Chrzanów. Podczas przebudowy węzła byczyńskiego trzeba będzie wysiedlić ludzi?

Magdalena BalickaZaktualizowano 
Z Pawłem Kocotem, członkiem zarządu oraz dyr. technicznym w Stalexport Autostrada Małopolska S.A. o planach przebudowy węzła byczyńskiego w Chrzanowie.

Ludzie z os. Kąty w Chrzanowie boją się modernizacji węzła Byczyna na granicy Chrzanowa i Jaworzna. Podobno jedna z koncepcji przebudowy oznacza budowę ronda w okolicach os. Kąty. Będą tam przygotowane miejsca do ew. poboru opłat? Druga zakłada budowę ronda w Byczynie, poza gminą Chrzanów, jednak podobno ta pierwsza jest preferowana przez Stalexport? W pobliżu stoją domy. Czy będziecie chcieli je odkupić, wywłaszczyć?
Planując przebudowę węzła Byczyna, która spowoduje, że w przyszłości będzie można korzystać z niego we wszystkich relacjach, opracowaliśmy dwie koncepcje przyszłego kształtu tego węzła. Obecnie oczekujemy na ich zaopiniowanie przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Katowicach, który zapewne będzie ją także konsultował ze swoim odpowiednikiem w Krakowie, jako że węzeł Byczyna leży na granicy województw. Z perspektywy zarządcy drogi są to równoważne propozycje i oczekujemy na wskazanie przez RDOŚ jednego z wariantów. Wiemy natomiast, że wersja z rondem w pobliżu szybu Grzegorz w Byczynie praktycznie nie ma szans na akceptację ze względu na występowanie na tym terenie chronionych gatunków roślin i owadów. Nie jest to więc nasza preferencja, tylko raczej kwestia realistycznej oceny sytuacji. Drugi wariant - z rondem w okolicach os. Kąty po południowej stronie A4 - będzie niósł konieczność zajęcia przez GDDKiA nieruchomości prywatnych i wysiedlenia mieszkańców kilku domów.

Zastanawiamy się, czy istnieje trzeci wariant, który pozwoliły uwzględnić wszystkie interesy. Jeśli udałoby się opracować taką koncepcję, wiązałoby się to z koniecznością złożenia dodatkowego wniosku do RDOŚ. Niezależnie od docelowego kształtu tego węzła, po przebudowie będzie on posiadał stacje poboru opłat. W przyszłości pozwolą one pobierać opłaty za przejazd od zjeżdżających na tym węźle od strony Krakowa i od wjeżdżających na A4 w stronę stolicy Małopolski. Opłaty będą oczywiście niższe niż na Placach Poboru Opłat. W pozostałych relacjach przewidziane jest korzystanie z tego węzła bez konieczności płacenia za przejazd.

Podobno ma zniknąć wjazd na A4 z drogi krajowej 79 na węźle Byczyna?
Żaden z wjazdów nie zostanie zlikwidowany, ale wjazd na autostradę z drogi 79 zostanie zmodyfikowany. Rozbudowujemy ten węzeł głównie po to, żeby zwiększyć jego możliwości połączenia z autostradą wobec dostępnych dzisiaj. Po rozbudowie będzie można zarówno wjechać na A4, jak i zjechać z autostrady z dowolnego kierunku.

Jeśli faktycznie kiedyś tzw. bramki zaczną funkcjonować, czy mieszkańcy Chrzanowa, wjeżdżając na A4 w kierunku Trzebini, będą musieli płacić? I co z bramkami w Rudnie?
Węzeł w Chrzanowie jest w pełni funkcjonalny i nie wymaga przebudowy. Nie będziemy też na nim pobierać opłat. Nie planujemy tego również na razie w Rudnie. Gdyby w przyszłości okazało się to konieczne, opłaty na węźle Rudno byłyby pobierane na zjeździe w stronę Krakowa i na wjeździe w kierunku Katowic.

Kiedy ruszy przebudowa węzła Byczyna?
Zależy nam na jak najszybszym przystąpieniu do budowy, ale najpierw musimy pokonać wszystkie etapy administracyjne. Jak powiedziałem czekamy na decyzję środowiskową, po jej uzyskaniu powstanie projekt jako podstawa do uzyskania licznych uzgodnień i pozwolenia wodnoprawnego. Na końcu wojewoda wyda zgodę na realizację inwestycji drogowej, która pozwoli nam rozpocząć prace. Może to potrwać jeszcze nawet kilka lat.

Co z węzłem balińskim i tym Chrzanów - Trzebinia. Czy Stalexport planuje któryś zlikwidować, nawet jeżeli chodzi o odległą przyszłość?
Węzeł Chrzanów jest jednym z kluczowych połączeń A4 z siecią dróg niższych kategorii i będzie funkcjonował w dzisiejszym kształcie, oferując możliwość wjechania i zjechania z A4 w dowolnej relacji. Nie planujemy też obecnie żadnych zmian w sposobie korzystania z Węzła Balin.

Rozmawiała Magdalena Balicka

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
N
Nowy

Czy juz buduja ten węzeł?
Bo na zdjęciu widac, że asfalt juz położony.
A gdzie to w końcu jest?

P
POlska

czemu nie zrobić bramek co 1 km ??

zero wypadków, zero przekraczania prędkości - a koledzy ze Stalxportu odprowadzą 50% dla PSL i PO

J
Ja

Ten pan na zdjęciu jest piekny!
Czy to jakiś gwiazdor?

Z
ZXC

A po co tu zdjęcie pana Kocota??
Może by należało zamieścić mapkę tego węzła - czy to takie trudne

A
ABC

W dzisiejszym Dzienniku Polskim jest ten sam artykuł z nagłówkiem:
"Nie trzeba bać się modernizacji węzła drogowego w Byczynie"

Pytania:
1. Czy mieszkańcy zagrożeni wysiedleniem powinni się bac modernizacji czy nie? Bo widać, żę informacje pasowe są całkowicie sprzeczne?
2. Jak to jest, że korespondent sprzedaje prasie ten sam artykuł dwukrotnie - dla zmylenia publiki tylko tytuły są inne. W dodatku wzajemnie sprzeczne. Czy redakcje obu gazet mają choć trochę szacunku do czytelników?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3