https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Inwestor galerii handlowej wybuduje na zakopiance rondo?

Tomasz Mateusiak
Inwestor galerii handlowej wybuduje na zakopiance rondo?Rondo na zakopiance utrudni przejazd czy zapobiegnie korkom?
Inwestor galerii handlowej wybuduje na zakopiance rondo?Rondo na zakopiance utrudni przejazd czy zapobiegnie korkom? Tomasz Mateusiak
Wszystko wskazuje na to, że na zakopiance pomiędzy Szaflarami a Nowym Targiem jednak powstanie rondo, które ma obsłużyć wjazd do planowanej w sąsiedztwie galerii handlowej "Color Park". Choć już w czerwcu specjaliści nie pozostawili na pomyśle suchej nitki - twierdząc, że rondo spowoduje olbrzymie korki - temat powrócił... Teraz przychylnym okiem patrzą na niego nowotarscy radni.

Na korki na zakopiance trafił każdy, kto choć kilka razy przejechał trasę z Krakowa do Zakopanego. Poza sezonem odcinek pokonuje się w mniej niż dwie godziny. Dziś wiele wskazuje na to, że wielogodzinne podróże po zakopiance w najbliższym czasie mogą jeszcze się wydłużyć.

Zdaniem kierowców, nowe korki na zakopiance spowoduje rondo, jakie na granicy Szaflar i Nowego Targu chce budować inwestor planowanej tu galerii handlowej Color Park. Temat pierwszy raz pojawił się w czerwcu, ale gdy kierowcy i eksperci od infrastruktury podnieśli larum, że rondo na drodze tak ruchliwej to fatalny pomysł, budowę zablokowali nowotarscy radni.

- W naszym kraju utarło się głupie przekonanie, że rondo to świetne rozwiązanie - mówił wówczas "Krakowskiej" Jacek Osiński, ekspert od spraw infrastruktury drogowej w Zespole Doradców Gospodarczych "TOR". - To bzdura. Bez wątpienia przed rondem planowanym na zakopiance będą korki! Tu prosi się o estakadę.

Nowotarscy radni w czerwcu mówili dokładnie to samo.

Teraz sytuacja się jednak zmieniła. Na poniedziałkowym posiedzeniu komisji infrastruktury w nowotarskim magistracie pojawił się prezes spółki Color Park Zbigniew Głowacki, który przekonywał radnych, że rondo musi powstać. Obiecał, że jego firma przekaże miastu na jego budowę 6 mln zł. Za tę kwotę ma powstać dwupasmowe tzw. rondo turbinowe, które wg wyliczeń Color Parku nie będzie powodować korków.

Prezes zasugerował też radnym, że na mocy dalej obowiązującego porozumienia między miastem a jego firmą (podpisał je poprzedni burmistrz Marek Fryźlewicz), Nowy Targ musi podjąć się budowy ronda, bo inaczej jego firma odda samorząd do sądu. Ten natomiast może nakazać gminie pokrycie wielomilionowych strat inwestora związanych z opóźnieniem w budowie.

- Musimy dobrze się nad sprawą zastanowić - mówi Andrzej Rajski, nowotarski radny i przewodniczący komisji infrastruktury w radzie miasta. - Trzeba dowiedzieć się, czy miasto podejmując się budowy ronda będzie zabezpieczone. Chodzi o to, czy inwestor da nam pieniądze tak na budowę, jak i na ewentualne wywłaszczenia działek pod rondo. A gdyby takie się pojawiły, także na pokrycie kosztów sądowych związanych z odwołaniami ludzi, którzy z wywłaszczeniem się nie zgodzą.

Jak dodaje Rajski, jeśli gmina takie zapewnienie dostanie, on nie widzi podstaw, by rondo dalej blokować. Jego zdaniem, taka inwestycja korków nie spowoduje.

Podobnego zdania są drogowcy. - Inwestor oparł się na analizach z 2010 r. dotyczących natężenia ruchu na zakopiance - mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka prasowa krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do której należy droga. - Zaproponował, że sfinansuje budowę ronda zwykłego, świateł lub ronda dwupasmowego. Wybraliśmy ostatnie rozwiązanie.

Mikrut dodaje, że na zako-piance estakada nie jest potrzebna, a poza tym i tak nie ma szans na jej budowę. GDDKiA sama takiego przedsięwzięcia nie sfinansuje, a inwestorzy z firmy Color Park też nie mają na to pieniędzy. Nie ma się co dziwić. Estakada jest o wiele droższa od ronda - może kosztować nawet 40 mln zł.

Źródło: Gazeta Krakowska

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aborygen
Być może należy tylko inwestora nakłonić do puszczenia dwóch pasów ruchu tranzytowego Zakopane -Kraków pod rondem na poziomie -1 .
J
Janeczek
Paranoja, inwestor daj 6 milionów na rondo, które ma służyć tylko tylko tylko i wyłącznie jednemu celowi tj. zarabianiu pieniędzy na handlu w jego galerii. Cała rzesza innych osób, mieszkańców okolici turystów będzie przez to jedno widzi misię musiało cierpieć. Co z tego że oni dają 6 milionów skoro nikt tego ronda ani nie potrzebuje anie nie chce. Ludzie po co nam to rądo - już teraz strasznie długo jedzie się zakopianką, a co dopiero jak wybudują przy niej takie centrum. Mówiło się o potrzebie udrażniania Zakopianki, budowania drogi dwupasmowej, poprawianiu komfortu jazdy, a tutaj funduje się nam takie coś?? Skoro Fryźlewicz podpisał jakieś porozumienie to niech teraz sam za to odpowiada. Ja uważam, że lepiej dla wszystkich nawet iść z inwestorem do sądu niż dopuścić do tej budowy. Ludzie zastanówcie się dobrze zanim jeszcze jest czas. Inwestro skoro nie ma pieniędzy na wiadukt to niech się nie bierze za budowę. A co nas to obchodzi że go nie stać na wiadukt, mnie też nie stać na rożne inwestycje dlatego tego nie robię. Ale tutaj widać - firma ma kasę więc może wszystko. A ludzie na to patrzą. Panie Burmistrzu proszę zadbać przede wszystkim o interes nas mieszkańców a nie prywatnego inwestore (jeszcze nie stąd), my chcemy aby Pan dbał o nas przed wszystkim dlatego Pana wybraliśmy.
 
x
x
Dokładnie, estakada a nie rondo. To nie uliczka osiedlowa żeby tak spowalniać ruch.
y
yale
Moim zdaniem lepszy wiadukt niż rondo. Zakopiańczycy jak mają jechać do N.Targu to wolą jechać do KRK, bo większy wybór i można zakupy połączyć ze zwiedzaniem. (???) Spowalnianie ruchu prowadzi do wzrostu zanieczyszczenia atmosfery. Gdybym mieszkał w pobliżu tego ronda to bym wiedział co lepsze. Ale wiadukt oczywiście będzie bardzo drogi. Bo lepsze kosztuje więcej.
z
zakopcan
nagle radni zadowoleni, a kieszonki pewnie bardziej penkate, a rondo sprawi że do zakopca bedzie sie jechać 5 godzin, ale jak kierowcy zwolniom przy galerii to ją odwiedzom i własciciel zarobi kokosy, ktoby sie motłochem przejmował
 
s
solvay
nie dla ronda w takim miejscu!!! dlaczego mamy pozwolic aby inwestor oszczedzal jak sam na tym zarobi to kosmiczne pieniadze. popatrzcie na galerei bronowice w krakowie. tam bez gadania inwestor wybudowal estakade na 79 na olkusz. rondo w tamtym miejscu byloby jednym wielkim korkiem  a gdzie 79 do zakopianki. ludzie myslmy
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska