W Balinie kierowcy samochodów często muszą stać na rogatkach, a w Luszowicach czekać na zielone światło, bo pod wąskim wiaduktem ruch odbywa się wahadłowo.
Utrudnienia te mają zniknąć, bo rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku z Trzebini do Jaworzna. W Balinie i Luszowicach wybudowane zostaną m.in. dwa nowe wiadukty. Prace już się rozpoczęły.
- W końcu coś z tym zrobią, bo kierowcy mają już dość stania tu w korku - mówi Marek Lesiak z Trzebini, który do pracy jeździ przez Luszowice. Szczególnie rano jest tu duży ruch i nieraz trzeba czekać na kilka zmian świateł. Wiadukt jest na tyle wąski, że są tu osobne światła dla pieszych. Gdy pod wiaduktem idzie człowiek, szerszy samochód już się nie mieści.
W Luszowicach wiadukt wybudowany zostanie ok. 60 metrów dalej w kierunku Jaworzna od starego. Będzie on wyższy i szerszy. Ma mieć dwa pasy jezdni. Także piesi będą mogli bezpiecznie pod nim przejść dzięki szerokiemu na 2 metry chodnikowi. Dobudowana do niego zostanie droga, która połączy go z ul. 21 Stycznia.
Miliardowa inwestycja kolejowa [WIZUALIZACJE]
- Nawet budową drogi zajmie się kolej, my nie będziemy musieli się dokładać do tej inwestycji - podkreśla Grzegorz Żuradzki, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie.
Gdy nowy wiadukt będzie gotowy, stary nie zostanie zabudowany, ponieważ jest zabytkowy. Wewnątrz zamontowana zostanie jednak ściana oporowa, która ma wzmocnić konstrukcję.
W Balinie wiadukt prowadzić będzie nad torami kilka metrów obok obecnego przejazdu z rogatkami. Będą tam także dwa pasy ruchu i 1,5-metrowe chodnik po obu stronach.
Zakończenie budowy wiaduktów planowane jest na pierwsze półrocze 2019 r. W obu przypadkach prace nie spowodują utrudnień dla kierowców i pieszych, bo dotychczasowe przejazdy będą dostępne.
Na całym odcinku wyremontowane zostaną tory i sieć trakcyjna. W Jaworznie także wybudowane będą dwa wiadukty.
- Inwestycja umożliwi podniesienie prędkości do 160 km/h i skrócenie czasu podróży. Będzie szybsza i lepsza podróż na trasie Katowice - Kraków - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Szacowana wartość modernizacji całej trasy E30 z Krakowa do Katowic to 2 mld zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 r. Prace na odcinku do Krakowa trwają.
PLK zrealizują również inwestycje na linii 93 z Trzebini do Zebrzydowic. W marcu br. ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na odcinku Trzebinia - Oświęcim. Tam oprócz torów, peronów i urządzeń wyremontowanych zostanie 21 wiaduktów w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu. Szacowany koszt inwestycji na tym odcinku to blisko 324 mln. Prace mają rozpocząć się w 2019 r. i potrwać dwa lata.
- Inwestycja usprawni i polepszy podróże oraz transport towarów na kolejowej trasie z Małopolski na Śląsk - podkreśla Dorota Szalacha.
