Idziemy na zakupy. Zmiany w prawie od 1 stycznia. Co oznaczają dla konsumentów?
Od 1 stycznia 2023 roku każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi podać w dobrze widocznym miejscu przy towarze - oprócz aktualnej ceny - najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. Te informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Przepisy dotyczą sprzedaży stacjonarnej, internetowej i reklamy, także w telewizji czy radiu.
Wyjątkiem są:
- 1. produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia – w tym przypadku sprzedawca musi uwidoczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki,
- 2. produkty będące w ofercie krócej niż 30 dni – wtedy należy podać najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma też obowiązku podawania najniższej ceny sprzed obniżki, jeśli nie jest ogłaszana promocja ani wyprzedaż, a przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną.
Ponadto konsument, którego towar jest niezgodny z umową (jest zepsuty, ma wady, ubytki itp.) w pierwszej kolejności będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy będzie możliwe w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń, tzn.:
- 1. jeżeli przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
- 2. przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową,
- 3. brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową,
- 4. z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
- 5. brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z żądania jego naprawy lub wymiany.
Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu.
Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku.
- Rozwody w Małopolsce. W tych powiatach rozwodzi się najwięcej małżeństw
- Znacie tę część Małopolski? Te zdjęcia robią wrażenie!
- Zebrano 2 mln zł na operację Teosia, którego rodzice zginęli w wypadku
- Sprawdź, które małopolskie powiaty w najbliższych latach będą się zaludniać
- Wyjątkowa nagroda dla franciszkanina z Harmęż k. Oświęcimia
- Sondaż CBOS o wierze Polaków. Połowa chodzi do kościoła
