
"Nie kłam, kochanie" - ulica Józefa
Ulica Józefa została wykorzystana w komedii romantycznej „Nie kłam, kochanie” Piotra Wereśniaka. W znajdującym się tam pubie nakręcono scenę, w której Marcin (Piotr Adamczyk) próbuje poderwać Anię (Marta Żmuda Trzebiatowska) do tańca. Co aktorzy pili podczas kręcenia tej sceny? W kieliszkach miało być coś, co wygląda na alkohol – więc obsługa zaserwowała… sok porzeczkowy.

„Noce i dnie” Plac Nowy
Wszyscy, którzy oglądali „Noce i dnie” – filmową epopeję Jerzego Antczaka – z pewnością pamiętają efektowną scenę pożaru Kalińca. Zdjęcia do tego filmu powstały na krakowskim Kazimierzu, a dokładniej na Placu Nowym i jego okolicach. Realizacja była możliwa dzięki zgodzie Wydziału Architektury, który przełożył wyburzanie kilku kamienic, aby twórcy filmu najpierw mogli je spalić.

"Lista Schindlera" Fabryka Schindlera na ul. Lipowej
Kiedy słyszymy hasło „film, który kręcono w Krakowie”, momentalnie do głowy przychodzi nam „Lista Schindlera”. Film Stevena Spielberga zna chyba każdy, nawet weekendowy kinoman. W nagrodzonym siedmioma statuetkami Oscara dziele zobaczymy mi.in. ujęcia z Fabryki Naczyń Emaliowanych Oskara Schindlera, Rynku Głównego, mostu Piłsudskiego, Dworca Głównego, ulicy Szerokiej czy kamienicy przy ul. Józefa. To w zaułku przy Józefa powstała scena, w której pani Dresner podczas likwidacji getta zbiega schodami na podwórko i trafia na małego chłopczyka, który alarmuje Niemców, a następnie chowa ją przed policją żydowską pod schodami. Schody nadal istnieją i są ogólnodostępne, a obok nich znajduje się... letni ogródek. Zdjęcia do scen obozowych filmu wykonywano z kolei w kamieniołomie Liban, gdzie na potrzeby filmu zbudowano bogatą scenografię, której liczne fragmenty pozostały do dziś.

"Vinci" - Muzeum Czartoryskich
Intryga kryminalna komedii Juliusza Machulskiego skupia się wokół kradzieży słynnego obrazu Leonarda da Vinci „Dama z gronostajem” z Muzeum Czartoryskich w Krakowie, a konkretnie z konwoju, którym to piętnastowieczne dzieło wraca z tournee po Japonii. Charakterystyczny pałac z żółtą elewacją, w którym znajduje się galeria malarstwa europejskiego, stoi na rogu ulic: Pijarskiej i świętego Jana. Zdaniem wielu widzów to właśnie „Vinci” najefektowniej pokazuje Kraków. Szczególnie widać to w scenie, kiedy „Szerszeń” (Borys Szyc) rozmawia z „Cumą” (Robert Więckiewicz) na tarasie swojego mieszkania. Za scenografię do tej sceny posłużył taras widokowy na budynku Akademii Muzycznej przy ulicy Św. Tomasza. W filmie malowniczą panoramę dawnej stolicy Polski widać także w scenach rozgrywających się nad Wisłą, na Bulwarze Czerwieńskim, gdzie do dziś znajdują się znane z dzieła stoły szachowe.