„Cicha godzina” to czas ograniczenia bodźców wzrokowych i słuchowych, których nadmierne natężenie może być uciążliwe. Nowe rozwiązanie zostało wprowadzone, by ułatwić załatwianie formalności związanych ze zdrowiem wszystkim tym, którzy odczuwają więcej i szczególnie potrzebują spokoju m.in. osobom ze spektrum autyzmu.
W każdy wtorek od 14.00 do 15.00 w sali obsługi klientów Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (Kraków, ul. Wadowicka 8W) panują specjalne warunki. Światła są wygaszone lub przyciemnione, a telefony i komunikaty głosowe wyciszone. Rozmowy są prowadzone – zarówno przez pracowników, jak i klientów – w sposób cichy i niezakłócający spokoju.
Osoby ze szczególnymi potrzebami oraz ich opiekunowie mogą także skorzystać z wydłużonego, 30-minutowego czasu obsługi, w odizolowanym, wyciszonym pomieszczeniu.
„Ciche” spotkanie z pracownikiem małopolskiego NFZ można umówić za pośrednictwem strony internetowej rejestracja.nfz-krakow.pl lub dzwoniąc na bezpłatną, całodobową Telefoniczną Informację Pacjenta – 800 190 590.
EKUZ i profil zaufany - także można załatwić przy ul. Wadowickiej 8W
Sala obsługi klientów małopolskiego NFZ to miejsce, gdzie mieszkańcy regionu mogą załatwić wszystkie najważniejsze formalności związane z ubezpieczeniem zdrowotnym. Przy 19 stanowiskach obsługi, przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, pracownicy udzielają informacji m.in. o zasadach działania systemu ochrony zdrowia, wyjazdach do sanatoriów czy wyrobach medycznych.
Przy Wadowickiej 8W można wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, podpisać umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne czy potwierdzić profil zaufany i dowiedzieć się, jak skorzystać z Internetowego Konta Pacjenta – narzędzia gromadzącego najważniejsze informacje o naszym zdrowiu.
Wizyta w sali obsługi klientów to również okazja, by wykonać podstawowe pomiary medyczne. Na stanowisku ds. profilaktyki i promocji zdrowia działa specjalny samoobsługowy kiosk profilaktyczny, który umożliwia zmierzenie poziomu ciśnienia tętniczego krwi, wzrostu, wagi, określenie indeksu masy ciała, czyli BMI oraz analizę składu ciała. Kiosk zapewnia prywatność i bezpieczeństwo wszystkim osobom, które zdecydują się z niego korzystać.
Wyniki pomiarów, wydrukowane bezpośrednio w kiosku, można omówić z doradcą na stanowisku ds. profilaktyki i promocji zdrowia. Przedstawi on zakres norm dla każdego mierzonego elementu. Co ważne, doradca nie interpretuje wyników. Udzieli natomiast dokładnych informacji o prowadzonych przez NFZ programach profilaktycznych, podpowie, jak skorzystać z „Profilaktyki 40 Plus”, zarejestrować się na szczepienie przeciwko COVID-19 czy ułożyć zdrowy jadłospis z pomocą portalu diety.nfz.gov.pl. Stanowisko i kiosk są czynne w godz. 9.00-12.30 i 13.00-15.30 od poniedziałku do piątku.
Porozmawiaj z e-doradcą
Obecnie sala obsługi klientów działa w pełnym zakresie. Ci, którzy potrzebne informacje wolą uzyskać bez osobistej wizyty, niezmiennie mogą jednak umówić wideoorozmowę z pracownikiem małopolskiego NFZ. Z e-doradcą porozmawiasz m.in. o prawie do świadczeń, zasadach ubezpieczenia zdrowotnego, refundacji wyrobów medycznych, dostępnych terminach leczenia czy profilaktyce. Usługa jest dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00. Spotkanie umówisz za pośrednictwem e-doradca.nfz.gov.pl.
