https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka. W czwartek drogowcy otworzą kolejny węzeł. Na nowym odcinku na razie bez pomiaru prędkości

Łukasz Bobek
Węzeł Klikuszowa w ciągu nowej zakopianki
Węzeł Klikuszowa w ciągu nowej zakopianki GDDKiA
W czwartek 31 października otwarty zostanie ostatni z nowo wybudowanych węzłów na nowej zakopiance Rdzawka – Nowy Targ. Chodzi o węzeł Klikuszowa. Nadal jednak pozostanie ograniczenie do 70 km/h na tym odcinku drogi. Powodem są wciąż niedokończone prace przy ogrodzeniu nowej drogi.

Budowa nowej zakopianki dobiega końca. Choć nowy odcinek drogi z Rdzawki do Nowego Targu został oddany do użytku dla kierowców w ostatni dzień sierpnia, nadal trwały tam prace drogowe – głównie na poboczach drogi, a także przy węźle drogowym Klikuszowa. Zgodnie z zapowiedziami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, cały projekt miał się zakończyć w październiku. I prawie tak się stanie.

- W czwartek 31 października otwieramy węzeł Klikuszowa na nowej zakopiance, udostępnionej kierowcom pod koniec wakacji. Otwieramy też przejazd starą zakopianką z Nowego Targu do Klikuszowej – zapowiada Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Na starej zakopiance dotychczasowy przebieg drogi został zmieniony, przesunięto ją nieco na zachód, obniżono jej przebieg o ok. 2 m i wybudowano rondo łączące starą i nową trasę.

Wybudowany odcinek to ponad 16 km drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) poprowadzony w nowym śladzie. Na trasie powstało 27 obiektów, z czego 12 ma ponad 100 m długości. Najdłuższe estakady zlokalizowane są w Lasku (687 m) i przed węzłem Nowy Targ Zachód (527 m). W ramach inwestycji powstały cztery węzły – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki niej cała droga między stolicami Małopolski i Podhala jest dwujezdniowa i dwupasmowa.

Mimo że nastąpi otwarcie brakującego węzła, na nowej zakopiance między Nowym Targiem a Rdzawką nadal zostanie utrzymane ograniczenie prędkości do 70 km/h. Podyktowane to jest nadal trwającymi pracami przy budowie ogrodzenia nowej drogi – tak by nie wchodziły na jezdnię dzikie zwierzęta. Do zakończenia pozostał ok. 1 km drogi. Gdy prace przy ogrodzeniu się zakończą, wówczas zwiększona zostanie dopuszczalna prędkość do 100 km/h.

Jak informuje Wojciech Król, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, na razie ITD nie ma planów, by objąć nowy odcinek kontrolą prędkości – w postaci fotoradarów, czy systemem odcinkowego pomiaru prędkości jaki zastosowany jest np. w tunelu pod Luboniem Małym w ciągu zakopianki.
 
O ile teraz pokonanie trasy z Krakowa do Nowego Targu nie stanowi już problemów – całą trasę pokonujemy po drodze dwujezdniowej – o tyle dalej jest po staremu. Czyli nadal korki i zatory. Dotyczy to całego niemal odcinka od Nowego Targu do Zakopanego, przy czym najczęściej korkuje się przy rondach na granicy Nowego Targu i Szaflar, na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną w Szaflarach, na rondzie w Poroninie, a także na Misiagach w Poroninie – gdzie znajduje się przejazd kolejowy.

Na odcinku Nowy Targ – Zakopane GDDKiA nie planuje już budowy nowej drogi. Chce za to zmodernizować drogę w starym śladzie, tak by upłynnić poruszanie się samochodów. Modernizacja ma polegać na przebudowie skrzyżowań i zjazdów z drogami podporządkowanymi, budowie lewo i prawoskrętów. GDDKiA podzieliła tą drogę na dwa odcinki inwestycyjne – Nowy Targ i Szaflary, a także Szaflary – Zakopane.

- Dla odcinka Nowy Targ – Szaflary przygotowujemy wstępne propozycje projektowe, na początku przyszłego roku planujemy spotkania z mieszkańcami i przedstawienie wstępnych propozycji. Z kolei dla odcinka Szaflary - Zakopane przygotowujemy szczegółowe projekty i wniosek o wydanie decyzji środowiskowej – informuje Kacper Michna.

GDDKiA szacuje, że przygotowanie dokumentacji przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych, które powinny zakończyć się do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska