https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dziś protesty przeciwko Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Pierwsza demonstracja odbędzie się przed urzędem

Piotr Tymczak
Ewa Wacławowicz
W środę (22 listopada) na ulicach Krakowa odbędą się protesty przeciw Strefie Czystego Transportu.
W środę (22 listopada) na ulicach Krakowa odbędą się protesty przeciw Strefie Czystego Transportu. mat. organizatora
"Nie dla Strefy Czystego Transportu w Krakowie! Nie oddamy miasta!” - pod takim hasłem ruch społeczny "Nie oddamy miasta" organizuje 22 listopada, protest przeciwko Strefie Czystego Transportu. Pikieta odbędzie się przed Urzędem Miasta. Manifestacji w centrum Krakowa ma być więcej, kolejne rozpoczną się od al. Krasińskiego i ul. Zwierzynieckiej. Jaką formę przybiorą? Czy aktywiści zatamują ruch w Krakowie?

"Wybór dnia społecznego protestu jest zbieżny z terminem obrad na sesji Radnych Miasta Krakowa. Będzie to pierwsze posiedzenie organu uchwałodawczego Miasta Krakowa po złożeniu obywatelskiego projektu uchwały z wnioskiem o likwidację SCT w Krakowie. Złożenie przez komitet społeczny „Kraków dla kierowców” obywatelskiego projektu uchwały nie przeszło bez echa. Poinformowały o nim niemal wszystkie media – nie da się bowiem przemilczeć faktu, że pod obywatelskim projektem uchwały (czyli za likwidacją SCT w Krakowie) podpisało się ponad 7100 osób. To rekord w skali polskiego samorządu!" - podkreślają organizatorzy protestu.

Plan protestu pod nazwą „Nie dla „strefy czystego transportu” w Krakowie! Nie oddamy miasta!”:
godz. 14 – Urząd Miasta Krakowa, Plac Wszystkich Świętych: pierwsza pikieta, organizowana w czasie sesji Rady Miasta Krakowa. Społecznicy będą nawoływać do przyjęcia obywatelskiego projektu i tym samym odrzucenia SCT.
godz. 15.15 – pod „Jubilatem” – róg al. Krasińskiego i ul. Zwierzynieckiej: zbiórka przed serią pikiet w centrum miasta. Szczegóły co do tego gdzie odbędą się kolejne protesty, aktywiści ustalą na miejscu.

Jak mówią organizatorzy, pikiety w publicznych miejscach w Krakowie mają na celu mobilizowanie mieszkańców (w tym kierowców samochodów) do oporu przeciwko SCT. - Będą też rozprowadzane ulotki alarmujące przed społecznymi i ekonomicznymi skutkami wprowadzenia „strefy” - dodaje Sławomir Skiba, z "Ruchu nie oddamy miasta". Zapewnia też, że aktywiści nie będą blokować ruchu samochodowego.

Przypomnijmy, że komitet społeczny "Kraków dla kierowców" złożył projekt uchwały ws. uchylenia na terenie Krakowa Strefy Czystego Transportu (SCT). Teraz ma się nim zająć Rada Miasta Krakowa. Miasto nie zamierza jednak zrezygnować z wprowadzenia ograniczeń w ruchu dla pojazdów emitujących nadmierną ilość spalin i zanieczyszczających powietrze.

- Myślę, że protest przeciwko SCT ma przede wszystkim charakter mocno propagandowy, bowiem zaplanowane od przyszłego roku zmiany dotyczą dwóch procent najstarszych pojazdów. To pojazdy powyżej 30 lat, a w przypadku diesli nawet powyżej 32 lat. Z informacji wynika, że to są pojazdy często nawet nie ubezpieczone, widnieją w ewidencji, ale tak naprawę nie wyjeżdżają na ulice Krakowa. Będziemy obserwować efekty wprowadzenia SCT. Badania wykazują, że zanieczyszczenia transportowe są jednym z podstawowych źródeł najpoważniejszych chorób, a w szczególności układu oddechowego - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznacza: - Trzeba pamiętać, że obowiązująca uchwała o Strefie Czystego Transportu jest konsekwencją realizacji zapisów w Programie Ochrony Powietrza, który został uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego. Jeżeli teraz miasto wycofałoby się z SCT, to naruszyłoby wytyczne wskazane w uchwale Sejmiku i mogłoby to się skończyć wyciągnięciem wobec miasta konsekwencji przed Sądem Administracyjnym.

W ramach Strefy Czystego Transportu z ulic Krakowa mają zniknąć pojazdy emitujące najwięcej spalin.

Czy prezydent i radni zmienią zdanie przed wyborami i zlikwi...

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło SCT. Z kolei w Europie jest już ponad 300 takich miejsc, a kolejnych 200 ma powstać w najbliższych dwóch, trzech latach. SCT ma obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat
Wideo

Komentarze 62

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Whmpl
No to będzie druga Francja!!!!
40% aut out!
https://youtu.be/QYGgHW87m8o?si=yfstSinD13EefN62
S
Sct=bolszewizm
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dziesiatki-tysiecy-aut-nie-wjada-do-krakowa-cena-czystego-transportu/2sr0nrx
S
Sct=wyrok śmierci mśp
https://www.rmf24.pl/regiony/krakow/news-w-krakowie-protest-przeciwko-strefie-czystego-transportu-wyr,nId,7164954
M
Mm
Jestem z wami każdy powinien mieć wybór, nie nakaz ale WYBÓR 💪
M
Ms
22 listopada, 9:10, lenn:

Precz ze spalinami! ....precz ze starymi śmierdziuchami! ....precz ze smogiem!....ja też protestuję, że w 21 wieku stary kaszlak ma prawo smrodzić mi w twarz i zatruwać płuca gdy stoję na przejściu dla pieszych lub przystanku!....zero kultury ekologicznej!

22 listopada, 10:32, Janusz:

Popieram

22 listopada, 10:41, jak_zwykle_bez_hejtu:

Widzę, ze kretyn Adam ma teraz na imię Janusz... no chyba, ze to Anka Krakowianka.... 40% wspisów poważni ludzie, walczący o normalnośc.... 60% - opłacone trolle, boty i mieszanka ekooszolomow i kompletnych kretynów łykają[wulgaryzm]h jak młode pelikany ekoterrorystyczna propagande.... jakim cudem 60% społeczeństwa może być tak głupie ??????????

22 listopada, 10:48, Adam:

O wypraszam sobie, piszę tylko jako Adam. Poza tym SCT w KRK moje 100% poparcia!

Oczywiście że ma prawo, nie podoba się to wypad na wieś oddychać czystym powietrzem

M
MsQ
Komuna 2.0.. brawo :)
A
Andy
22 listopada, 10:53, Adam:

„Ilu kierowców w Krakowie będzie musiało zmienić samochody? Z wyliczeń ekspertów Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2022 roku w Krakowie i tzw. "obwarzanku" zarejestrowanych było 654 117 samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla (podobnie, jak w przypadku Warszawy, dane nie obejmują tzw. "martwych dusz"). Z danych przedstawionych przez ekspertów instytutu wynika, że w pierwszym etapie działania strefy do Krakowa nie wjadą 24 742 auta. Stanowi to 3,78 proc. całości.”

No i co teraz? Gdzie ten dramat?

22 listopada, 11:44, Zdrowy rozsądek:

A w drugim etapie ile będzie miało zakaz poruszania się? Zastanów się nad tym, że jak wejdzie pierwszy etap, to drugiego już nie odkręcisz.

Nie wymagaj od Adama tak głębokich przmyśleń :) Jego to DZIŚ nie dotyczy, może nawet sie cieszy bo się trochę przeluźni w Krakowie :)

A
Andy
22 listopada, 11:13, Smog to piece i kominy!:

Przestańcie kłamać złodzieje! Urzędasy wzięli sporo łapówek żeby lobbować elektryki!!! Stad ich stac na drogie nowe autka! Ale już prokuratura zna sprawę i zajmie się Wami! Zgnijecie w [wulgaryzm]! Tam wsze miejsce!

Oni kupują firmowe - w sensie miasto planuje kupić kilkadziesiąt dodatkowych :) Stać ich bo płacimy na to podatki.

A
Andy
22 listopada, 10:53, Adam:

„Ilu kierowców w Krakowie będzie musiało zmienić samochody? Z wyliczeń ekspertów Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2022 roku w Krakowie i tzw. "obwarzanku" zarejestrowanych było 654 117 samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla (podobnie, jak w przypadku Warszawy, dane nie obejmują tzw. "martwych dusz"). Z danych przedstawionych przez ekspertów instytutu wynika, że w pierwszym etapie działania strefy do Krakowa nie wjadą 24 742 auta. Stanowi to 3,78 proc. całości.”

No i co teraz? Gdzie ten dramat?

No dramat dla kilku tysięcy osób, których może nie stać na nowe auto. Może wypadałoby zacząć ograniczenia od prywaciarzy, których auta nie wiadomo jakim cudem przechodzą badania techniczne . ALe to za trudne dla naszych "włatców"

Z
Zdrowy rozsądek
22 listopada, 10:53, Adam:

„Ilu kierowców w Krakowie będzie musiało zmienić samochody? Z wyliczeń ekspertów Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w 2022 roku w Krakowie i tzw. "obwarzanku" zarejestrowanych było 654 117 samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i diesla (podobnie, jak w przypadku Warszawy, dane nie obejmują tzw. "martwych dusz"). Z danych przedstawionych przez ekspertów instytutu wynika, że w pierwszym etapie działania strefy do Krakowa nie wjadą 24 742 auta. Stanowi to 3,78 proc. całości.”

No i co teraz? Gdzie ten dramat?

A w drugim etapie ile będzie miało zakaz poruszania się? Zastanów się nad tym, że jak wejdzie pierwszy etap, to drugiego już nie odkręcisz.

A
Andy
22 listopada, 9:10, lenn:

Precz ze spalinami! ....precz ze starymi śmierdziuchami! ....precz ze smogiem!....ja też protestuję, że w 21 wieku stary kaszlak ma prawo smrodzić mi w twarz i zatruwać płuca gdy stoję na przejściu dla pieszych lub przystanku!....zero kultury ekologicznej!

22 listopada, 10:32, Janusz:

Popieram

22 listopada, 10:41, jak_zwykle_bez_hejtu:

Widzę, ze kretyn Adam ma teraz na imię Janusz... no chyba, ze to Anka Krakowianka.... 40% wspisów poważni ludzie, walczący o normalnośc.... 60% - opłacone trolle, boty i mieszanka ekooszolomow i kompletnych kretynów łykają[wulgaryzm]h jak młode pelikany ekoterrorystyczna propagande.... jakim cudem 60% społeczeństwa może być tak głupie ??????????

22 listopada, 10:48, Adam:

O wypraszam sobie, piszę tylko jako Adam. Poza tym SCT w KRK moje 100% poparcia!

Bądź precyzyjny - to nie jest żadna SCT tylko zakaz wjazdu do miasta. Strefy to są ograniczonego postoju w KRK

A
Andy
22 listopada, 10:11, Andy:

Pytanie do urzędasów - kiedy nie wjadę do miasta nowym samochodem z silnikiem diesla - kupionym w tym roku? za 5 lat ? za 10 lat? Może najpierw wypadałoby wprowadzić zakaz sprzedarzy samochodów z silnikiem diesla czy benzynowym? Za trudne co ? Banda .[wulgaryzmy ...:) ].. rządzi tym miastem od lat

22 listopada, 10:16, Tesla:

Wróć do podstawówki z resztą gamoni.

Ale coś konkretnego masz do powiedzenia w temacie "ynteligencie" ?

H
Haracz I wymuszanie!
Był Pruszków i Wołomin, haracze i wymuszenia, teraz jest SCT! Bandyci! Precz z komuną!
M
Mafia i lobbing
Naprodukowali elektryki to teraz je muszą opchnąć i miliony zarobić! To mafia i lobbing! Jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o gruby hajs!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska