O tym, jak wiele osób ma problemy ze skomplikowanymi przepisami podatkowymi, może świadczyć liczba telefonów odbieranych przez infolinię. Od lipca 2006 r., kiedy rozpoczęła ona działalność, do końca lutego br. eksperci odpowiedzieli już na ponad siedem milionów pytań. Na przykład w 2010 r. zadano ich 1,5 miliona, w 2011 - już 1,6 miliona. Tylko w styczniu i lutym br. było ich łącznie prawie 298,5 tysiąca.
Na infolinię może zadzwonić każdy. Najwięcej pytań dotyczyło podatku VAT - w ubiegłym roku w tej sprawie odebrano ponad 720 tysięcy telefonów. Ale na drugim miejscu w rankingu popularnych tematów był podatek PIT. W 2011 r. zadano 479 tysięcy pytań z tego zakresu oraz 156,8 tysiąca pytań z zakresu rozliczeń rocznych za 2010 r. Kolejnych 12 tysięcy osób pytało o e-deklaracje.
Odpowiedź w większości przypadków zyskamy natychmiast. "Jeśli podczas rozmowy nie uda się znaleźć odpowiedzi na pytanie, następuje przełączenie do eksperta. Gdy ekspert nie zna odpowiedzi, pytanie uzyskuje status pytania odroczonego, na które KIP odpowiada w ciągu siedmiu dni" - informuje strona KIP (www.kip.gov.pl).
- Infolinia PIT jest dużo szybszym sposobem na uzyskanie informacji podatkowej niż indywidualne interpretacje podatkowe, ale w porównaniu z nimi ma istotną wadę - udzielona tylko ustnie nie chroni podatnika w razie urzędniczej pomyłki wynikającej na przykład z przedstawienia przez niego swojej sytuacji w sposób zbyt ogólny. W przeciwieństwie do indywidualnej interpretacji podatkowej, która już na etapie wniosku wymaga dokładnego opisu tzw. stanu faktycznego - komentuje Agata Szymborska-Sutton, ekspert firmy Tax Care.
Krajowa Informacja Podatkowa czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7-18. Dzwoniąc z numeru stacjonarnego, wystarczy wykręcić numer 801 055 055, z tel. kom.: 22 330 0330.
Joanna Pieńczykowska
