Będzie to już trzecia kładka w Głogoczowie. Zastąpi ona przejście dla pieszych po powierzchni drogi i tym samym poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu. Pierwsze zadania w ramach tej inwestycji to prace geodezyjne i opracowania map terenowych. Ten sam wykonawca zajmie się realizacją w terenie. Całość ma potrwać do jesieni 2024 roku. Inwestycja została wyceniona na prawie 5,5 mln zł.
Przejścia bez kolizji, będzie bezpieczniej
Droga krajowa nr 7, czyli popularna zakopianka jest niezwykle ruchliwa na odcinku od Krakowa do Głogoczowa. Tu zdarza się też najwięcej wypadków, kolizji w dużej mierze z udziałem pieszych.
- Z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruch, wykonanego w latach 2020/2021, wynika, że na odcinku Kraków - Mogilany przejeżdża średnio na dobę prawie 57,5 tysiąca pojazdów, a od Mogilan do Głogoczowa ponad 52 tysiące. W godzinach porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych ruch jest największy i wówczas przejście przez dwie jezdnie drogi jest szczególnie trudne i niebezpieczne. Wyprowadzenie ruchu pieszego ponad dwie jezdnie znacznie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu - informuje Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Planowana obecnie kładka to już trzecia taka inwestycja w Głogoczowie nad droga krajową nr 7. Z dwóch kładek piesi już korzystają od 2017 roku. Jedna z nich jest oddalona od tej projektowanej o 1,5 km, druga o 2,5 km.
Nowa kładka ma być obiektem dwuprzęsłowym z podporą w pasie dzielącym dwie jezdnie zakopianki. Powstanie kilkadziesiąt metrów dalej niż istniejące w tej chwili przejście dla pieszych. Przystanek autobusowy istniejący przy przejściu na jezdni w kierunku Myślenic też zostanie przesunięty na południe.
- Kładka będzie dostępna także dla osób niepełnosprawnych, ponieważ oprócz schodów będą też windy. Powstanie oświetlenie obiektu i dojście do niego oraz odwodnienie i kanalizacja deszczowa. Zamontowane zostaną kamery umożliwiające całodobowy monitoring. Po udostępnieniu pieszym kładki dotychczasowe przejście przez drogę krajową nr 7 przestanie istnieć - dodaje Iwona Mikrut.
Nowa kładka za dwa lata
Wykonawca zadania został wybrany. Jest to firma Budownictwo Mosty Drogi BMD. Zgodnie umową z podpisaną przez przedstawicieli inwestora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą zadania - projektowanie wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację ma potrwać 15 miesięcy, czyli prawie do końca października 2023 roku.
Potem będzie realizacja w terenie. Zakończenie budowy wraz z wliczonym okresem zimowym (od 16 grudnia do 15 marca) planowane jest w trzecim kwartale 2024 roku. Koszt inwestycji wyniesie ponad 5 mln 433 tys. zł.
Bezkolizyjne przejścia na zakopiance
Na drodze krajowej nr 7 na odcinku od Krakowa do Myślenic istnieje już sześć kładek dla pieszych:
- kładka w Mogilanach (powiat krakowski) – oddana do użytkowania w 2009 r.
- kładka w Jawornik (powiat myślenicki) – oddana w 2015 r.
- kładka w Gaju (powiat Krakowski) – oddana w 2015 r.
- kładka w Jawornik II (powiat myślenicki) oddana w 2017 r.
- kładka w Głogoczowie I (powiat myślenicki) , oddane w 2017 r.
- kładka w Głogoczowie II (powiat myślenicki) , oddane w 2017 r.
Tunel na nowej zakopiance: pojedziemy nową trasą w tym roku?...
- Nie rozpoznacie tych miejsc! Krowodrza, Bronowice, Piaski Wielkie...
- Oto najbogatsze i najbiedniejsze gminy Małopolski. Jedna zwraca szczególną uwagę!
- TOP 15 najlepszych parków rozrywki w Polsce. Tu warto przyjechać! RANKING
- Pod Krakowem dobiega końca budowa... hinduskiej świątyni
- Męskie Granie w Krakowie: deszcz im niestraszny, tłumy na piątkowym koncercie!
Presja płacowa na rynku pracy maleje
