https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie w Krakowie poznikały nowe tramwaje?

Bartosz Dybała
Krakowianie muszą podróżować na Salwator wysokopodłogowymi tramwajami. Pytają, dlaczego, skoro w związku z wakacjami i remontami część taboru się zwolniła.

Wakacje w pełni, trwa remont ulicy Basztowej, co jest równoznaczne z zawieszeniem kursów części linii tramwajowych. To z kolei oznacza, że więcej niż zwykle tramwajów stoi w zajezdniach. Dlaczego wśród nich jest dużo nowych wagonów, a na trasy wyjeżdżają te starsze, do których trudniej wsiąść np. seniorom? Takie pytanie zadają sobie mieszkańcy i radni dzielnicy VII Zwierzyniec.

- Wszystkie linie tramwajowe na Salwator obsługują stare ,,wysokopodłogowe” tramwaje - twierdzi Krzysztof Kwarciak, radny ze Zwierzyńca. - A jeszcze kilka tygodni temu zdarzało się, że na trasę były kierowane nowocześniejsze wagony. Szczególnie w weekendy.

Sytuacja zmieniła się wraz z rozpoczęciem remontu ulicy Basztowej. Według Kwarciaka, to trochę dziwne, gdyż otrzymał informację, że obecnie niskopodłogowy tabor nie jest w pełni wykorzystywany.

- Są wakacje. Niektóre torowiska zostały zamknięte. Skutkuje to mniejszym zapotrzebowania na pojazdy - dodaje Kwarciak. - Podobno bywa, że w godzinach szczytu nawet kilkanaście nowoczesnych składów stoi bezużytecznie w zajezdni. A w tym czasie mieszkańcy muszą męczyć się w leciwych tramwajach.

Przekonuje, że na każdym odcinku chociaż jedna linia powinna być obsługiwana przez nowoczesny tabor.

Mieszkańcy często muszą jeździć na Salwator tramwajami typu 105N. Te tzw. akwaria są zmorą pasażerów. - Wysoka podłoga, ogromy hałas i niedostosowana temperatura. Tym się nie da jeździć. Tramwaje tego typu powinny dawno zniknąć z krakowskich torowisk - twierdzi Marek Tokarczyk, krakowianin.

Przez Kraków przejechały zabytkowe autobusy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Przed zakupem nowoczesnych „Krakowiaków” Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podkreślało, że „akwaria” będą sukcesywnie wycofywane. Dalsze użytkowanie było tłumaczone Światowymi Dniami Młodzieży, kiedy liczba pasażerów była dużo większa niż normalnie. ŚDM jednak już dawno są wspomnieniem, a stare składy, którymi podróż to żadna przyjemność, wciąż widzimy na wielu liniach w Krakowie.

- Posiadamy jeszcze tylko 36 tego typu pociągów tramwajowych. Planujemy je wycofać po dostawie nowych tramwajów po 2020 roku - zaznacza Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Dlaczego tymczasowo nie mogą ich zastąpić nowsze tramwaje, stojące w zajezdni? Na to pytanie nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

- Obecnie do pętli Salwator kursują trzy linie tramwajowe nr 1, 6 i 72 (tymczasowa). Dwie z nich, czyli 6 i 72 są obsługiwane taborem z niską podłogą. Tylko na linii nr 1 kursują wagony wysokopodłogowe 105N - dodaje Gancarczyk.

Odwiedziliśmy wczoraj wczesnym popołudniem pętlę tramwajową na Salwatorze. Nie było ani jednego „Krakowiaka” czy „Bombardiera”, a to właśnie one są w całości niskopodłogowe. Zamiast nich zobaczyliśmy tramwaj typu N8 (linia 72), który nawet na stronie krakowskiego MPK opisany jest jako: „wysokopodłogowy z członem niskopodłogowym”. Linię numer 6 z kolei obsługiwał skład typu EU8N. Tylko środkowy człon jest w nim niskopodłogowy.

"Co Ty wiesz o Krakowie" - odcinek specjalny. Czy miejscy radni znają Kraków? cz.2

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna Rzadkosz
Również tramwaj lini 9 i ,10 19 , ,Obiecywano nam studentów do pomocy przy wsiadaniu,dziś niestety spindramy się, niejednokrotnie robiąc sobie krzywdę o wysokie schody.Mając w jednej ręce siatki nie można wydrapać się na tak wysokie schody .Osoby z laską,czy kulą a nawet starsza osoba tylko mniej lub niesprawna do spinaczki.
m
mm
Dokładnie to samo pytanie zadaję sobie od kilku dni - dlaczego jeździ tyle "starszych" tramwajów skoro w czasie wakacji teoretycznie do dyspozycji powinno być więcej jednostek i można by wykorzystać te nowsze. Na trasie do Nowego Bieżanowa większość tramwajów to pojazdy starego typu - w sam raz na wyższe temperatury.
u
użytkownik
co mnie obchodzi że nie uruchomią ich , to sprzedać tak jak nam wcisnęli inni stare złomy , albo na złom , na litość albo idziemy do przodu albo się cofamy , widzę Piotrze że ten drugi kierunek cię bardziej fascynuje.
k
krakowianka
W hybrydach też sauna..
L
Luck
Dokładnie tak jest... Ani to rozsądne ani oszczędne ;)
P
Przemo
Skoro już piszemy o MPK może warto przy zamawianiu nowego taboru, zamontować automatyczne blokowanie otwierania okien ( chodzi o to że ludzie otwierają okna kiedy klimatyzacja jest włączona). To tyle!
P
Piotr
Gdyby na lipiec i sierpień tramwaje 105Na zostały w zajezdni to we wrześniu byłby problem z ich uruchomieniem.

Poza linią 1 kursują jeszcze na linii 13 w dwóch sztukach.

Jeżdzą w celu utrzymania sprawności.

Natomiast krótkie Bombardiery w roku 2000 zrobiły takie przebiegi, że przedstawiciele producenta się chwycili za głowy.

Nowe tramwaje mogłyby jeździć od 4 do 24, 7 dni w tygodniu, ale chyba nie o to chodzi by po 20 latach były zajeżdzone. Stąd umiarkowane użytkowanie obecnie.
m
mieszkaniec
Promocja komunikacji zbiorowej.
Przed zamknięciem Ronda Kocmyrzowskiego do pętli Mistrzejowice kursowały linie tramwajowe:
9 - typ 105Na wysokopodłogowy
14- NGT 6 niskopodłogowy na zmianę z EU8N wysokopodłogowy z członem niskopodłogowym
16 - E1 "wiedeńczyk" wysokopodłogowy

Linie do NH 1,9,16,21,22 wysokopodłogowe.
I tyle w temacie. Nic dodać nic ująć.
I
Icy
Najgorzej z tą klimą: jak jest powyżej 25 stopni, to nawet w Krakowiakach bieda - okna pozamykane, a w środku sauna... A jak na zewnątrz 20 stopni, to wtedy się podpisują i mrożą na potęgę... :/
L
Luck
Ale z tą sauną się nie zgadzam... Klimy nie oszczędzają...
L
Luck
"dotykowe" miało być :)
k
krakus
ile można pisać i prosić się o nowoczesne tramwaje z Salwatora przecież linie 1 oraz 6 mają jedne z najdłuższych tras w Krakowie , jeżdżę kilkanaście lat z Salwatora do pracy - Kurdwanów i nie doczekam się nowego tramwaju niedługo stracę słuch od tych pisków i trzasków , są w Krakowie lepsi wyżej notowani itp.....
K
Ktos
Ja od 10 lat pamietam akcje spoleczne zachecajace do placenia podatkow i unikanie jazdy na gape. Czy cos sie zmienilo? Niewiele. Glosno, smierdzaco, powolnie, w atmosferze sauny.
L
Luck
wizualnie są jak najbardziej ok, ale wśród innych mankamentów można np wymienić przyciski - te nowe (bezdotykowe) są bez sensu... W starych tramwajach były normalne guziki i nie było problemu z przyciskaniem a te nowe albo działają albo nie. Może się czepiam, ale tęsknię za poprzednikami.
L
Luck
Nie żebym był przeciwko nowoczesnej technologii, ale naprawdę wolałem te starsze modele. Teraz w Krakowiakach, jak jest 20 stopni ciepła na polu to ziębią klimatyzacją do 10 stopni, że zamarznąć można. A te "futrzane" siedzenia są cholernie niehigieniczne... Wolałem stare, plastikowe... Pomyślcie sobie jak jakiś śmierdzący, obsikany menel usiądzie na takim futrzaku a potem siadacie na tym Wy. No czysta przyjemność wręcz... Już nie wspomnę o częstotliwości psucia się.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska