WIDEO: Trzy Szybkie
O potrzebie budowy tego węzła jednym głosem mówią nie tylko radni, ale również mieszkańcy (głównie gmin Myślenice i Sułkowice), przedsiębiorcy działający w Strefie Aktywności Gospodarczej Jawornik – Polanka i zatrudnione w niej osoby, a tych jest „grubo” ponad tysiąc.
Zlikwidowałby on trzy niebezpieczne lewoskręty: z drogi wojewódzkiej na zakopiankę (w kierunku Krakowa), z zakopianki na drogę wojewódzką (od Myślenic w kierunku Sułkowic) i wreszcie trzeci – ze strefy gospodarczej w kierunku Zakopanego.
Gmina Myślenice zabiega o tę inwestycję od blisko 20 lat. Jeszcze kilka lat temu gmina planowała zrealizować ją swoimi siłami (zleciła opracowanie dokumentacji) we współpracy z samorządem województwa, ale kiedy okazało się, że koszty budowy będą nie do udźwignięcia przez samorząd, zaczęto upatrywać nadziei w budżecie państwa.
Taka nadzieja pojawiła się już w 2017 roku, ale potrzebne było trójstronne porozumienie, do zawarcia którego do tej pory nie doszło. Teraz ma to nastąpić, a wstępem do tego ma być właśnie podjęta przez Radę Miejską w Myślenicach uchwała.
Gmina zobowiązała się w niej do wzięcia na siebie kosztów wstępnej dokumentacji (już zresztą poniesionych w kwocie 1,2 mln zł) i przekazanie tejże dokumentacji GDDKiA. Dalej gmina miałaby sfinansować jeszcze: wypłatę odszkodowań za nieruchomości, które musiałyby być zajęte pod tę inwestycję (wg szacunków ok. 2,5 mln zł) i budowę drogi gminnej łączącej strefę aktywności gospodarczej z drogą wojewódzką 955 (wg szacunków ok. 2,2 mln zł).
Samorząd wojewódzki miałby wyłożyć do 20 mln zł, a GDDKiA 47,3 mln zł. To również kwoty szacunkowe.
Trzy tygodnie temu Ministerstwo Infrastruktury informowało burmistrza Sułkowic, który również zaapelował o budowę węzła, że przystąpienie do dalszych etapów prac będzie możliwe po zawarciu porozumienia. Burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka zapowiada, że będzie dążył do tego, aby zostało ono zwarte jeszcze w tym roku.
- Jestem po rozmowach z ministrem Andrzejem Adamczykiem z resortu infrastruktury oraz marszałkiem Województwa Małopolskiego Witoldem Kozłowskim i podjęcie intencyjnej uchwały przez radnych, a następnie podpisanie trójstronnego porozumienia na finansowanie tej inwestycji da zielone światło do realizacji tego zadania – mówi.
