Kształcenie dla gospodarki to w Małopolsce jeden z priorytetów, bardzo ważne jest bowiem dziś posiadanie różnorodnych kompetencji i umiejętności opartych na solidnej wiedzy. Najlepiej zdobywać je na każdym poziomie nauczania, dlatego też szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (także zawodowe oraz placówki oświatowe prowadzące kształcenie ogólne) mogą się ubiegać o unijne pieniądze na ten cel. Dzięki nim wprowadza się nowoczesne narzędzia w nauczaniu przedmiotów ścisłych, zwłaszcza matematyki, informatyki, przyrody. Na lekcjach można eksperymentować, a to pobudza wyobraźnię, kształtuje kreatywność, wpływa na pracę w zespole, w ostateczności zaś coraz wyższy jest poziom wiedzy i kompetencji zarówno uczniów, jak i nauczycieli. To dzięki nauczycielom stosującym na zajęciach nowatorskie metody przekazywania wiedzy uczniowie po zakończeniu nauki coraz lepiej mogą sobie radzić na rynku pracy. Natomiast jeszcze w szkole mogą liczyć też na pomoc stypendialną.
Na przedsięwzięcia zapewniające młodzieży zdobycie kluczowych na rynku pracy kompetencji małopolskie szkoły wszystkich szczebli uzyskają pieniądze z UE. Do 30 września można składać wnioski o dofinansowanie –_do wzięcia są w sumie ponad 53_mln zł.
A do 19 września można składać wnioski o dofinansowanie kształcenia zawodowego uczniów, poszerzanie oferty programowej zwłaszcza dla dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na tworzenie i rozwój centrów kompetencji zawodowych. Na dofinansowanie tych przedsięwzięć przeznaczono ponad 116 mln zł.
Rozmowa z ekspertem
GRZEGORZ LIPIEC, CZŁONEK ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO:
Jestem nauczycielką, mam dobre pomysły na unowocześnienie lekcji, ale nie wiem, jak zdobyć na to pieniądze?
Szczegółowe informacje są dostępne w internecie, można też przyjść, napisać lub zadzwonić do Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich znajdujących się w 5 miastach województwa. W programie regionalnym Małopolski są pieniądze na projekty rozwijające u uczniów kompetencje niezbędne na rynku pracy. O dofinansowanie mogą się starać organy prowadzące szkoły w Małopolsce, ale wsparcie otrzymają placówki osiągające najsłabsze wyniki edukacyjne w regionie. W przypadku szkół podstawowych dotyczy to tylko tych, których uczniowie w roku szkolnym 2014/2015 uzyskali ze sprawdzianu matematycznego po 6. klasie wyniki poniżej średniej wojewódzkiej – 64,3 proc.
Pierwszy raz występuję o środki unijne, jeśli źle wypełnię wniosek, to już nie mogę startować w konkursie?
Źle wypełniony wniosek można wycofać, poprawić i wysłać jeszcze raz w tym samym lub w następnym konkursie. Wnioski składa się elektronicznie, więc system przed zatwierdzeniem do wysłania sprawdza, czy wszystkie pola poprawnie wypełniono. Jeśli wnioskodawca wysłał błędny dokument, może go wycofać i ponownie wysłać poprawiony w ramach trwającego naboru.
Moja szkoła może nie mieć stuprocentowego wkładu własnego, czy mimo to można się starać o środki z UE?
W projektach unijnych konieczne jest wniesienie wkładu własnego w formie pieniężnej lub niepieniężnej – o formie decyduje wnioskodawca. W omawianych konkursach jest to co najmniej 5 proc. wydatków kwalifikowalnych.
Więcej o wsparciu rozwoju edukacji i różnych form kształcenia:
www.rpo.malopolska.pl
Więcej o funduszach:
**
**
Główny Punkt Informacyjny: Kraków– tel.: 12 616 0 616,
e-mail: [email protected]
Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej