Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Forum Wizja Rozwoju 2022. Przekop Mierzei Wiślanej kamieniem milowym dla polskiej niezależności od Rosji

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Przekop Mierzei Wiślanej jest szansą na odrodzenie żeglugi śródlądowej w tej szerokości geograficznej Polski - zauważali eksperci podczas Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Ogromne nadzieje w przekopie pokłada również miasto Elbląg, które upatruje w nim szansę dla odrodzenia potęgi polskiej żeglugi śródlądowej.

Kanał żeglugowy przecinający Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września. Ta symboliczna data rozpocznie nowy rozdział dla mieszkańców m.in. Elbląga. Większość prac jest już na ukończeniu, obok głównego kanału zrealizowano już także większość prac w porcie osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy. Śluza kanału żeglugowego jest już napełniona wodą do docelowego poziomu, a połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej stało się faktem. Podczas panelu podkreślano, jak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski jest to, żeby żegluga mogła swobodnie przemieszczać się po kraju.

Forum Wizja Rozwoju 2022. Przekop Mierzei Wiślanej kamieniem...

- Droga wodna ma tutaj ponad 25 kilometrów - mówił dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Prowadzi ona z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu. Dzięki temu kanałowi, droga wodna do Elbląga skróci się o aż cztery godziny. Wiąże się to z szeregiem korzystnych zmian m.in. dla środowiska. 17 września rozpoczynamy normalną żeglugę z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej i odwrotnie.

Decyzja o przekopie Mierzei Wiślanej została podjęta w 2016 roku, to kluczowa decyzja dla bezpieczeństwa gospodarczego w tej części kraju. O geopolitycznym aspekcie przekopu Mierzei Wiślanej mówili przedstawiciele Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

ZOBACZ TAKŻE: V Forum Wizja Rozwoju. Port Gdynia to efekt śmiałości i wizjonerstwa

- Komunikacja jest kluczowa w geopolityce - podkreślał Dariusz Bugajski, kmdr Oficer Marynarki Wojennej RP, profesor Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. - Widzimy blokadę portów w Ukrainie i to jakie to ma znaczenie dla tego państwa. Handel morski jest absolutnie kluczowy dla każdego kraju. Nie możemy sobie pozwolić, oby dostęp do portów był uzależniony od nastrojów Rosji. Zalew Wiślany jest częścią terytorium państwa polskiego, nie znam żadnego przykładu państwa na świecie, w którym żegluga byłaby tak ograniczona. Rosja niejednokrotnie udowadniała, że może wykorzystać każdy pretekst do tego, aby nam tę żeglugę utrudnić. Przez wiele lat nie mogliśmy nawet wysyłać swoich okrętów na Zalew Wiślany, za każdym razem musieliśmy pytać Rosjan o zgodę. Samo zaopatrzenie dla naszych i sojuszniczych wojsk, które będzie przepływać przez śluzę, jest już ogromną wartością dodaną dla nas. Dzięki przekopowi mamy możliwość przerzucenia swoich sił np. Straży Granicznej z Trójmiasta na Zalew Wiślany w każdej chwili. Kanał będzie odgrywał ogromną rolę, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo Polski.

Nowy kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości. Po zakończeniu wszystkich części projektu w 2023 roku do portu w Elblągu wpłyną więc jednostki o zanurzeniu do czterech i pół metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.

- Tworzymy narzędzie do tego, żeby Warmia i Mazury odniosły sukces - mówił Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski. - Aby ta synergia nastąpiła, potrzebny jest szereg inwestycji i modernizacji. Port w Elblągu ma dużo większe możliwości niż obecnie. Musimy zadbać również o transport drogowy i kolejowy, który pozwoli o wykorzystanie pełni tego, co daje nam ta inwestycja. Warto podkreślić, że w znacznym stopniu jesteśmy już na finiszu tych inwestycji. Jako mieszkaniec województwa warmińsko-mazurskiego mam nadzieję, że nasz region stanie się największym beneficjentem tych zmian.

Inwestycja jest również infrastrukturą krytyczną państwa, patrząc dzisiaj przez pryzmat wojny na Ukrainie uniezależnienie żeglugi od Rosji w tym regionie jest kluczowe. Do tej pory polskie jednostki na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest bez wątpienia inwestycją zaspokajającą potrzeby mieszkańców i żeglugi śródlądowej oraz przyszłościowo zabezpieczającą interesy Polski.

- Ta inwestycja jest niewątpliwym sukcesem i to czego powinniśmy się obawiać to braku wyciągnięcia wniosków z tego sukcesu - zaznaczał Grzegorz Chocian, prezes EKOTON Sp. z o.o. - Nie możemy się zachłysnąć tym sukcesem. Różne narzędzia wykorzystywane są przez tzw. organizacje ekologiczne, często finansowane przez Rosję, aby ograniczyć nasze możliwości żeglugowe. Nasi przeciwnicy są świetnie zorganizowani i przygotowani. Państwo polskie musi się przygotować na ciężkie walki o niezależność - przestrzegał.

Port w Elblągu przez lata był paraliżowany przez Rosjan, dodatkowo w tym momencie wymiana z Kaliningradem została zamknięta. Przekop Mierzei Wiślanej, otwiera dla Portu w Elblągu nowe możliwości - zaznaczano na panelu.

- Port Elbląg powróci do swoich tradycji morskich - mówił Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Sp. z o.o. - Nawiążemy bezpośrednią współpracę z portami zachodnimi oraz skandynawskimi. Droga dostępowa do Zatoki Gdańskiej jest tutaj strategiczna. Obecna inwestycja jest siłą napędową do tego, aby Port Elbląg wykorzystać swój pełny potencjał - skończył.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska