https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Górale walczą z rządem o pieniądze na rozbudowę zakopianki [WIDEO]

Tomasz Mateusiak
Wideo
od 16 lat
Pojawiła się duża szansa, że rząd znajdzie pieniądze na budowę dwupasmowej zakopianki. Burmistrz Nowego Targu złożył wniosek w tej sprawie w Ministerstwie Infrastruktury.

Jest szansa na szybką budowę dwupasmowej zakopianki na odcinku z Rabki do Nowego Targu. Burmistrz stolicy Podhala Grzegorz Watycha ponownie zgłosił odcinek do powstającego właśnie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.
Dotychczas była tam wpisana tylko zakopianka na odcinku Lubień - Rabka. Z kolei odcinek do Nowego Targu miał być budowany najwcześniej za 8 lat. Czy uda się to zmienić?

- Mam nadzieję, że tak - mówi Grzegorz Watycha. Gdy tylko Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ogłosiło konsultacje społeczne do projektu rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad, natychmiast wysłał swoje pismo z prośbą, by drogę z Rabki do Nowego Targu wpisać do tego dokumentu. Gdyby ten odcinek się tam znalazł, w praktyce oznaczałoby to, że pieniądze na jego budowę muszą się znaleźć.

Górale czekają na drogę
Jak przypomina burmistrz Watycha, zakopianka jest drogą, którą co roku przejeżdża kilka milionów samochodów kierujących się na Podhale, a także na południe Europy, m.in. przez przejście graniczne w Jurgowie i Łysej Polanie.

- Dla ludzi z Nowego Targu przebudowana zakopianka to natomiast szybsze połączenie z Krakowem, a także dwie nowe obwodnice, które spowodują, że ruch od strony Jabłonki czy Białki nie będzie przechodził przez środek miasta. Nie możemy czekać na nie 8 lat - mówi. Nowotarski samorządowiec walczy więc o swoje. Podobne wnioski o budowę nowych dróg na ich terenie złożyli inni samorządowcy z Polski.

- W trakcie konsultacji społecznych, które zakończyły się 30 stycznia, w sprawie programu budowy dróg wpłynęło do nas ok. 20 tysięcy wniosków - informują pracownicy biura prasowego MIiR. Szczegółowe dane na temat liczby zgłoszeń i postulatów zostaną zaprezentowane do 28 lutego. Później nad ich zasadnością zastanowi się rząd, który w I półroczu musi zamknąć program budowy dróg. Na ten cel ma być przeznaczona kwota 93 mld zł. Program jest konieczny, bo bez niego nie będziemy mogli skorzystać z unijnej dotacji, jaką Polska dostała na lata 2014-2023 na budowę dróg.

Kasę obiecała komisarz
Urzędnicy ministerstwa nie chcą oficjalnie oceniać, jakie są szanse, że zakopianka na odcinku Rabka - Nowy Targ zostanie wpisana do programu. Nieoficjalnie mówi się jednak, że szanse na to są duże. Wszystko dlatego, że budowę dwupasmowej zakopianki do Nowego Targu - w obecnej unijnej perspektywie budżetowej - obiecała góralom rok temu ówczesna minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska.

Dziś ona jest unijnym komisarzem, ale jednak dalej ma spory wpływ na to, co dzieje się w ministerstwie. Dowód? Podczas wizyty w Nowym Targu ówczesna wicepremier zapewniała o rychłej budowie nowego mostu w Białym Dunajcu i o przebudowie węzła poroniń- skiego. Pieniądze na oba zadania zabezpieczono.

Dokumentacja gotowa...
Dodatkowym plusem przemawiającym za wpisaniem do programu zakopianki z Rabki do Nowego Targu jest fakt, że prace można rozpocząć niemal natychmiast.

- Mamy decyzję środowiskową na budowę tego odcinka, która jest ważna do 2016 r. - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa krakowskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt odcinka jest gotowy. Trzeba go trochę poprawić, bo od czasu jego opracowania zmieniło się prawo.

- O pozwolenie na budowę wystąpimy do wojewody dopiero gdy dostaniemy środki - informuje Mikrut.
Co równie ważne, także wszyscy prywatni właściciele działek zarezerwowanych pod tę część zakopianki wyrażają zgodę na inwestycję.

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rafał
Chyba walczą żeby jej nie było? Na zasadzie zaprę się - a nie dam się.
Przypominam tu kwestię budowy nowego mostu w Białym Dunajcu. Tak właśnie walczą górale! Skrawka ziemi na nowy most nie odda... A co dopiero dwupasmówka?
Ja w góry jeżdżę, ale już nie do Zakopanego, mam dosyć korka w Białym Dunajcu.
N
Nowotarżanin
Zróbmy stronę fan na Facebooku.
I załóżmy Federacje Rozwoju Podhala w opozycji do Federacji Obrony Podhala.
c
c2
Proponuję protest polegający na: "nie jadę do Zakopanego dopóki nie będzie drogi dwupasmowej" ;)
p
pempek
30 LUTEGO - ODLOOOT
Q
Q
Ta droga powinna powstac w exspresowym tempie ,tym bardziej ze dokumentacja jest wazna do 2016 roku. Miasto Zakopane swoja szanse na droge pod rzadami Majchra zaprzepascilo- dokumentacja pieniadze byly zabezpieczone .Panie burmistrzu Dorula wlcz pan o Zakopianke pod samiuckie TATRY
b
bmbl
Górole jak chcą rozbudowy Zakopianki, to niech ją sobie pokryją z własnych dutków, stać ich.
J
Johny
No to będziemy mieli dwupasmówkę, która zakończy się rondem w Szaflarach. No i będzie tak jak na końcu dwupasmówki w Nowym Targu w stronę Krakowa (teraz) na tym zwężeniu. Czyli korki gwarantowane. Proszę Państwa po pierwsze proszę zastanowić się zanim ktoś pozwoli na budowę tego nieszczęsnego ronda na Zakopiańce. Po co budować dwupasmówki, wiadukty w Myślenicach, poszerzenia drogi, skoro docelowo wszystko zakorkuje się przez jedną idiotyczną decyzję w sprawie ronda dla Galerii Handlowej. NIE dla Ronda. TAK dla szybkiej Zakopianki, bez rond, świateł i innych przeszkód.
l
lol
a później to już sami wiecie jak to wszystko wygląda
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska