https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fatalny stan krakowskich pętli tramwajowych

Małgorzata Stuch
Na pętli Salwator doszło ostatnio do 3 wykolejeń
Na pętli Salwator doszło ostatnio do 3 wykolejeń Jan Hubrich
Wiele krakowskich pętli tramwajowych jest w fatalnym stanie. Brak gruntownych remontów sprawia, że z "wyjeżdżonych" szyn wypadają tramwaje. Pasażerowie skarżą się, bo w całym mieście powoduje to bardzo duże utrudnienia w ruchu.

Kraków tonie w długach, a urzędnicy chcą kupić nowe auta

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczy, że stara się na bieżąco wykonywać naprawy. Na poważne remonty nie ma jednak co liczyć w najbliższym czasie.

Zdecydowana większość pętli była gruntownie remontowana co najmniej 10-15 lat temu. Są to m.in. pętle na Salwatorze, Mistrzejowicach, os. Piastów, Walcowni, Pleszowie, Dąbiu, Bieżanowie Nowym. - Na pętli w Mistrzejowicach gołym okiem widać, jak jej tory prawie wryły się w ziemię. Nie pamiętam tu remontu, a przecież to jedna z najbardziej wykorzystywanych pętli i ruch na niej jest duży - mówi Andrzej Malec, mieszkaniec os. Zł. Wieku.

W jeszcze gorszym stanie jest pętla na Salwatorze. - Pod koniec ubiegłego tygodnia spóźniłam się do pracy, ponieważ z pętli nie mógł odjechać żaden tramwaj. W piątek, po piątej rano z torów wypadła "szóstka" a potem tramwaj linii nr 1 - skarży się Dorota Pobocha, mieszkanka Salwatora. Urzędnicy z ZIKiT wiedzą o problemach. Tłumaczą jednak, że poważny remont pętli to olbrzymi koszt, na jaki w tej chwili miasto nie może sobie pozwolić. - W zależności od zakresu prac wynosi od kilkudziesięciu tysięcy nawet do kilku milionów złotych - podkreśla Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT.

Dodaje, że właśnie ze względu na koszty, ZIKiT nie planuje na razie kompleksowych remontów. - Prowadzimy na pętlach prace tylko w ramach bieżącego utrzymania i gdy potrzebna jest interwencja. Na Salwatorze, właśnie ze względu na niedawne wykolejenie, wykonaliśmy naprawianie i szlifowanie torów - mówi rzecznik. W tym roku pojedyncze szyny zostały wymienione na dużej pętli w Mistrzejowicach i na pętli Wieczystej.

Rzecznik ZIKiT dodaje, że w poprzednich latach w ramach bieżącego utrzymania wymieniane zostały pojedyncze szyny. Były to m.in. pętle w Bronowicach Małych, w Kurdwanowie i przy Walcowni.

- Niestety, pętle remontujemy tylko w miarę potrzeb i posiadanych pieniędzy - mówi stanowczo Bartlewicz. Pasażerom musi to na razie wystarczyć...

Miss Polonia z dawnych lat. Zobacz galerię kandydatek!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
dr.No
Eee, nie wierzę! ZIKIT by do tego nie doprowadził! Nigdy! To jakieś pomówienia.
e
eeeeee
ZIKIT trąbi o sukcesach akcji Liść czy akcji antyKupa - najwyższy czas sie zabrać za powazne sprawy, a nie za duperele
e
erwin
Wczesny Gierek!!!!
W
Wieczysta
Wkrótce do pętli Wieczysta dojedzie regularny tramwaj z Ruczaju, stąd naprawa szyn.
c
czytelnik
wymienione szyny na wieczystej??? po co, skoro z pętli tej korzysta się tylko gdy jest potrzeba, czyli "raz na ruski rok". można było dokonać modernizacji gdzie indziej. kto podejmuje tak beznadziejne decyzje???
t
truwarty
No wlasnie, buce z ZIKiT naprawialy tory na petlach ktore sa nie uzywane. Gdzie jest prokurator?
t
truwarty
Stanowczo to nalezy rozpedzic caly ten ZIKiT to wtedy miast znow zacznie funkcjonowac.
Co sie stalo z 6 milionami, dlaczego sprawa ucichla....kretacze.
A
ADAS
A co z ul.Podwale tam 5/h jechać to strach, a zakręt pod TE to już szyny bez rowków
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska