https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy, czyli fantastyczne plany MPK Kraków

Agnieszka Maj
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne WALDEMAR WYLEGALSKI
MPK złożyło wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych zakupu 10 autobusów elektrycznych i 36 tramwajów jednowagonowych. Jest szansa, że Unia Europejska pokryje ich koszt nawet w 85 proc. Koszt zakupu tramwajów i autobusów to ok. 380 mln zł. Przy takim dofinansowaniu firma dopłaciłaby z własnych pieniędzy "tylko" 57 mln zł.

Akcja GK:

W Polsce autobusy elektryczne są jeszcze całkowitą nowością, nie ma ich w żadnym mieście. Za to polski producent - firma Solaris zaczęła już je sprzedawać, na razie za granicę. Jeden z takich autobusów będzie jeździł w Niemczech. - Nie oznacza to, że musimy kupić autobusy od firmy Solaris. Jeśli dostaniemy dofinansowanie unijne, zostanie ogłoszony przetarg na dostawcę - mówi Julian Pilszczek, prezes MPK.

Jeden autobus elektryczny kosztuje 2,5 mln zł, czyli jest 2,5 razy droższy od zwykłego. - Musi powstać także odpowiednia infrastruktura, czyli miejsca, gdzie będzie można doładować autobus: nocą w zajezdni, w dzień na pętli - mówi Pilszczek.

Miejski autobus przejeżdża w ciągu dnia ok. 400 km. Autobus elektryczny na jednym ładowaniu może przemierzyć 150 km. Naukowcy pracują jednak cały czas nad tym, aby bateria była coraz mniejsza i tańsza. W efekcie zmniejszy się także wysoka cena tych pojazdów.

Na razie nie wiadomo, ile MPK musiałoby wydać na eksploatację elektrycznych autobusów. - Teraz nawet producent nie przedstawia pełnych informacji, które pomogą skalkulować koszty obsługi tego pojazdu przez pierwsze lata. Nie znamy ceny akumulatorów, które trzeba wymienić po 4 - 5 latach - mówi Rafał Świerczyński, wiceprezes MPK.

Nie wiadomo również, czy takie autobusy byłyby tańsze w użytkowaniu niż tradycyjne pojazdy na paliwo. - Nie tylko jednak to jest ważne przy zakupie. Kluczową sprawą jest ekologia - twierdzi Rafał Świerczyński. I dodaje, że gdyby MPK chciało kupić takie pojazdy bez dofinansowania z UE, firmy nie byłoby na to stać. Autobusy elektryczne mogłyby jeździć przede wszystkim w centrum miasta, czyli tam, gdzie Kraków ma największy problem ze smogiem.

Firma Solaris już zaprezentowała taki pojazd w Krakowie jesienią, ubiegłego roku. Jest szansa, że w ciągu najbliższych miesięcy będzie testowany na regularnej linii, w ramach promocji. W Polsce o kupieniu elektrycznych autobusów myśli także Zielona Góra. Jej władze złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu 130 autobusów i planują całkowitą wymianę pojazdów na elektryczne. Gdyby Kraków chciał zrobić podobnie, musiałby prosić o dofinansowanie ok. 500 autobusów, ponieważ tyle ich obecnie jeździ po naszym mieście.

MPK złożyło także wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych zakupu 36 długich tramwajów. Zastąpią one pojazdy, które składają się z trzech wagonów. Decyzja o tym, czy Kraków dostanie unijne pieniądze na zakup taboru, zapadnie na początku 2014 - wtedy zaczyna się kolejna tura unijnego dofinansowania na lata 2012 - 2020.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
andrzej
Widocznie jestes bardzo za solarisem a trolejbusy przy zatłoczonych ulicach to nieporozumienie tylko tramwaj jest idealnym rozwiazaniem a te nowe bombardiery są rewelacyjne klimatyzaja niezaleznie od pogody komfort itd jeden z kandydatów na prezydenta tez wymyślił trolejbus na jednej trasie i gdzie skończył ???
m
marek popiela
Od kilku lat promuje wprowadzenie trolejbusow w Krakowie. Bo czymze innym jest trolejbus jak nie autobusem zasilanym enegia elektryczna? Roznica polega tylko na tym ze trolejbus dostaje prond z drutow a autobus elektryczny z baterii. Ale trolejbus jest dziesiec razy tanszy niz autobus na baterie wiec moze jednak waro pomyslec i zbudowac chocby jedna linie na prube? Proponuje budowe linii z Cichego Koncika na Balice bo na to lotniska nie ma jak dojechac. Solaris buduje super trolejbusy ktore sprzedaje do wielu miast na swiecie i tylko te wsiory z KiTU uparly sie na drogie tramwaje ktore sa w sumie totalna porazka tak samo jak polska druzyna w pilce noznej.
J
JLCV
Monopolista kiedyś dostał za zgodą UZP bezprzetargowo kontrakt na przewozy w Krakowie . Teraz umacnia swoją pozycję korzystając kiedyś z państwowegomajątku a teraz już swojego oraz gwarancji jakie posiada spółka gminna . Teraz gdy przyjdzie do przetargu dzięki bezprzetargowym kontraktom i możliwościom pozyskiwania w sumie kolosalnych środków pomocowych nie będzie mieć w przetargu żadnej konkurencji albo zmieni się przepisy na takie ,że spółki gminne biorą kontrakty poza przetargiem .Na to wskazuja kolosalne inwestycje ,które robi firma wiedząca ,że będzie przez całe lata świadczyć te usługi w Krakowie .Dzięki temu przedsiębiorstwo się wzmacnia wprawdzie ale mieszkańcy nie mają nic do powiedzenia w sprawie cen za przejazd bo niezagrozony monopolista dyktuje ceny bo nie ma konkurencji .
Ponadto trzeba przyznać ,że niewiele jest firm mogących poszczycić się takim dorobkiem i ciągiem na rozwój przy czym szczególnie zaangażowanie prezesa Pilszczka ,który chyba całe życie zawodowe poświęcił tej firmie .
k
kierman
Lepiej przegubowe Mercedesy Citaro na zajezdnie Wola
k
krakus
NGT12 bo takie długościowo pasują bo NGT8 troche za krótkie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska