zwierząt. Do połowy stycznia 2022 r. trwać będą jeszcze prace przy weryfikacji i aktualizacji istniejących projektów, uwzględniające zmiany w przepisach.

Istniejący węzeł Modlnica

Północna obwodnica Krakowa LISTOPAD 2021. Tak powstają tunel...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
obcy
Armadegon to jest i rano i po południu przy blokadach Racławickiej - oddano markety a nie ma lewoskrętów, ale kogo to obchodzi grunt to park i zielone autobusy zawalidrogi
D
Denel
Tylko 5 km autostrady bez węzłów, skomplikowanej infrastruktury i w łatwym terenie poza miastem będą budować 3 lata nie wliczając okresu zimy? Kto zgodził się na tak absurdalne warunki kontraktu?
Z
Zainteresowany
8 grudnia, 21:42, jak_zwykle_bez_hejtu:

To tylko 5 km drogi do wybudowania. Logicznym by chyba bylo nie budowac tego 3 lata i oddac w 2024 tylko wlaczyc "turbo" i oddac razem odcinkiem budowanym na polnoc od tego miechowskiego w 2023. Inaczej zapowiada sie drogowego armagedonu w Miechowie !!!

Armagedon to dopiero będzie na odcinku z Krakowa do Myślenic. Zamiast czasów przejazdu będziemy rejestrować czasu postoju na Zakopiance. Na ten 25km odcinek S7 GDDKiA do tej pory nie ma pomysłu na realizację.

j
jak_zwykle_bez_hejtu
To tylko 5 km drogi do wybudowania. Logicznym by chyba bylo nie budowac tego 3 lata i oddac w 2024 tylko wlaczyc "turbo" i oddac razem odcinkiem budowanym na polnoc od tego miechowskiego w 2023. Inaczej zapowiada sie drogowego armagedonu w Miechowie !!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska