W 1927 roku powstał obecny projekt polskiego godła, czyli Orła Białego. Autorem był prof. Zygmunt Kamiński. Wersja z XX-lecia międzywojennego używana jest do dziś. Michta w swojej książce twierdzi, że Kamiński musiał przerysować orła z medalu autorstwa Elisy Beetz-Charpentier. Ta mało znana rzeźbiarka z Francji stworzyła w 1924 roku medal ku czci wybitnego polskiego pianisty i polityka Ignacego Jana Paderewskiego.
Dziwne podobieństwo - czy projekt godła został sfabrykowany?
Orzeł na wspomnianym medalu pojawił się na rewersie. Podobieństw między polskim godłem a projektem Elisy Beetz-Charpentier jest sporo:
- Jest tego samego rozmiaru co orzeł w polskim godle.
- Rozmiary i kształty szyi oraz głowy także są identyczne.
- Dodatkowo Michta zwraca uwagę na skrzydła. Oba projekty ukazują je podobnie - są uniesione i rozłożone.
- Na skrzydłach Beetz-Charpentier i Kamińskiego znaleźć można łudząco podobne opaski z rozetami.
Identyczne ogony, korpusy i upierzenie nóg także nie pozostawiają złudzeń, zdaniem heraldyka z Kielc.
Plagiat czy tylko inspiracja?
Jerzy Michta nie używa co prawda słowa "plagiat", ale już jego wypowiedź dla "Rzeczpospolitej" wskazuje na możliwość sformulowania takiego oskarżenia:
Jerzy Michta dla "Rz": Konsultowałem tę sprawę z ekspertami i użycie tego terminu jest uprawnione.
Dowody, fakty i podejrzenia
Dwa niepodważalne fakty historiograficzne potwierdzają tezę Michty:
- Po pierwsze, Kamiński w 1927 roku działał pod presją czasu i nacisków władz, dlatego mógł postawić na daleko idące zapożyczenia, by skrócić czas wykonania projektu.
- W 1925 roku profesor przebywał we Francji (w tym w stolicy), a medal Beetz-Charpentier wykonała właśnie paryska mennica.
Są głosy broniące Zygmunta Kamińskiego. Ciekawy jest argument dotyczący rewersów. W tamtych latach medale ich nie posiadały. Być może został on do medalu ku czci Padereweskiego dorobiony po latach, co z kolei może oznaczać, że to projekt Kamińskiego był pierwowzorem.