Nowe wagony w PKP Intercity

Zamek Królewski na Wawelu inauguruje 2023 rok nową wystawą czasową „Jacob Mertens i malarstwo krakowskie około roku 1600”, prezentującą dzieła wybitne, choć mało znane, w większości nigdy niepokazywane w muzeach.
Prace - utrzymane w typowej dla sztuki niderlandzkiej manierze - wyszły spod pędzla Jakoba Mertensa, artysty uznawanego za mistrza detalu, urodzonego i wykształconego w Antwerpii, osiadłego i tworzącego w Krakowie.
- Pokazane zostaną dzieła z trudno dostępnych kolekcji i zbiorów, których zadaniem będzie poszerzenie kontekstu i zbudowanie obrazu zjawisk takich, jak drogi przenikania inspiracji niderlandzkich, powtarzalność rozwiązań formalnych i popularność motywów ikonograficznych, a także dzieł mistrzów niderlandzkich w Europie Środkowej XVI/XVII wieku – mówi Krzysztof Czyżewski, kurator wystawy.
Na ekspozycji zaprezentowano ponad trzydzieści eksponatów wykonanych ok. 1600 roku. Jednym z najbardziej interesujących i najcenniejszych zabytków jest ołtarz z warsztatu Jakuba Mertensa. Najważniejszą część dzieła stanowi wysokiej klasy Zwiastowanie sygnowane przez artystę, znajdujące się obecnie w Prałatówce przy kościele Mariackim.
Zwiedzający zobaczą m.in. dwie duże kwatery z nastaw ołtarzowych o charakterze niderlandzkim pochodzące z kościoła Mariackiego w Krakowie oraz kościoła Dominikanów pw. św. Jakuba w Sandomierzu, która najprawdopodobniej została wykonana w Krakowie.
Dopełnieniem tych zabytków będą związane z Krakowem dzieła malarstwa, niepokazywane dotąd na wystawach muzealnych, takie jak: Ostatnia Wieczerza z kościoła św. Piotra i Pawła, Matka Boska z Dzieciątkiem oraz świętymi Janem Chrzcicielem i Janem Ewangelistą z katedry na Wawelu, albo Wizja Świętej Jadwigi przed krucyfiksem z kościoła św. Krzyża.
Podczas zwiedzania wystawy będzie również okazja, by – oglądając Zmartwychwstanie Chrystusa wiązane z malarzem Tobiaszem Fendtem – zobaczyć ukazaną w tlę panoramę ówczesnego Krakowa.
Kuratorzy zwracają również uwagę na interesujące zjawisko przenikania rozwiązań niderlandzkich do Polski w XVII wieku na przykładzie dzieł niewielkich rozmiarów.
– Wykonywanych w różnych technikach artystycznych, np. rysunków - projekt wiszącego świecznika z figurką Matki Boskiej w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie, a także reliefów z kości słoniowej. Dziełem zupełnie wyjątkowym w skali nie tylko Polski jest naturalnej wielkości grupa Opłakiwania Chrystusa wyrzeźbiona w wosku, z kościoła w Górze Kalwarii – wymienia prof. Marek Walczak.
Wystawa potrwa do 16 kwietnia 2023 roku.