Spis treści
Państwowa Inspekcja Pracy to instytucja powołana do kontrolowania zakładów pracy, a także sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów z zakresu BHP, prawa pracy oraz legalności zatrudnienia. Inspektorzy PIP sprawdzają, czy pracodawcy wywiązują się ze wszystkich obowiązków (np. wynagrodzenie, urlopy, ochrona praw kobiet), a także analizują przyczyny wypadków w pracy.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości PIP może nałożyć mandat, skierować sprawę do sądu, a nawet nakazać wstrzymania działalności zakładu pracy. Co istotne, inspekcja zajmuje się nie tylko kontrolą, ale także udzielaniem bezpłatnych porad telefonicznych lub osobistych w zakresie prawa pracy.
Kiedy złożyć skargę do PIP?
Skargę do Państwowej Inspekcji Pracy można złożyć w przypadku stwierdzenia naruszeń praw pracowniczych. Składane przez pracowników pisma najczęściej dotyczą następujących kwestii:
- wstrzymywanie lub opóźnianie wypłaty pensji,
- bezpodstawne zwolnienie pracownika,
- zmniejszenie wynagrodzenia uargumentowane np. bezpodstawnie nałożoną karą,
- przekraczanie wyznaczonych norm czasu pracy np. przez 12 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu
- bezpodstawne zwolnienie pracownika,
- nieprzestrzeganie zasad BHP np. brak odzieży ochronnej, próba ukrywania wypadków przy pracy,
- brak odpowiedniej umowy np. osoba zatrudniona pracuje, jak pracownik etatowy, jednak ma umowę o dzieło,
- łamanie praw kobiet np. skierowanie ciężarnej pracownicy do pracy w godzinach nadliczbowych,
- dyskryminowanie pracownika np. ze względu na pochodzenie.
Oprócz tego pracownik może zgłosić sprawę do PIP w przypadku mobbingu, pracy na czarno, nieprawidłowego wyznaczenia wymiaru urlopu, brak badań lekarskich czy fałszowanie dokumentacji. Jak zatem zaskarżyć nieuczciwego pracodawcę?
Warto przeczytać:Czy pracownik wychowujący dziecko może odmówić pracy w godzinach nocnych?
Skarga do PIP - jak złożyć?
Skargi i wnioski do Państwowej Inspekcji Pracy można składać: pisemnie, ustnie w jednostce PIP, faksem lub drogą elektroniczną (formularz e-skargi). Zgłoszenie powinno zawierać:
- datę oraz miejscowość,
- nazwę inspektoratu, do którego kierujemy pismo,
- opis skargi wraz ze wskazaniem nazwy i adresu firmy,
- załączniki (np. wyciągi z rachunków bankowych),
- podpis własnoręczny lub elektroniczny.
- Skargi i wnioski podlegają załatwieniu bez zbędnej zwłoki, lecz nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty ich otrzymania. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony do dwóch miesięcy. W większości przypadków złożenie skargi do PIP skutkuje wszczęciem postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy PIP w stosunku do podmiotu, którego skarga dotyczy - czytamy na portalu biznes.gov.pl.
Czy PIP informuje pracodawcę, kto składa skargę?
Pracownik składający skargę do Państwowej Inspekcji Pracy ma zapewnioną pełną anonimowość. Oznacza to, że organ nie przekaże firmie danych o pracowniku czy dacie złożenia pisma.
Państwowa Inspekcja Pracy zapewnia anonimowość pracownikom, którzy składają skargę, chyba że wyrażą pisemną zgodę na ujawnienie informacji, iż kontrola jest przeprowadzana w związku ze złożoną skargą. W niektórych przypadkach osoba wnosząca skargę może zostać powiadomiona, że bez ujawnienia informacji o kontroli prowadzonej w następstwie skargi, skarga nie będzie rozpatrzona - informuje portal biznes.gov.pl.
Warto jednak pamiętać, że PIP nie rozpatrzy skargi złożonej anonimowo. Zgłoszenia bez imienia, nazwiska czy pełnego adresu pozostają bez rozpoznania.
