https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chrzanów. W Fabloku zaczyna się kolejowa rewolucja? Oto lokomotywa SM42 z napędem wodorowym [ZDJĘCIA]

Sławomir Bromboszcz
Lokomotywa SM42-6Dn z napędem wodorowym
Lokomotywa SM42-6Dn z napędem wodorowym PESA
Nowoczesna lokomotywa zbudowana na bazie legendarnej SM42, czyli konstrukcji produkowanej w zakładach Fabloku w Chrzanowie, jeździ z napędem... wodorowym. To efekt współpracy PKN Orlen i Pesy Bydgoszcz, której celem jest rozwijanie technologii wodorowej w komunikacji zeroemisyjnej.

Chrzanów. Produkowana w Fabloku SM42 w wodorowej odsłonie. Dzieło Orlenu i Pesy początkiem kolejowej rewolucji?

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce "Fablok" w Chrzanowie w dużej mierze przyczyniła się do stworzenia powojennej historii polskiej kolei. Produkowane tam konstrukcje wciąż budzą podziw i darzone są ogromnym sentymentem nie tylko przez kolejarzy, ale też miłośników kolejnictwa. W 2019 roku na tory "wróciła" Luxtorpeda. Internauci zdecydowali, że tak właśnie ma się nazywać nowy pociąg pośpieszny Kolei Małopolskich pod Tatry. Z Krakowa do Zakopanego można dojechać nim w 3 godziny i 12 minut. To jednak wynik daleki od rekordu ustanowionego w 1936 roku. Wówczas prawdziwa Luxtorpeda pokonała tę trasę w ciągu zaledwie 2 godzin i 18 minut.

Inną, już kultową konstrukcją produkowaną w zakładach w Chrzanowie jest lokomotywa SM42. W latach 1963-1992 z chrzanowskiej fabryki wyjechały na tory 1822 sztuki tych pojazdów, dzięki czemu stała się ona najpopularniejszą serią lokomotyw spalinowych w Polsce. W dalszym ciągu wiele z nich znajduje się w użytku. Konstrukcja SM42 teraz doczekała się drugiego życia, a to za sprawą współpracy ​PKN Orlenu i Pesy Bydgoszcz. W ub. tygodniu zaprezentowana została pierwsza w Polsce i druga na świecie lokomotywa wodorowa zbudowana właśnie na bazie legendarnej SM42. Dotąd taki pojazd wyprodukowali tylko Chińczycy.

Nowa lokomotywa SM42-6Dn zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Napęd zapewnia jej silnik o mocy 4x180kW. Pozwala to na rozwinięcie maksymalnej prędkości 90 km/h. Konstrukcję cechuje także cichsza praca. W najbliższej przyszłości ma być ona wykorzystywana na terenie płockiej rafinerii Orlenu. Według zapowiedzi pierwszy pasażerski pojazd napędzany wodorem wyprodukowany w bydgoskiej fabryce ma wyjechać na szerokie tory na przełomie 2025-26 roku.

Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN ORLEN bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe - zapewnia Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Już w listopadzie br. rozpocznie się produkcja wodoru w trzebińskiej rafinerii Orlenu. 75 proc. jego produkcji zostanie wykorzystane do wytwarzania glikolu. Pozostałe 25 proc. (4 mln Nm3) od razu znajdzie zastosowanie jako paliwo w transporcie miejskim. W ramach tej inwestycji jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku pierwszy w Polsce tzw. Hub wodorowy służący do tankowania. PKN Orlen podpisał już 14 listów intencyjnych w na rzecz rozwoju transportu bezemisyjnego w Polsce m.in. z Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

FLESZ - Nowe narzędzie do walki z wirusami!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kosiu Kosowski
Najpierw to trzeba poczekać, żeby PKP ziściło Swoje plany, od czasów, euro 2012,potem można mówić, o czymkolwiek, jest sens, opracować patent, ale jest kolejne wytyczne, wszystko musi, działać jak trzeba.

Kolej światłowodowa, przy starych trakcjach, zabiera dużo czasu,myśląc logicznie, fizycznie trzeba by, pomyśleć, raz nad, ulepszeniem, jakości przepływu, dwa wprowadzać, dopiero kolejki, na trakcje, żeby to miało szyny i pociąg :)

Koleje Państwowe, Mają przetargi, niestety, przy obecnych, tutaj nic nie działających, ludzikach, którzy w kwestii, realizmu, lub twórczości współczesności,myślących o obywatelach, kolejny plan zejdzie na bruk.

Gdyż brak, w tym kreatywności...
G
Gość
czytalem, ze na 1 kg wodor potrzebny ~10 kg woda. dla 100 t wodor potrzebny 1000 t woda (basen 25 * 12,5 * 2m3 ma tylko 625 t wode)
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska