https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Duża i pilna inwestycja nad Sołą w Oświęcimiu. To ważne połączenie osiedla Błonie i części Zasola ze Starym Miastem. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Modernizacja przeprawy pieszo-rowerowej nad Sołą w Oświęcimiu to duża i pilna inwestycja, jaka czeka miasto
Modernizacja przeprawy pieszo-rowerowej nad Sołą w Oświęcimiu to duża i pilna inwestycja, jaka czeka miasto Bogusław Kwiecień
Duża i pilna inwestycja czeka miasto w Oświęcimiu. Chodzi o modernizację przeprawy pieszo-rowerowej na wysokości zamku oświęcimskiego, która stanowi popularne wśród mieszkańców połączenie między osiedlem Błonie i częścią Zasola a Starym Miastem. Koszt tej inwestycji może wynieść nawet kilkanaście milionów złotych.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Pieniądze na przeprawę nad Sołą w Oświęcimiu z OSPR?

Od kilku miesięcy na kładce obowiązują ograniczenia w ruchu. Z użytkowania wyłączone zostały chodniki dla pieszych po obu stronach. Powodem jest zły fatalny stan techniczny obiektu.

Od kilku miesięcy na kładce obowiązują ograniczenia. Ruch pieszych i rowerów możliwy jest tylko środkiem przeprawy
Od kilku miesięcy na kładce obowiązują ograniczenia. Ruch pieszych i rowerów możliwy jest tylko środkiem przeprawy Archiwum Gazeta Krakowska / Bogusław Kwiecień

Miasto od dłuższego czasu szukało pieniędzy na tę inwestycję, bo choć to tylko kładka pieszo-rowerowa to według wstępnych szacunków nakłady przekroczą 10 mln zł. Ostateczna kwota nie jest jeszcze znana. Niezależnie od tego sprawa jest przez oświęcimski magistrat traktowana priorytetowo.

Przeprawa była poprzednio remontowana w 2010 roku po wielkiej powodzi
Przeprawa była poprzednio remontowana w 2010 roku po wielkiej powodzi Archiwum Gazeta Krakowska / Bogusław Kwiecień

- Chcemy uzyskać na tę inwestycję dofinansowanie w ramach siódmej edycji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego na lata 2026 - 2030 w wysokości 80 proc. i ma być prowadzona w pierwszej kolejności zapowiada - prezydent miasta Janusz Chwierut.

Kładka pieszo-rowerowa nad Sołą w Oświęcimiu łączy osiedla Błonie i część Zasola ze Starym Miastem
Kładka pieszo-rowerowa nad Sołą w Oświęcimiu łączy osiedla Błonie i część Zasola ze Starym Miastem Bogusław Kwiecień

Jak dodaje, jednym z celów OSPR jest wspieranie Oświęcimia w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych oraz kształtowaniu jego wizerunku, i właśnie wspomniana kładka do takich należy. Wielu turystów odwiedzających Muzeum Auschwitz przyjeżdża do Starego Miasta.

Kładka pieszo-rowerowa nad Sołą na wysokości oświęcimskiego zamku jest w fatalnym stanie technicznym
Kładka pieszo-rowerowa nad Sołą na wysokości oświęcimskiego zamku jest w fatalnym stanie technicznym Archiwum Gazeta Krakowska / Bogusław Kwiecień

Miasto posiada już projekty techniczne i jeśli tylko będzie zgoda rządu na realizację zgłoszonych zadań, to jest szansa, że modernizacja tej przeprawy przez Sołę rozpocznie się w 2026 roku.

Modernizacja przeprawy pieszo-rowerowej nad Sołą w Oświęcimiu to duża i pilna inwestycja, jaka czeka miasto
Modernizacja przeprawy pieszo-rowerowej nad Sołą w Oświęcimiu to duża i pilna inwestycja, jaka czeka miasto Bogusław Kwiecień

Była ona remontowana po wielkiej powodzi w 2010 roku. W ostatnich latach jej stan zaczął się szybko pogarszać. Stąd miasto zdecydowało się wprowadzić wspomniane ograniczenia. Po obu stronach stanęły bariery. Ruch możliwy jest tylko środkiem. Jednocześnie - jak dodają w Urzędzie Miasta - stan kładki jest monitorowany.

Kładka pozostanie traktem pieszo-rowerowym

Planowana inwestycja nie zmieni roli kładki, która nadal będzie traktem pieszo-rowerowym. Nie jest brana pod uwagę możliwość wykorzystania jej pod kątem ruchu samochodowego nawet w ograniczonym zakresie.

O takich pomysłach mówiło się przed kilkunastu laty w związku z rosnącym ruchem samochodów i korkami tworzącymi się przy dojazdach do leżącego w pobliżu mostu Piastowskiego. Projekt, który zrealizowano wzbudził duże emocje wśród mieszkańców.

Chodziło przede wszystkim o barierki na chodnikach na całej długości kładki, które postawiono, aby zabezpieczyć pieszych przed autami. Było jednak tak wąsko, że dwie osoby miały problem, by się minąć. Ostatecznie pod koniec 2010 roku barierki wycięto i od tej pory przeprawa pełniła wyłącznie funkcję połączenia pieszo-rowerowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska