MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dziś w Małopolsce upał i możliwe burze. W Krakowie pojawiły się kurtyny wodne

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
od 12 lat
Jak informują synoptycy z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – termometry w Krakowie mogą w najbliższym czasie wskazać nawet 32 st. C. Ostrzeżenie drugiego stopnia dla prawie całej Małopolski obowiązuje od wtorku, 18 czerwca, od godz. 12.30. Władze Krakowa reagują i ustawią dziś kurtyny wodne. Przypominają też dorożkarzom o zasadach opieki nad końmi przy takiej temperaturze. Ponadto po południu w całym województwie mogą pojawić się burze.

Ostrzeżenia: upały i burze w Krakowie i Małopolsce

Ostrzeżenie drugiego stopnia dotyczące upałów obowiązuje do do środy, 19 czerwca, do godz. 19.30. Wedle prognoz temperatura maksymalna w dzień wyniesie od 30 do 32 st. C. Temperatura minimalna w nocy od 17 do 19 st. C.

Prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska również określono na 80 proc.

Prognozowane są też lokalne burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 20 mm do 25 mm oraz porywy wiatru do 85 km/h. Lokalnie grad.

Prognoza pogody dla Krakowa i Małopolski

18.06.2024 - wtorek

W dzień zachmurzenie początkowo duże, później małe i umiarkowane. Po południu możliwe przelotne opady deszczu oraz burze z gradem, zwłaszcza na południu województwa. Suma opadów w czasie burz miejscami do 20 mm. Temperatura maksymalna od 27°C do 30°C, w rejonach podgórskich od 25°C do 28°C, wysoko w Beskidach od 18°C do 21°C, wysoko w Tatrach około 14°C. Wiatr słaby, południowo-zachodni, lokalnie zmienny. W górach wiatr umiarkowany, południowo-zachodni. W czasie burz porywy wiatru lokalnie do 85 km/h.

W nocy zachmurzenie małe. Temperatura minimalna od 16°C do 19°C, w rejonach podgórskich od 15°C do 18°C, wysoko w Beskidach od 14°C do 17°C, na szczytach Tatr około 12°C. Wiatr słaby i umiarkowany, południowy i południowo-wschodni. Wysoko w górach wiatr umiarkowany, południowo-zachodni.

Kurtyny wodne w Krakowie

W związku z prognozowanymi upałami Wodociągi Miasta Krakowa już we wtorek, 18 czerwca uruchomią kurtyny wodne, które staną w pięciu lokalizacjach.

Lokalizacje kurtyn wodnych:

  • Rynek Główny
  • Mały Rynek
  • Rynek Podgórski
  • przy Barbakanie
  • aleja Róż.

Będą one czynne w godz. 10.00–19.00.

Zasady funkcjonowania dorożek konnych na Rynku Głównym

W związku z prognozowanymi upałami, we wtorek i środę zamknięty będzie postój dorożek na Rynku Głównym i ich postój zastępczy przy ul. Mikołajskiej przed bazyliką Mariacką - poinformowali urzędnicy. Powożący nie mogą też przejeżdżać przez Rynek. Powożący są zobowiązani do korzystania z wyznaczonych, zacienionych postojów zastępczych - przy Barbakanie oraz na alejkach Plant, a także dodatkowego, regularnego pojenia koni i śledzenia komunikatów na temat rozwoju sytuacji pogodowej.

Postój stały dorożek na Rynku Głównym oraz ich postój zastępczy przy ul. Mikołajskiej pozostaną zamknięte we wtorek i środę w godz. 9.30–19.30.

Jak przetrwać upały?

  • Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego objawy to: zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu.
  • Niewątpliwie upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy. Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.
  • Lekarze zalecają, aby wtedy osoby starsze i dzieci nie wychodziły z domu. Powinniśmy pamiętać o ochronie głowy i pić nawet trzy litry wody dziennie.

Aby bezpiecznie przetrwać upały:

  • należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz., stosując przy tym filtry ochronne
  • dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy
  • w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają
  • należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, np. bieganie, może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego
  • pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe! Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50–60°C
  • należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach, wspomoże to właściwą termoregulację organizmu
  • należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;
  • należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu
  • osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić, jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową
  • jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy; jeśli to możliwe, należy przenieść się w chłodne miejsce
  • należny unikać skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi
  • będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w niej zanurzyć
  • w podróży należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację
  • w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm
  • należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu.

Dzieci:

  • należy ubierać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem
  • należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu
  • należy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok
  • należy kąpać dziecko w letniej (nie zimnej) wodzie
  • nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może być mu niewygodnie i gorąco
  • przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem
  • należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem ochronnym
  • nie należy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorąco
  • wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też należy unikać pokarmów z surowych jajek, a także często myć dokładnie ręce.

Osoby starsze:

  • zwykle przyjmują większe ilości leków; podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu, w związku z tym powinny one bardzo uważnie monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowanie podczas upałów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska